Nekromanti Nytt Star Wars rollspel från FFG

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,114
Location
Tindalos
Jag tycker det här faller igenom på grund av upplägget som är samma som deras Warhammer 40K spel. Verkar bli en lång väntan för de som vill spela Jedi i sin kampanj...

Annars är det ju kul att SW kommer i en ny tappning. Regelsystem...?
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Man ska alltså pynta 30 dollar för att vara med i deras betatest? Check.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,449
Location
Maastricht
Fett!

Förstår upplägget med att göra 3 grundböcker för vad säljer inte mest om just grundreglerna? Och ett företag behöver ju trots allt tjäna pengar.
Jag gillar upplägget!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Noterar att spelet ska använda egna tärningar (på den kortfattade beskrivningen verkar det vara samma idé som i FFGs WFRP).

Vad gäller att betan kostar pengar måste sägas att den ges ut som riktig döda-träd-bok. Huruvida det är värt pengarna när bakgrundsmaterial och bilder mestadels utelämnats kan jag ju inte säga, men att det finns någon kostnad känns ju rimligt.

Gissar FFG vinner två saker: att bara hängivna fans deltar i betan (bättre kvalitet på feedbacken?), och att det blir lite svårare att piratkopiera (än om den givits ut som PDF).
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
CapnZapp said:
Noterar att spelet ska använda egna tärningar (på den kortfattade beskrivningen verkar det vara samma idé som i FFGs WFRP).
Åh nej! Jag som tycker att Warhammer 3 är så jävla pissdåligt! Bådar inte gott!! Men kanske att de gör det mer som The One ring. Inte att man sitter med kort, plastpluppar och neontärningar i olika färger. Då får det vara!!!
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,009
Location
Bureå
Vi spelar fortfarande D6-varianten. Den fungerar bra för oss så jag ser ingen anledning att byta (Fast jag kommer förmodligen att köpa regelböckerna ändå).
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Blasphemy said:
Inte att man sitter med ... neontärningar i olika färger.
Tror inte du får vad du vill...

Ser ut som att tärningarna kommer bli just i samma stil som WFRP: http://dicemonkey.net/wp-content/uploads/2012/08/A0hjLFcCMAAxDCd.jpg-large.jpeg (men givetvis lite tweakade så du inte kan återanvända WFRP-tärningarna... vilket ändå inte hade varit logiskt eftersom du behöver forcesymboler och inte sigmarhammare)

(Det du tittar på är det ark du får om du köper betan för att klistra på vanliga tärningar, medan du betatestar)

Alternativt köper du FFGs app:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fantasyflightgames.swdice

(Enligt uppgift ska appen även komma till iOS)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jo... D6 varianten är helt okej. Även om jag tyckte att D20 revised var riktigt rolig den med fram till level 15 ungefär.

Men jag kör ju mestadels mitt Star Wars Noir-hack

Tror nog det blir att fortsätta med det när det blir Star Wars igen.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag tycker att det ser ganska trevligt ut.

Gällande tärningar som är i stil med WFRP3.0 så tycker inte jag att det är så farligt. Däremot så gillar jag inte alla små kort med förmågor, föremål och sår som man ska använda till WFRP.

Så, om det "bara" är tärningarna som blir som i Warhammer så är allt gött för mig. Men låt mig slippa alla små kort. Jag vill ha 1 rollformulär med info, det räcker.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Blasphemy said:
Det är inte sant!
Helvete! Jag som trodde det skulle vara något spelbart.
Jag kan ju såklart inte ta ifrån dig din upplevelse, men tillåt mig att uttrycka visst tvivel.

Åsikten att kort, pluppar etc. gjorde FFGs Warhammer ospelbart upprepas rätt ofta, men jag har inte sett någon längre utläggning om varför det inte fungerar från någon som spelat mycket.

Däremot har jag läst en rätt bra text om att det som först verkar sabba all njutning faktiskt går att få att fungera, och det rätt bra också.

Dett är klart, ett riktigt bra spel har både en bra spelmekanik och lyckas presentera nämnda spelmekanik så att man inte behöver försöka flera gånger för att få den att fungera. Men helt tycker jag inte man ska döma ut en bra spelmekanik bara för att den är dåligt presenterad. Då hade Burning Wheel aldrig genererat Mouse Guard.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Så, om det "bara" är tärningarna som blir som i Warhammer så är allt gött för mig. Men låt mig slippa alla små kort. Jag vill ha 1 rollformulär med info, det räcker.
Jag reviderar min åsikt lite. Om det är bara tärningarna ja då är det nog helt okej. Även om slumpen i antalet Kaosstjärnor som dyker upp i WHFRP 3.0 är sinnessjuk. Men gissade genast att de kommer göra sitt kort och pluppsystem vilket för mig är döden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Blasphemy said:
sitt kort och pluppsystem vilket för mig är döden.
Nyfikenhet: Om du spelar Noir antar jag att du använder initiativbrädet. Vad skiljer initiativbrädet från andra fysiska hjälpmedel ("kort och pluppar")?

