Nekromanti Att skriva om genus i historiska miljöer

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Precis. Och bondefruar höll hushållet rent och fint, såg till att laga den mat mannen drog hem och såg efter sjuka och gamla medan männen var och jobbade - precis som 50-talets hemmafruar. Det finns, med andra ord, ett väldigt tydligt överlapp i vilka uppgifter bondfruarna och hemmafruarna var ansvariga för.

Übereil
Jag älskar att släktforska. När jag har tid så är det en av mina absoluta passioner, och jag älskar historia i allmänhet. Min Farfars far var faktiskt västgötsk bonde. Storbonde, det vettikatten just var gränsen går för att vara det. Men de hade iallafall en tio pers anställda som mest, så det kanske kan tjäna som exempel ändå. Så här. Lite info jag sökt reda på. Saker som min farfars mamma sysslade med:

1. Hade hand om alla löner som delades ut till pigor och drängar. Hade hand om alla pengar och skuldbrev. Hade hand om alla viktiga papper. Hon kom från en familj där folk var präster och advokater, så hon hade en informell utbildning som inte slängdes bort.

2. Organiserade det faktiska arbetet på gården och satte människor till sysslorna. Där ingick alltifrån brödbak till att se till att folk slipat sina skäror och liar när det skördades.

3. Såg till att folk var goda kristna och kom iväg till kyrkan på söndagarna.

4. Deltog aktivt i arbetet på gården. Allt arbete där det behövdes. Skörda? Check. Utfordra djur? Check. Kånka timmer? Check.

Skall sägas, allt detta gjorde ju min farfars far också. Ja, inte brödbaket, fast han försökte. Men han blev utslängd för att Magnhild (som hon nu hette) kastade ut alla karlar ur byggnaden när det skulle bakas. Men min farfar skrattade mest och sade att det antagligen var för att hans pappa var den sämsta i köket någonsin.

Saker som hon gjorde som inte hennes man gjorde var att virka. Det var väl ungefär det.

Magnhild föddes alltså 1895, så det var tidigt nittonhundratal när min farfar växte upp. Han föddes 1914. Men jag kan ändå tycka att det är relevant, eftersom det knappast var "moderna tider" där man aktivt tänkte på jämställdhet.

Och just detta med att ta hand om sjuka var liksom inte hennes grej. Det hade man läkare för. Och de gamla förväntades de unga sköta om, samma sak med de sjuka. De unga behövde verkligen inte vara kvinnor/tjejer. Liksom, de gamla bodde oftast kvar i sina egna hus till de dog, i den mån de kunde, och gårdarna omkring skickade dit ungarna med käk eller för att hjälpa de gamla med något. Ifall man inte hade någon som skulle ärva, som ville ärva, då bodde man ju bara med dem tills man dog. Och inte ens då hamnade allt det ansvaret på bara kvinnan. Det skulle ha varit väldigt opraktiskt.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Det var mest ordet "tjänare" som jag reagerade på. Liksom, pigor, drängar, statare. Ordet tjänare känns bara konstigt. Men det är korrekt använt, så never mind.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,879
Location
Örebro
Det där påminner mig om vad anti-feminister gillar att ta upp att ju mer "jämställda" samhällen blir ekonomiskt desto större skillnad blir det på vad män och kvinnor utför för sysslor. Eftersom man när man är för fattig inte har råd med den ineffektivitet som könssegregering innebär.

Übereil
 
Top