Japansk monsterfilm!
Mig veterligt så finns det inga rollspel på detta tema.
Har ni inte alltid känt att ni vill visa ett politiskt budskap, kamouflerat som en statist i monsterdräkt som stampar omkring i ett modellandskap, hopklippt med horder av springande japaner? Vill ni inte äta upp Tokyo? Slåss mot andra monster?
Eller varför inte ett spel som tilldrar sig i Platons idevärld? Krigaren plockar upp idén om ett Verktyg För Att Tillfoga Andra Skada och åsamkar idén om Döden mot Offret.
Ett spel i Xfiles-stil, men där spelarna är de små grå rymdvarelserna som manipulerar mänskligheten?
Humoristisk pseudostenålder i Flintstones-stil? Eller varför inte det omvända, SF men där all teknologi bara är förvanskad nutida teknologi (vänta, den finns nog redan)?
Godmodigt tecknat upptäckaräventyr i Doktor Snuggles-anda?
Varför inte min ide om verklighetsnära vardagsdramatik under en grym ockupation (tex nazi-ockupationerna under WW2 eller Palestina idag)?
Kanske min snarlika ide om en pressad verklighet i ett totalitärt samhälle, liknande 1984 eller Kallocain? Inte action, utan misstänksamhet, övervakning, tankekontroll. Tänk om min granne är spion? Kanske frun? Misstänker någon att jag ibland tvivlar på Statens doktriner? Kanske personen bredvid mig på tunnelbanan är hemlig polis? Vad används listorna med namn som jag arbetar hela dagarna med att sammanställa till? Varför kom inte min arbetskamrat till jobbet? osv.
En humoristisk vy av skoltiden och skolväsendet? (Ni som spelat datorspelet School daze vet vad jag menar.)
Ett rollspel i en värld där all teknologi är baserad på hemelektronik, pulsjetmotorer och stora V8-or? Iofs antagligen ett ouppnåligt utopia på riktigt, men i rollspel så kan man ju drömma.
Ett rollspel i ett "primitivt" folks värld? Stammar på afrikanska savannen eller i djungeln, indianer eller aboriginer, med deras spirituella världsbild, deras mytologier, deras magi och deras livsåskådning? Kulturkrocken mellan dem och den store vite upptäckaren, sedd från andra hållet?
Spel baserade på klassiker som inte direkt passar in i befintliga koncept, tex Robinson Crusoe eller Gullivers resor?
Kolonialismen? Mig veterligt finns det inget spel som fokuserar på denna era.
Något av de bortglömda krigen? Zulu-krigen? Korea? Turkarnas folkmord på armenier, greker och kurder? USA på Filippinerna i slutet av 1800-talet? Cromwell på Irland? Historien kryllar av sånt.
Bike wars? En mörk framtid där oljan är slut, så alla cyklar. En korsning av Car Wars och Pacific Blue.
Gangland? Gängbråk i en modern miljö, med image, grupptillhörighet och hela köret. Har ni sett Warriors så vet ni vad jag menar.
Kom igen, ni måste väl kunna komma på några nya koncept? Så svårt är det inte. Jag förväntar mig att åtminstone några av de här koncepten kommer att finnas som bidrag i Trobergs Dogma-utmaning 2004.

Var så god, det är bara att ta för er.