//Krank, som hellre har kort än initiativbräde
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Åsikten att kort, pluppar etc. gjorde FFGs Warhammer ospelbart upprepas rätt ofta, men jag har inte sett någon längre utläggning om varför det inte fungerar från någon som spelat mycket.
Jag har spelat WHFRP 3.0 med alla kort och pluppar 5-6 gånger och jag ser inte charmen. Jag tycker att det helt tar fokus från upplevelsen och man istället sitter och spelar ett taktikspel som tar upp ett helt bord med kort, pluppar och liknande. Visst har det mekaniker som är svåra att ha utan kort såsom cool-down markers och liknande och att vissa förmågor blir möjliga när ett visst antal kort är utlagda i en viss ordning och yada yada yada...

För mig är det bara Zzzzzz. Det får mig att mer och sitta på hur jag ska lägga mina kort, vilka ordning jag ska ha mina cooldowns istället för att fokusera på själva spelet.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Nyfikenhet: Om du spelar Noir antar jag att du använder initiativbrädet. Vad skiljer initiativbrädet från andra fysiska hjälpmedel ("kort och pluppar")?
Jadå... Initiativbrädet används flitigt. Har flera gånger försökt arbeta bort det i diverse hack men utan att lyckats. Det funkar bra i min mening.

Skillnaden är att du har 1 initiativbräde. Samt en markör per person (eller grupp i vissa fall) som deltar i striden. Det är allt. Du har inte 4-6 kort ute, 17 på handen, otaliga pluppar och specialtärningar som du måste jämföra mot förmågor på korten samt gruppens egen kortgrunka.

I WHFRP 3.0 har du ju också ett initiativbräde + markörer för alla som är med i striden. Så det har redan Noirbrädet och sedan lägger du korten på det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Möller said:
Åsikten att kort, pluppar etc. gjorde FFGs Warhammer ospelbart upprepas rätt ofta, men jag har inte sett någon längre utläggning om varför det inte fungerar från någon som spelat mycket.
Jag spelade det fem gånger på kanske två månader och det lät fortfarande såhär i slutet:

"Vem ska agera? Vi har en plupp som är först. Ska jag ta det?"
"Ok, var är jag?"
*tittar på bordet med zoner*
"Hur långt kunde jag flytta mig nu igen? Var det en move för att byta zon och sedan en till för att engagea?"
*betalar en extra fatigue för den extra moven*
"Åh, ja just det. Jag ökar min stance till reckless ännu ett steg."
"Jag attackerar en beastman och använder power X"
"Hur många tärningar har jag?"
*samla ihop*
"Ok, nu ska jag se vad jag slog och sitta och dra av två tärningstyper från två andra tärningstyper."
*gör det*
"Jag fick två hammare och en bane. Vad innebär det?"
*titta på powern*
"Ok, jag fick +2 i skada men får en fatigue."
*räkna skada*
"Så totalt fick jag X+Y+Z = 8 i skada."
"Nu ska jag beskriva det också. Det var en svart tärning som gav otur (en bane) och ... äh. Jag skiter i det. Jag gör 8 i skada helt enkelt men tar själv en fatigue*

Inte direkt ett optimalt spel. Det värsta var nog att sitta och sortera ut tärningar (ibland uppåt 10 stycken med sex olika symboler) och att varje power var helt olika i sina strukturer. Det gick helt enkelt inte att få något flyt på det.

Värst var det nog för spelledaren som både hade resurser som kunde ta slut, olika värden och olika powers för varje grupp av individer.

/Han som knappast tror att man kunde improvisera i spelet utan att ta bort stora mängder av systemet
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
krank said:
Vad skiljer initiativbrädet från andra fysiska hjälpmedel ("kort och pluppar")?
Om vi talar om WFRPs kort och pluppar är skillnaden att dessa där inte kan klassificeras som enkom "fysiska hjälpmedel" - de är spelbrickor.

Skillnaden mellan att hålla initiativsiffror i huvudet, på papper eller på en behändig bricka är minimal.

Men när spelbrickorna blir många, invecklade och beroende av varandra så flyttas fokus från din fantasi och inre värld till... spelbordet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
CapnZapp said:
Men när spelbrickorna blir många, invecklade och beroende av varandra så flyttas fokus från din fantasi och inre värld till... spelbordet.

Jag tror att det handlar om att ha olika trösklar. för mig är Noirs initiativsystem definitivt illa nog för att strider ska ges känsla av brädspel, fokus kring bord etc. WFRP känns då mer som en naturlig utveckling, mer av exakt samma. Min tröskel är redan överkliven, jag tror inte WFRP skulle ge mig ännu mer "fokus på bordet"...

Men, jag fattar ju att vi har olika trösklar. Och min är definitivt inte "bättre" än någon annans.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Intressant! Jag har inte riktigt den tiden att provspela den 3e utgåvan 5-6 gånger, eller att modda sönder det, och därför ute efter åsikter.

Funderar också på om pluppifieringen mattades något i och med att de gav ut reglerna i klassikt bokformat sedan? Någon som spelat båda dessa varianter av 3e utgåvan och kan jämföra?

Boxen får stå och se fin ut tillsvidare..
 
Top