Nekromanti Att skriva om genus i historiska miljöer

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
I tråden om The Rapier kommenterade författaren att det var svårt att komma från genusfrågan i historiska rollspel. Jag är nu långt ifrån den bäst lämpade att uttala mig i ämnet, men jag ger mig ändå på att försöka skriva någon sorts guide på saker som kan vara bra att tänka på.

Till att börja med, läs historia. Många har förutfattade meningar om hur det var förr, där folk till exempel utgår från att medeltidens människor följde någon sorts hemmafruideal som egentligen uppkom hos 1800-talets borgerskap. Den som kollar runt i olika kulturhistoriska källor (Mikael Nordbergs "Den dynamiska medeltiden" är bra för den era som de flesta fantasyrollspel vill efterlikna) kan hitta många intressanta exempel på hur könsstrukturerna i äldre historia var mer intressanta och mångfacetterade än de ofta framställs i populärkulturen.

Utgå inte från att mannen är normen och kvinnan undantaget. Ofta skrivs skildringar av historiska könsroller med utgångspunkten att mannen får göra lite vad han vill, medan kvinnan utgör ett undantagsfall med en massa restriktioner. I själva verket var ju mannens tillvaro lika kringskuren av sociala förväntningar och hårda regler som kvinnans. Beskriv båda könens sociala begränsningar separat. En risk när man gör detta är att också mannens tillvaro verkar alldeles för begränsad för att öppna upp för någon äventyrartillvaro. Det är bra! Det visar nämligen att typiska äventyrare nästan måste vara normbrytare av något slag, oavsett vilket kön de har.

Gör inte alla normbrott till tragedier. Det här är väl särskilt vanligt i skildringar av folk som inte är hetero eller cis. Och visst, "förbjuden kärlek" mellan två personer av samma kön är en plot som har gjorts bra på flera håll. Det blir bara tröttsamt om det är den enda sortens ickeheterokärlek man visar upp. Likaså upplever jag att det finns oproportionerligt många berättelser om kvinnliga krigare/äventyrare där startskottet för denna "okvinnliga" verksamhet är någon form av övergrepp, eller där övergreppet kommer in i berättelsen. Släpp det! Ibland vill man bara ha med roller som inte är heteromän för att krydda upp det litet, inte för att skapa ett drama om avvikare. Det för oss till den fjärde punkten:

Acceptera att variation är ett självändamål för vissa spelare. Det finns en hyfsat stor grupp spelare som faktiskt tycker att spel blir tråkigare om alla viktiga personer är av samma kön, läggning och etnicitet. Det finns också en hyfsat stor grupp som av en eller annan anledning inte gillar att spela folk av ett annat kön än en själv. Den sistnämnda faktorn är särskilt viktig: den innebär att om ett kön exkluderas i spelvärlden så exkluderas också vissa spelare.

Till sist, acceptera att alla ändå inte kommer att gilla det. För så är det. Historiskt korrekt skildrade könsroller, även om de nyanseras och förses med undantag, kommer att vara en turnoff för vissa människor som vill ha sitt rollspelande mer lättsamt. Det är inte konstigare än att vissa inte gillar levelsystem, eller att jag har svårt att hitta på cyberpunkäventyr. Det är ett innebär inte ett fördömande av någons preferenser.

Lycka till!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Svarte faraonen går upp bland mina top 5 personer på forumet.

Yes, I keep scores. :gremconfused:
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
En gång i tiden skrev jag på en stor skrift där medeltiden behandlades och Den dynamiska medeltiden var en av källorna. Det fick jag bakslag på av folk som är mycket mer insatta än mig, den boken ansågs inte kosher.

I övrigt inget att invända.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
DanielSchenström said:
En gång i tiden skrev jag på en stor skrift där medeltiden behandlades och Den dynamiska medeltiden var en av källorna. Det fick jag bakslag på av folk som är mycket mer insatta än mig, den boken ansågs inte kosher.

I övrigt inget att invända.
Squint.

