Nekromanti Nytt skadesystem....

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Har sett att det framkommit en del klagomål på att skadesystemet för allvarliga skador (som extraskadorna numera kallas i EON3) är för slumpartat.

För er som vill ha ett annorlunda har jag ett litet tips.

Effekten på anfallsslaget styr hur allvarlig skadan blir istället för att man slår en T10.
En effekt på 0 medför (när man läser av skadetabellerna) allvarlig skada 10 (som tidigare slagits med en T10).
En effekt på 1 innebär alltså allvarlig skada 9.
Ett perfekt slag motsvarar alltid resultat 1 (dvs den allvarligaste skadan).
Om man vill kan man dra av motståndarens effekt på dennes försvarsmanöver och på så sätt simulera att den försvarande lyckades unvika/blockera en del av anfallet.

Enda nackdelen med detta system är att endast krigare med mer än 13 i sin vapenfärdighet kan få in riktigt allvarliga skador på sin motståndare, såsom hjärna/hjärta mfl (Förutsatt att man ej slår perfekt då).
Detta kan kompenseras av att man använder sig av ödestärningar.
Systemet är inte speltestat i full skala så ni får prova och se vad ni tycker.

Ge gärna synpunkter på om ni har bättre förslag/förbättringar.

Tabell (För er som har svårt med konceptet)<table border=1><tr><td> Effekt </td><td>Allvarlig Skada</td></tr><tr><td>0</td><td>10</td></tr><tr><td>1</td><td>9</td><tr><td>2</td><td>8</td></tr><tr><td>3</td><td>7</td></tr><tr><td>4</td><td>6</td></tr><tr><td>5</td><td>5</td><tr><td>6</td><td>4</td></tr><tr><td>7</td><td>3</td></tr><tr><td>8</td><td>2</td></tr><tr><td>9</td><td>1</td></tr><tr><td>Perfekt</td><td>1</td></tr></table>
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Najs idé! Problemet är väl dock som alltid huruvida stor chans en halvkass kämpe ska ha gentemot en skicklig dito, för det är ju ändå det som är just charmen med slumpen, att vad som helst kan hända. Sedan riskerar extremt skickliga personer att bli allt för bra, för att inte tala om hur fatalt ett perfekt blir! Men grundidén är god, behöver nog dock arbetas på lite...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Nu blev jag inspirerad. Om jag tar och bygger vidare på din grundtanke, men håller kvar tärningar för lite slumpmoment och rättvisa...

Effekten på träffen styr istället vilken tärning som används.

0-4 1T10
5-7 1T6
8+ 1T3

Stridskonsttekniken "målpunkter" förbättrar tärningen med en kategori.

Kontrollerad träff: Man kan lägga på sitt FV-10 på slaget för skadetyp, dock maximalt så mycket att totalsumman inte överstiger 10 (dvs 1T6+4 och 1T3+7). På så sätt blir dåliga träffar farliga när de inte ska vara det. Dessutom kan det dra ned på dödligheten i dueller.

Hur funkar det som alternativ?

/Joel
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
vad är poängen med att det ska bli svårare att dö? Det är i mitt tycke fördelaktigt med ett rollspel där man kan dö en "slumpmässig" död. Alltså det är alltid riskabelt att strida, även den mest erfarne soldat må dödas av förlupenpil. Med att modifierat skadesystem riskerar den balansen att slås i spillror eftersom man då modifierar det som ligger till grund för en realistisk bedöming av skador.

Jag kan bara referera till den senaste spelmötet då jag så när blev träffad av ett svärd men i sista hand lyckades ducka, känslan av att jag nästan blev dödad fick mig att ta till övervåld. Det är sånt jag tycker är bra med "hårt" skadesystem.

AARGH! *tja, lite så där ja*
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
vad är poängen med att det ska bli svårare att dö? Det är i mitt tycke fördelaktigt med ett rollspel där man kan dö en "slumpmässig" död. Alltså det är alltid riskabelt att strida, även den mest erfarne soldat må dödas av förlupenpil. Med att modifierat skadesystem riskerar den balansen att slås i spillror eftersom man då modifierar det som ligger till grund för en realistisk bedöming av skador.
Du missade en grej, amigo.

