Nekromanti Nytt Rollspel

Pratkvarnen

Veteran
Joined
24 Sep 2002
Messages
8
Location
Ludvika
Vi kommer från ett UF företaget BUS Månglarna UF och ska inom en snar framtid sälja rollspelet BUS, Blandat Universellt Spelsystem.
BUS har författats som hobbyverksamhet och har med tiden blivit professionellt och välskapat.
Just nu gör vi en marknadsundersökning och tänkte därför fråga er om era synpunkter om försäljning m.m.
Om vi är ute på ett konvent skulle ni kunna tänka er att köpa rollspelet eller föredrar ni om vi skulle använda oss av Internet eller vill ni att BUS ska finnas i rollspels butiker som tradition eller SF Bokhandeln?
Vi skulle även vilja veta hur mycket ni är beredda att betala för det.

BUS är
Universellt (Passar till många kampanjvärldar t.ex. fantasy, nutid och framtid)
Enkelt & snabbt regelsystem (använder endast en T10)
Språkligt korrekt
Över 100 sidor
Generiskt uppbyggt
-Stöd för magi, psioniska krafter, främmande arter och raser
-Stöd för olika tidsepoker
Fyra kommande kampanjvärldar

Vi är tacksamma för alla svar.

Med vänlig hälsning BUS Månglarna UF
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Jag köper aldrig rollspel som jag inte först kan bläddra lite i.
Man vill ju inte köpa /images/icons/oink.gif i säcken!
 

Sadaigh

Swordsman
Joined
1 May 2001
Messages
537
Location
Kristianstad, Sverige
Hehe, jao, jag håller med dej... men om det är på ett konvent, så skulle jag iaf. gå fram å kolla lite i den, sen om jag köper den är en helt annan femma...! =) Vet nån om det ska arrageras nåt spelkonvent i närheten av kristianstad eller malmö området snart? =)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Om vi är ute på ett konvent skulle ni kunna tänka er att köpa rollspelet

Det beror förstås på pris, innehåll o.s.v., men vill jag ha spelet skulle jag förstås köpa det. Jag skulle dock inte åka till ett konvent enbart i syfte att köpa spelet.

eller föredrar ni om vi skulle använda oss av Internet

Varför inte erbjuda båda dessa alternativ?

eller vill ni att BUS ska finnas i rollspels butiker som tradition eller SF Bokhandeln?

Alltså, jag köper hellre en bok i butik än över Internet. Man sparar in på fraktkostnaden. Om ni kan distribuera era böcker till spelbutikerna, så har de ju även sina egna nätbutiker som man kan använda om man bor ute på vischan.

Vi skulle även vilja veta hur mycket ni är beredda att betala för det.

150-200 spänn kanske, om jag skulle köpa det alls.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

UnConnected

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
162
Location
Göteborg
Hade nog kunnat lägga en 200kr på det, men skulle nog inte köpa det ifrån internet om det inte finns hyfsat mycket info om själva rollspelet på hemsidan.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
För att få läsa era ideer är jag beredd att betala 100 till 150:- om jag får bläddra lite först (och bestämmer mig för att det verkar intressant). Konvent är en bra försäljningsplats för då får man prata med konstruktören. På internet får man betala frakt. I butik får man inte prata med konstruktören och priset blir antagligen högre än på konvent eftersom butiken skall ha marginal....
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Vi skulle även vilja veta hur mycket ni är beredda att betala för det."

Tja, den som brukar sätta standard på det här forumet är ju Krille, och jag vill minnas att måttstocken "En krona per sida" brukar komma upp då och då...
Jag gillar den måttstocken, men vanligast brukar det resultera i vad jag anser vara ett maxpris... Det resulterar oftast i ett "ska jag verkligen köpa det här?"-dilemma, iallafall om det börjar klättra uppåt 170-spänn eller nåt sånt...
 

LGS

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
88
Location
Hindenburg
jag gillar själv inte rollspel som bara innehåller regler och sen så får du själv välja värld... usch det ska vara bestämd vä'rld som i mage, star wars mutant drakar o demoner...........
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Det är svårt att bedöma exakt vad man kan tänka sig att ge för det, eftersom man inte vet vilken kvalitet spelet har. Det låter dock hoppfullt och förtroendeingivande, av er beskrivning.
De rollspel som privatpersoner har skapat och skickat in till rollspel.nu får rollspel.nu sälja på konvent, med skaparens tillåtelse, till en kostnad av högst 50 kr, vad jag vill minnas...av dessa får skaparen en ytterst liten del, mest en symbolisk summa.
Eftersom det nu är ett privatskapat spel skulle jag nog inte värdera det högre än 100 kr, och då under förutsättning att spelet har bra kvalitet, både vad gäller regler och övrigt innehåll, samt text, bild och layout i allmänhet. Utskriftskvaliteten måste naturligtvis vara bra också.
Som försäljningskanaler tror jag att framförallt internet skulle lämpa sig bäst, men konvent är också lämpligt, liksom även Tradition, SF-bokhandeln, och övriga rollspelsbutiker, om nu butikerna själva är intresserade av det...dock tror jag chanserna för det är ganska små, och ni har nog störst framgång om ni frågar mindre spelbutiker.
Själv är jag intresserad av spelet.

/Skuggvarg
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Försäljningsalternativ

Om spelet ska säljas över internet, i tryckt form, kommer det onekligen att bli en viss frakt, eftersom papper väger en del, och det säkerligen blir ett otympligt paket. Denna frakt kan dock påverkas, om man istället kan få hela spelet inbränt på en CD, och själv skriva ut det.
Det tycker jag verkar vara ett schysst alternativ. Jag är fortfarande intresserad av spelet, men är aldrig på konvent, så väljer ni endast den säljkanalen förlorar ni nog många kunder, däribland mig.
Det är dock ytterst viktigt att få se själva produkten också, man kan sällan eller aldrig köpa någonting med enbart en muntlig beskrivning som stöd för köpet.

/Skuggvarg
 

Jericho One

Veteran
Joined
23 Jan 2001
Messages
90
Location
Norrköping
Re: Apropå konvent

Därför att du ska packa dig din kappsäck och hajka iväg på ett långt bort! Det är så mysigt och trevligt att sova i en unken skolsal, känna lukten av pizza/gorbys eller annan snabbmatsprodukt blandas med kroppsodörer från spelare stinna på jolt och kaffe! /images/icons/wink.gif

Just därför!
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Apropå konvent

Hmm...det där var inte en anledning till varför det inte är några konvent i Västerås...det var en anledning till att man skulle åka på konvent överhuvudtaget, lät det som. Men det är just där problemet ligger, jag har inte så mycket pengar att jag kan resa långväga och gå på konvent. Därför min önskan att ett konvent ska vara i Västerås.
 
Top