Vad menar du?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Här får man för att man inte talar klarspråk. Boken anses inte vara ordentligt researchad och ger därför inte en korrekt bild av livet under medeltiden.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
DanielSchenström said:
Här får man för att man inte talar klarspråk. Boken anses inte vara ordentligt researchad och ger därför inte en korrekt bild av livet under medeltiden.
Bra att veta! Jag har fått den tilldelad som kurslitteratur på Historiska i Lund, så helt utan renommé verkar den inte vara, men det kan säkerligen vara så att den inte accepteras överallt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Nice. Jag skulle inte ha nåt emot om den är bättre än jag fått höra/skrivet, då det är en intressant bok att läsa och en av få böcker som jag har i mitt eget bibliotek på ämnet.

(Mitt bibliotek låter som jag sitter på en mängd böcker men faktaböcker och tidskrifter upptar bara strax över 2 hyllmeter.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,389
Jag blir intresserad av i vilket sammanhang och av vad för "folk" som Nordbergs bok ansågs bygga på bristande empiri.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har ett råd till: studera olika kulturer. Olika medeltida folk hade helt olika uppfattningar om genus som tog sig helt olika uttryck och hade helt olika inverkan på mäns och kvinnors agens. Mongolerna är tex kända för att ha varit förhållandevis matriarkala, medan muslimerna hade paradoxen att kvinnor på många sätt hade mer rättigheter än i den kristna världen, men samtidigt än mindre möjlighet att agera politiskt i samhället.

En förståelse för fenomen som homosocialitet-heterosocialitet, polygami-monogami, med mycket mera hjälper en att dekonstruera och förstå genus i en historie/fantasykontext.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
+1 på hela men extra mycket +1 på:

Det finns också en hyfsat stor grupp som av en eller annan anledning inte gillar att spela folk av ett annat kön än en själv. Den sistnämnda faktorn är särskilt viktig: den innebär att om ett kön exkluderas i spelvärlden så exkluderas också vissa spelare.
Till och med +2 kanske :gremsmile:
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Håller helt och fullt med :gremsmile:

Förutom att normerna inte alltid såg ut som vi fått dem presenterade för oss, normbrytning är historiskt korrekt.

T.ex. under det amerikanska inbördeskriget fick endast män tjänstgöra som soldater. Men det finns många dokumenterade fall av kvinnliga soldater. http://www.smithsonianmag.com/history-archaeology/The-Women-Who-Fought-in-the-Civil-War.html

Vissa blev påkomna och fängslade eller hemskickade. Men vissa skyddades av sina medsoldater så att officerarna inte skulle upptäcka det.

Den situationen är knappast unik till den konflikten.

Att ha t.ex. en kvinnlig karaktär som är soldat utan att behöva låtsas vara man kan vara knepigare i den västerländska kulturen (verkar som om det huvudsakligen är ett greko-romerskt kulturarv), men beroende på konflikt inte helt omöjligt. Om man kan komma utanför sagda greko-romersk kultur så ändras de historiska "spelreglerna" rätt mycket.

Personer som Boudica och Calamity Jane kanske tillhör ovanligheterna. Men ovanlighet mer i avseendet att deras namn överlevt, då det garanterat fanns fler men som inte blivit ihågkomna.

Sedan kanske man inte skall glömma Asien, med t.ex. Fu Hao (kvinnlig general i det antika Kina).

Som med allt annat så beror det på vad man har för mål med sitt spelande. Är det en fråga om att inte vilja bli begränsad i spelstil? Inte vill bli påmind om att problemet finns? Att måste finnas pekpinnar som påminner läsaren om att det är dåligt? Något annat?
 

The Rapier

Veteran
Joined
2 Sep 2012
Messages
38
Location
Stockholm
Roligt att jag kunde inspirera ta en sådan intressant diskussion! :gremlaugh:

Jag instämmer att "Den dynamiska medeltiden" inte anses som "kosher". Dess intention är dock god - att uppväga den ofta alltför mörka bilden av Medeltiden. Och jag hoppas att min poäng gick fram från mitt ursprungsinlägg. Även under 1600-talet fanns det normbrytare som inte riktigt stämde in i den klassiska bilden av ett konservativt katolskt samhälle.

I mitt första äventyr så behandlar jag just "marranos". Kristna judar som levde i mycket utsatt situation i ett samhälle med religiöst förtryck, men även i en brytning mellan det tidig moderna och Medeltiden.
 
Top