Dödligheten sjunker enbart av om man inte försöker döda sin motståndare, t ex som en duell till första blodet.
I alla andra fall blir systemet mycket dödligare. Åtminstone med skickliga krigare inblandade.

/Joel
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Re: Nytt skadesystem.... [ANT]

Det systemet låter grymmt bra, tror jag måste testa det..
Däremot gillade jag inte riktigt det andra, vet inte varför men det känns... Inte rätt.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Jag tycker det ser...

...ut att kunna fungera riktigt bra.

Kontrollerad träff: Man kan lägga på sitt FV-10 på slaget för skadetyp, dock maximalt så mycket att totalsumman inte överstiger 10 (dvs 1T6+4 och 1T3+7). På så sätt blir dåliga träffar farliga när de inte ska vara det. Dessutom kan det dra ned på dödligheten i dueller.
Förstod först inte det här. Lägga på massa på tärningen!? Då får man ju sämre skador! Varför vill man det? Så tänkte jag och kom först senare på att man gör så då man inte vill döda sin motståndare.

Jag måste pröva det här nästa gång vi spelar om vi någonsin kommer att göra det igen :gremfrown: (känns ungefär så nu, har tappat större delen av spelgruppen, mindre roligt)
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
Om du som krigare går in i en strid med föresatsen att inte döda din fiende utan bara såra hobom lätt borde detta för de flesta vara betydligt svårare. Givetvis finns det stridskonster som är direkt lämpade för dueller men för det stora flertalet krigare måste det vara enormt mycket svårare att hålla tillbaka samtidigt som man ska undvika att bli skadad själv.

Det hela kan jämföras med svårigheten att fånga en person levande kontra död, det senare är i de flesta fall avsevärt lättare eftersom man kan tillgripa vilka medel som helst (i USAs fall invasion av flera länder, utan framgång...) Man har helt enkelt mer att tänka på i striden... Jag har iofs inte koll på om det är ngt som ni har tagit hänsyn till i era moddade regler men om ni förbisett detta faktum vill jag hävda att ni bör se över det en gång.

Skadereglerna verkar för övrigt bra nu när jag vet mer om bakgrunden...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Om du som krigare går in i en strid med föresatsen att inte döda din fiende utan bara såra hobom lätt borde detta för de flesta vara betydligt svårare. Givetvis finns det stridskonster som är direkt lämpade för dueller men för det stora flertalet krigare måste det vara enormt mycket svårare att hålla tillbaka samtidigt som man ska undvika att bli skadad själv.
Som de officiella reglerna är nu, kan man minska skadan man vill slå ned till Ob1T6, oavsett hur bra man är. Enda risken är Ob-klättring. Lite tråkigt vill jag hävda eftersom kompetensen inte spelar in alls.

Med modden jag föreslog tenderar skickliga kämpar att få in dödligare träffar, särskilt mot sämre motståndare, eftersom effekten på tärningsslaget avgör.

Som adderad bonus kan en välriktad träff (högt effektslag) av en skicklig motstånadre även användas för att ge en avsiktligt dålig träff (t ex långt sår snarare än hjärta), något som kan vara praktiskt då striden inte är avsedd att vara på liv och död, till exempel i dueller eller tävlingar som svärdsspel eller torneringar.

/Joel
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
Ja, det finns ju uppenbarligen utrymme för förändring på det området. Men det viktiga är att den genomförs med måtta för att inte riskera att förstöra de grundvalar som regelsystemet vilar på...

Tanken att en god krigare eller slagskämpe har bättre kontroll över striden är ju kanske lika självklar som svårgenomförd. Därför tror jag att det här skulle kunna behöva kompletteras på andra plan också, men hur det ska är nog bäst att avgöra genom noggrannt speltestande. Något som bör genomföras på fredag... :gremlaugh:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Därför tror jag att det här skulle kunna behöva kompletteras på andra plan också, men hur det ska är nog bäst att avgöra genom noggrannt speltestande. Något som bör genomföras på fredag...
You betcha! Om man nu bara kunde få den däringa regelfientliga spelledaren att kika på saken. :gremwink:

/Joel - fortsätter diskussionen imorrn
 
Top