Har sett att det framkommit en del klagomål på att skadesystemet för allvarliga skador (som extraskadorna numera kallas i EON3) är för slumpartat.
För er som vill ha ett annorlunda har jag ett litet tips.
Effekten på anfallsslaget styr hur allvarlig skadan blir istället för att man slår en T10.
En effekt på 0 medför (när man läser av skadetabellerna) allvarlig skada 10 (som tidigare slagits med en T10).
En effekt på 1 innebär alltså allvarlig skada 9.
Ett perfekt slag motsvarar alltid resultat 1 (dvs den allvarligaste skadan).
Om man vill kan man dra av motståndarens effekt på dennes försvarsmanöver och på så sätt simulera att den försvarande lyckades unvika/blockera en del av anfallet.
Enda nackdelen med detta system är att endast krigare med mer än 13 i sin vapenfärdighet kan få in riktigt allvarliga skador på sin motståndare, såsom hjärna/hjärta mfl (Förutsatt att man ej slår perfekt då).
Detta kan kompenseras av att man använder sig av ödestärningar.
Systemet är inte speltestat i full skala så ni får prova och se vad ni tycker.
Ge gärna synpunkter på om ni har bättre förslag/förbättringar.
Tabell (För er som har svårt med konceptet)<table border=1><tr><td> Effekt </td><td>Allvarlig Skada</td></tr><tr><td>0</td><td>10</td></tr><tr><td>1</td><td>9</td><tr><td>2</td><td>8</td></tr><tr><td>3</td><td>7</td></tr><tr><td>4</td><td>6</td></tr><tr><td>5</td><td>5</td><tr><td>6</td><td>4</td></tr><tr><td>7</td><td>3</td></tr><tr><td>8</td><td>2</td></tr><tr><td>9</td><td>1</td></tr><tr><td>Perfekt</td><td>1</td></tr></table>
För er som vill ha ett annorlunda har jag ett litet tips.
Effekten på anfallsslaget styr hur allvarlig skadan blir istället för att man slår en T10.
En effekt på 0 medför (när man läser av skadetabellerna) allvarlig skada 10 (som tidigare slagits med en T10).
En effekt på 1 innebär alltså allvarlig skada 9.
Ett perfekt slag motsvarar alltid resultat 1 (dvs den allvarligaste skadan).
Om man vill kan man dra av motståndarens effekt på dennes försvarsmanöver och på så sätt simulera att den försvarande lyckades unvika/blockera en del av anfallet.
Enda nackdelen med detta system är att endast krigare med mer än 13 i sin vapenfärdighet kan få in riktigt allvarliga skador på sin motståndare, såsom hjärna/hjärta mfl (Förutsatt att man ej slår perfekt då).
Detta kan kompenseras av att man använder sig av ödestärningar.
Systemet är inte speltestat i full skala så ni får prova och se vad ni tycker.
Ge gärna synpunkter på om ni har bättre förslag/förbättringar.
Tabell (För er som har svårt med konceptet)<table border=1><tr><td> Effekt </td><td>Allvarlig Skada</td></tr><tr><td>0</td><td>10</td></tr><tr><td>1</td><td>9</td><tr><td>2</td><td>8</td></tr><tr><td>3</td><td>7</td></tr><tr><td>4</td><td>6</td></tr><tr><td>5</td><td>5</td><tr><td>6</td><td>4</td></tr><tr><td>7</td><td>3</td></tr><tr><td>8</td><td>2</td></tr><tr><td>9</td><td>1</td></tr><tr><td>Perfekt</td><td>1</td></tr></table>