Nekromanti Nytt rollspel

Pratkvarnen

Veteran
Joined
24 Sep 2002
Messages
8
Location
Ludvika
Vi kommer från ett UF företaget BUS Månglarna UF och ska inom en snar framtid sälja rollspelet BUS, Blandat Universellt Spelsystem.
BUS har författats som hobbyverksamhet och har med tiden blivit professionellt och välskapat.
Just nu gör vi en marknadsundersökning och tänkte därför fråga er om era synpunkter om försäljning m.m.
Om vi är ute på ett konvent skulle ni kunna tänka er att köpa rollspelet eller föredrar ni om vi skulle använda oss av Internet eller vill ni att BUS ska finnas i rollspels butiker som tradition eller SF Bokhandeln?
Vi skulle även vilja veta hur mycket ni är beredda att betala för det.

BUS är
Universellt (Passar till många kampanjvärldar t.ex. fantasy, nutid och framtid)
Enkelt & snabbt regelsystem (använder endast en T10)
Språkligt korrekt
Över 100 sidor
Generiskt uppbyggt
-Stöd för magi, psioniska krafter & främmande raser
-Stöd för olika tidsepoker
Fyra kommande kampanjvärldar

Vi uppskattar alla svar.

MVH BUS Månglarna UF
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Om vi är ute på ett konvent skulle ni kunna tänka er att köpa rollspelet eller föredrar ni om vi skulle använda oss av Internet eller vill ni att BUS ska finnas i rollspels butiker som tradition eller SF Bokhandeln?"

Jag skulle vilja få någon sorts teaser på nätet och sedan köpa det på en riktig butik. Jag är dessvärre aktivt emot universalsystem personligen, men jag önskar er god tur och hoppas ni säljer tillräckligt bra för att kunna ge ut de inplanerade kampanjvärldarna.

Lycka till!

/Rising
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Kul att ni har gjort nåt proffsigt, men jag anser att såna här system dödar rollspelsmarknaden.
Om det finns något jag hatar så är det D20 systemet... Grrrr.

Men om man ska ta och komma med lite konstruktiv kritik:


Universellt > Kan vara smart för system som ska vara... eh... universellt

Enkelt & snabbt regelsystem > System som är roligare är oftast snabba så detta är onekligen en positiv sak

Språkligt korrekt > Mkt viktigt!!!

Över 100 sidor > Har ju ingen betydelse... Kvalitet före kvantitet säger jag

Generiskt uppbyggt > Har ingen aning om vad generisk (aning har jag iofs men vet inte säkert) betyder så den här lämnar jag åt nån annan.

-Stöd för magi, psioniska krafter & främmande raser > På vilket sätt? Utveckla.

-Stöd för olika tidsepoker > Positivt.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Det är svårt att bedöma exakt vad man kan tänka sig att ge för det, eftersom man inte vet vilken kvalitet spelet har. Det låter dock hoppfullt och förtroendeingivande, av er beskrivning.
De rollspel som privatpersoner har skapat och skickat in till rollspel.nu får rollspel.nu sälja på konvent, med skaparens tillåtelse, till en kostnad av högst 50 kr, vad jag vill minnas...av dessa får skaparen en ytterst liten del, mest en symbolisk summa.
Eftersom det nu är ett privatskapat spel skulle jag nog inte värdera det högre än 100 kr, och då under förutsättning att spelet har bra kvalitet, både vad gäller regler och övrigt innehåll, samt text, bild och layout i allmänhet. Utskriftskvaliteten måste naturligtvis vara bra också.
Som försäljningskanaler tror jag att framförallt internet skulle lämpa sig bäst, men konvent är också lämpligt, liksom även Tradition, SF-bokhandeln, och övriga rollspelsbutiker, om nu butikerna själva är intresserade av det...dock tror jag chanserna för det är ganska små, och ni har nog störst framgång om ni frågar mindre spelbutiker.
Själv är jag intresserad av spelet.

/Skuggvarg
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
förslag

Vi (Legend Hobbyspel) tar gärna in de flesta slags independent-produkter från privatpersoner och mindre förlag, förutsatt att vi slipper agera återförsäljare utan istället kan sälja produkterna åt upphovsmannen/-männen. Det innebär i korthet att vi betalar först när vi har sålt produkterna, men att vi å andra sidan betalar ut hela försäljningsvärdet (minus eventuell mindre provision) till skaparen. Vi tror nämligen att alla parter tjänar på detta.

Ni på UF (liksom alla andra intresserade) kan höra av er via legend@hobbyspel.com för fler detaljer.

Vi kan givetvis även överväga att agera återförsäljare för lite mindre produkter (såsom BUS), men då ställer vi också andra krav på kvalitet och kan alltså inte betala lika mycket per produkt. Det beror alltså helt på produkten och på priset.

/Pauli Paananen, Legend Hobbyspel
 

Morningstar

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
14
Location
Växjö
Nästan allting med ert kommande spel verkar mycket lovande. Jag personligen tycker dock inte om universiella system, och råder er att tänka till innan ni gör ett sådant. Anledningen är att om jag känner för att spela ett fantasyspel så spelar jag hellre ett helt renodlat fantasyspel (typ DoD eller Eon) istället för ett spel som man kan spela som fantasy om man vill. I och med att till exempel DoD är skrivet för att bara spelas som fantasy så brukar vanligtvis utformningen av både reglerna och stämningen vara både bättre och mer mångfattad än ett spel som bara alternativt kan spelas i fantasy, och därmed då även måste ta hänsyn till en massa andra speltyper. Men om ni lyckas bryta denna trenden så är ju det bra, och om spelet släpps så kommer jag nog med största säkerhet att köpa det. Det är ju inte lätt att dömma på förhand.

Lycka till i alla fall
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Det vore helt klart mycket bra om ni kunde lägga upp en hemsida om spelet, där man kunde få mer detaljerad information om spelet. Beskriv hur ni har lagt upp det, och visa gärna ett exempel över hur ett rollformulär med en färdig rollperson kan se ut. Ett färdigt rollformulär säger en hel del om hur spelet är. Åtminstone lyckas jag dra en del slutsatser om spelet baserat på formuläret...man jag kanske bara är konstig? /images/icons/hairy.gif

/Skuggvarg
 
Top