Nekromanti Nytt rollspel i Eons värld!

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Svavelvinter är ju ett spel som brutit sig loss från gamla Drakars värld. Nu är ju Eon ett spel som täcker in allt.

Men om man skulle göra ett helt nytt spel men ändå placera det i Mundana vad skulle ni vilja se för spel då?

Själv skulle jag vilja se spelet:

KAMOR - De otyglade stammarna

Ett spel som beskriver Kamor utifrån de som lever där. I söder bortom bergen ligger det väldiga kejsardömet, i norr finns cirefalierna i öster stora slätter och i väster havet.

Ett land fyllt med ruiner från ett gammalt rike med magiker och alkemister. Massor med hemligheter som finns kvar där.

Det finns ett system för att dels sköta sin klan å ta hand om resurser för dem. Samt sin rollperson. Man spelar i säsonger och kanske ett äventyr per år så man hinner bli gammal och få barn.

Äventyren handlar om mysterierna i skogen och ruinerna som man undviker. Folk som kommer utifrån och attackerar samt konflikter inom stammarna!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Eon d20. Man spelar badasses som har bättre magi, vapen och färdigheter en alla grisodlarna runtomkring en. :gremlaugh:
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Vinterskog said:
Men om man skulle göra ett helt nytt spel men ändå placera det i Mundana vad skulle ni vilja se för spel då?
Jag tänker mig ett postapokalyptiskt fantasyspel som utspelar sig efter mörkrets ankomst. En härjad värld där de överlevande kämpar för sitt liv bland ruinerna.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
"nEON 2099" såklart, med zybernetiska misslor och laserpistoler!

Eller kanske EONoar, massivt fokus på mörka gränder och mörkare hemligheter i någon av mundanas större städer. Alla röker.

Eller kanske Thrones of EON, där spelet ligger på diplomacy-nivå och ett enormt världskrig står för dörren...
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,553
Location
Umeå
CONSABER skulle jag vilja se som rollspel. Det har alltid varit mitt favvoland.

Att Eon 4 kommer att utgå från Jargiska Kejsardömet är nog det enda minuset det har från min sida hittills. Har aldrig fastnat för den delen av Mundana.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att Eon 4 kommer att utgå från Jargiska Kejsardömet är nog det enda minuset det har från min sida hittills. Har aldrig fastnat för den delen av Mundana.
Sure, men jag skulle inte helt utesluta att du -kommer- att fastna när den delen av Mundana fördjupas och utvecklas i allt nytt material som Neogames har i pipelinen. Jag menar, hur många diggade egentligen Thalamur innan Thalamurboken kom ut och ägde?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Sereg said:
Vinterskog said:
Men om man skulle göra ett helt nytt spel men ändå placera det i Mundana vad skulle ni vilja se för spel då?
Jag tänker mig ett postapokalyptiskt fantasyspel som utspelar sig efter mörkrets ankomst. En härjad värld där de överlevande kämpar för sitt liv bland ruinerna.
This
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har länge tänkt mig att min nästa Eon-kampanj ska handla om något liknande, mest att den kommer vara uppföljaren till min pågående superüberlångkörare, så den ligger ännu många år i framtiden. Med stor sannolikhet kommer jag väl aldrig få spelleda den, på grund av ren sannolikhet att spelgruppen splittras på grund av flytt etc långt innan vi når dit. Oh well. Man kan alltid hoppas:

Semi-spoiler, mina spelare:

Hela världskartan skulle ritas om, och Mörkret förändra allt. (Jag tror merparten av alverna kommer ha lämnat Mundana, och kanske rentav har hela kosmologin förndrats på något vis, typ att Skugglandet smält ihop med Mundana, eller att Antichton dröjt sig kvar i Mundanas psykosfär, men neutraliserad (se mitt gamla 'Mörkret redu grande tortilla'-inlägg). Men...kampanjen skulle handla mer om återuppbyggande och hopp, än om postapokalyptiskt elände och förtvivlan. Man skulle spela de gamla rollpersonernas och slp:ernas barn (många av dem redan födda vid det här laget i vår kampanj), som naturligt nog, eftersom de har allehanda skumma arv från sina godawesome föräldrar, dras in i kampen om herraväldet över den nya världen; förrödd, men på stadig tillväxt. Situationen är hoppfull, men bräcklig; en huggsexa för alla giriga, en gyllene möjlighet att utnyttja civilisationens sönderfall och sabotera dess återuppbyggnad, för att själv skaffa sig makt. (Jämför hur oligarkerna snodde alla naturtillgångar när Sovjetunionen föll). Men givetvis skall kvardröjande rester av Mörkret också ha dröjt sig kvar, och ligga ruvande i skuggorna i väntan på rätt tillfälle att slå till; någon mer perifer fraktion från förra kampanjen (tex kamorferna eller Kabalaorden) är kanske inte uträknad, och kan bli de nya ärkeskurkarna i denna kampanj. Bra namn för den här kampanjen, om min gamla nu fastnat med det väldigt icke-unika 'Mörkrets hjärta', vore väl 'Gryende dag' eller 'Åter dag'.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,553
Location
Umeå
Ymir said:
Att Eon 4 kommer att utgå från Jargiska Kejsardömet är nog det enda minuset det har från min sida hittills. Har aldrig fastnat för den delen av Mundana.
Sure, men jag skulle inte helt utesluta att du -kommer- att fastna när den delen av Mundana fördjupas och utvecklas i allt nytt material som Neogames har i pipelinen. Jag menar, hur många diggade egentligen Thalamur innan Thalamurboken kom ut och ägde?
Det är sant :gremsmile: Jag tänker utan tvekan köpa Eon 4 och ge det en chans.

Thalamurboken ägde otroligt mycket, faktiskt. Fast jag har fortfarande inte spelat värst mycket i Thalamur ändå. Kanske borde läsa den där boken mer grundligt.
 

AgnusDaak

Veteran
Joined
11 Aug 2012
Messages
32
Location
Lund Sverige
Jag skulle vilja se nån slags mundana möter Gustav Wasa setting, alltså armeer med krutvapen och pikar. Politiska spel, revolutioner, brutna allianser, stora baskrar. Merkantilism, jakten på cashcrops och slavar, tidig renässans, dånande primitiva kanoner och smattrande musköter. Jag säger inte att jag saknar detta i Eon, men det vore jäkligt kul med en alternativ setting i mundana :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
AgnusDaak said:
Jag skulle vilja se nån slags mundana möter Gustav Wasa setting, alltså armeer med krutvapen och pikar. Politiska spel, revolutioner, brutna allianser, stora baskrar. Merkantilism, jakten på cashcrops och slavar, tidig renässans, dånande primitiva kanoner och smattrande musköter. Jag säger inte att jag saknar detta i Eon, men det vore jäkligt kul med en alternativ setting i mundana :gremsmile:
Mundana befinner sig redan på en hyggligt senmedeltida nivå, så om man skiter i den officiella framtiden skulle det säkert gå att ordna om sisådär hundra år. Hakebössor och pluder ftw.
 
Top