Nekromanti Nytt rollspel (nästan) klart!

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
Rollspelet The Rapier första version (1.1) är nu klar. :gremblush:

Det är ett rollspel som aspirerar på att vara realistiskt och utspelas i historisk miljö - närmare bestämt i Spanien under tidigt 1600-tal.

Influensen är främst Arturo Perez-Revertes böcker om Alstriste.

Reglerna har fått inspiration från många olika håll, men är mest ett eget hopkok.

Ni kan även läsa mer på issuu.com

Länk till rollspelet

http://issuu.com/therapier/docs/the_rapier_v._1.1__2013-03-30_?mode=window&viewMode=doublePage

Det blev på engelska av ren slöhet... :gremtired:

Ett äventyr är även på gång.

Kommentera gärna och jag missat något!



Hårda, trötta och smutsiga ungefär som jag... :gremsmirk:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Kul med nya rollspel. Skummade igenom det kort. Det slog mig dock att jag inte gillar spel som är historiskt korrekta på bekostnad av genus. :gremfrown:

Så, lite nyfiket undrar jag vilken inställning du har till den frågan?
 

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
Tack för kommentarerna!

Ja, det blir nog att ändra underrubrikerna till gemener. :gremlaugh: Hittade självklart några andra misstag också - så snart kommer version 1.1.1.

Angående genus så frågade min fru mig samma sak. Kvinnor hade en relativ undanskymd plats i Spanien under 1600-talet (och det känns lite ofräscht att tvinga någon att spela hemmafru eller i värsta fall prostituerad bara för att bibehålla den historiska korrektheten), men likväl kan kvinnliga karaktärer inkorporeras (inte bara som offer som skall räddas). Jag tänker mig allt från tjuvar till konspirerande adelsdamer, men du pekar på en svaghet som är svår att komma från.
 

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
Nu har jag uppdaterat rollspelet (fler uppdatering lär komma när jag testkört det), men nu är även nästan första äventyret klart (det saknas några kartor pga. avsaknad av scanner, men de kommer snart).

Här är länkarna:

Till rollspelet och

Till äventyret. (enbart för rollspelsledaren)

Här är en introduktion till äventyret för spelarna.



Jag tänkte ta chansen att sammanfatta kort vad jag hållit på med de senaste månaderna:

Under några år har jag funderat på att själv konstruera ett rollspel. Det har varit en lång och långsam process. Till slut fastnade jag för:

1) Historisk miljö - 1600-tal - med politiska och religiösa konflikter. Mellan en ny och gammal värld. Med pirater, med inkvisitorer, med musketörer. Jag är inspirerad av bl.a. Arturo Perez-Revertes böcker om kapten Alatriste. Jag uppskattar stridsscenerna i Joe Abercrombies böcker - särskilt i "Best Served Cold". Dumas minns man sen barndomen och någonstans i bakhuvudet finns d'Artagnan och Richelieu. Det är något med denna tid som särskilt inspirerar mig. Det är religiösa oroligheter (30-åriga-kriget), politiska orolighet (engelska inbördeskriget) och framväxande kolonier.
2) Mörk och grym realism (men det skall vara lättspelat!)
3) Det skall inte handla om att samla erfarenhetspoäng utan om att överleva.
4) Ingen magi och inga övernaturliga krafter.
5) Fokus på klassiska skala-löken-äventyr i historisk miljö med politiska och religiösa parametrar. Spelarna agerar i lokalsamhället - men kan känna av historiska förlopp. Idén bakom första äventyret är att kasta in spelarna i en historia som handlar om ett korrupt och sönderfallande landägande aristokratiskt system med nya konkurrerande framväxande grupper i Spanien. Spelarna skall försöka hantera en politisk/religiös konflikt - främst att inkvisitionen letar efter de som inte är riktiga kristna (i alla fall inte enligt dem)... Alltså maktkamp, våld och även en släng kärlek, men självklart dueller för heder får inte kränkas - speciellt med mycket vin inblandat.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Om ni vill komma in i rätt stämning så tipsar jag om miniserien The Devil's Whore.
Den serien måste jag se :gremsmile: Engelska inbördes kriget är fashinerande och det finns alldeles för lite serier/filmer som utspelar sig under det.

En lite mindre allvarlig men riktigt underhållande kortfilm som utspelar sig under det kriget är Blackadder - The Cavalier Years som gjordes för Comic Relief galan 1988: http://www.youtube.com/watch?v=NKX8g76Rkqg
 

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
God45 said:
En lite mindre allvarlig men riktigt underhållande kortfilm som utspelar sig under det kriget är Blackadder - The Cavalier Years som gjordes för Comic Relief galan 1988: http://www.youtube.com/watch?v=NKX8g76Rkqg
Extremt bra!

Minns när Blackadder gick på TV3 (?) någon gång under tidernas begynnelse. Baldrick (?) blir man påmind av varje gång man slår på Discovery och se honom följa utgrävningar eller testa medeltida yrken...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Baldrick (?) blir man påmind av varje gång man slår på Discovery och se honom följa utgrävningar eller testa medeltida yrken...
Känns alltid konstigt att se honom som någon annan än Baldrick :gremwink:
 

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
Något jag har lärt mig idag är att aldrig mer använda Open Office. Visst det kraschar var fem minut, men med mitt tålamod kan det accepteras. Det är ändå gratis.

Dock att det inte hittar mina tusen stavfel eller inte rättar min amerikanska stavning till "proper English" är oförlåtligt!

Ja, oavsett blir det en del bearbetning efter fått en del feedback av vänner som äntligen fått se kreationen. Så ni som läst - snart blir det större och bättre. :gremcool:
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
The Rapier said:
Dock att det inte hittar mina tusen stavfel eller inte rättar min amerikanska stavning till "proper English" är oförlåtligt!
Testa om det går att byta språk till Amerikansk Engelska, vet jag.

Übereil
 
Top