Nekromanti Nytt Rollspel: Fausts Manuskript

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159


Dr. Fausts Manuskript är ett svenskt sagorollspel, som i sin nuvarande form kan laddas ner helt gratis. Handlingen utspelar sig i en stundtals ganska välbekant värld, som lånat sin form från vår historiska verklighet. Reglerna har skrivits av journalisten Mathias Ståhle. Samtliga kapitel är rikt illustrerade. Omslagsmålningarna har gjorts av Joakim Ericsson, verksam vid Florence Academy of Arts. Reglerna finslipas och formges just nu av min egen spelgrupp i Västerås. Den nedladdningsbara versionen är en fullt spelbar arbetskopia av Spelarens Handbok. Den innehåller 13 kapitel i PDF-format med alla regler som behövs för att skapa en rollperson och komma igång.

Du hittar länkarna här. Spelet har också ett eget diskussionsforum, som hittas här. Notera dock att den slutgiltiga versionen inte är klar ännu.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Väldigt ambitiöst!

Men varför väger hela boken 142 MB? Ni behöver nog optimera er PDF en smula.
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Filen "väger" 142 Mb eftersom den innehåller bilder i tryckkvalitet (300 dpi), för utskriftsvänlighetens skull. Vill du ha en mer snabbläddrad version att läsa på skärm? Ladda ner filen, öppna i valfritt PDF-hanteringsprogram, spara om med bildinställningen max 72 dpi. Nu scrollar sidorna fortare på skärmen, men de ser ut som skit om du skriver ut dem eller försöker zooma för mycket på en liten skärm.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
nominesine said:
Filen "väger" 142 Mb eftersom den innehåller bilder i tryckkvalitet (300 dpi), för utskriftsvänlighetens skull. Vill du ha en mer snabbläddrad version att läsa på skärm? Ladda ner filen, öppna i valfritt PDF-hanteringsprogram, spara om med bildinställningen max 72 dpi. Nu scrollar sidorna fortare på skärmen, men de ser ut som skit om du skriver ut dem eller försöker zooma för mycket på en liten skärm.
Nä men... nää

Det förstår du väl att du gör bäst själv?

(Är du känslig för "tunga" eböcker är du ju det för att du inte vill ladda hem så mycket in the first place. Ditt förslag missar poängen med invändningen om jag ändå tvingas ladda hem allt; för att inte tala om alla de andra stegen.)

Kan inte tala för Arfert; men min ryggmärgsreflex är också att 142 Mb är mycket tungt. Har man en liten netbook blir det väldigt segt att läsa; och man kanske inte tänker skriva ut boken alls?

OK, låt oss börja från början:

Mattias, skulle du kunna tänka dig att lägga upp en "light-"version? Om inte så för att diskussionen ska kunna åter fokusera på ditt innehåll? :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tycker ändå det låter mycket, tryckfilen till SAGA (också i 300 dpi) var på 24 Mb (+omslaget då, som var 6 Mb)... Och då var det för offset-tryck.


Det jag tänkte på att nedladdningstiden blir så lång, inte att filen tar plats på min hårddisk. För en utskriftsvänlig fil kan ni minska storleken rejält, utan att det blir en synlig kvalitetsskillnad på en färgskrivare. Hur har ni komprimerat?
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag önskar att jag var tonåring. Det ser ut att vara ett strålande low-fantasyspel. Väldigt traddigt men genomtänkt i detaljerna. Jag är impad. Min älsklingsbok när jag var tonåring hette Hexicon och det var ett uppslagsverk på sagor. Jag anar att författaren också har sneglat i den.

Oj, det är regler för förläningar! Det här blir ju bara bättre och bättre.

pod, pod, pod
pod, pod, pod
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Åh, vad trevligt att se dig här. Det var längesedan. Välkommen till forumet!
Tack för Sinkaduserna och den extra boxen åter en gång. :gremsmile:

Nå, snyggt och trevligt rollspel. Jävligt tufft. Det här måste man ju kika närmare på. Däremot måste jag hålla med Arfert om att ni bör kika på er PDF. Den är tokseg och onödigt stor. Den tar lång tid att ladda och är aningen seg att bläddra. Den tar mycket kräm trots det att den nu är väldigt grafisk. Finns andra liknande PDF:er som inte alls är lika sega. Nu kan inte jag personligen hur man ska fixa sådant men Arfert och en stor hoper andra här är bra på de där prylarna.

Återigen, tufft! :gremlaugh:
Jävligt snygga bilder måste jag tillägga.
Alltsammans känns mycket stämningsfullt.
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Gnällspikar :)

Det kommer säkert en mer slimmad PDF inom kort, men det är inte prio ett just nu. Kapitlen går ju dessutom att ladda ner styckvis, om någon föredrar det. Nuff said.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
446
Location
Stockholm
Det ser galet ambitiöst ut! Har skummat det snabbt och får bra vibbar av det. Regler för vintervila, förläningar och bataljer också.

Otroligt coolt att det dyker upp från ingenstans!
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Point taken... Jag laddade just upp en lightversion av faustsManuskript.pdf, samt lättare versioner av de enskilda kapitlen till servern. Hela rasket väger nu in på 70 Mb. Ett enstaka kapitel ligger nu mellan 2-5 Mb.

På skärmen ska det inte synas särskilt stor skillnad. I utskrift blir det lite suddigare. Men inte så mycket...

Lord Hubba said:
Otroligt coolt att det dyker upp från ingenstans!
För mig kom det förstås mindre överraskande, men tack i alla fall. :gremsmile: Det finns fortfarande en hel del barnsjukdomar kvar i regelverket. Och en tveksam bild som inte borde ha fått vara med. Förbättringar pågår...
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Fem minuters ögnande och jag gillar vad jag ser, känns väldigt Pendragonish...

-Gunnar (för många intressanta spel, för lite tid)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag laddade just upp en lightversion av faustsManuskript.pdf
Yay! Man tackar för det.

Nå, vill bara återigen hålla med alla andra här. Ser awesome ut och av det lilla jag läst hittills så gillar jag det skarpt. Till exempel så är ju inledningen hur trevlig och stämningsfull som helst. Gillar den öppningen. Önskar fler rollspel hade en lika målande inledning.
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
solvebring said:
Önskar fler rollspel hade en lika målande inledning.
Tack. Jag var faktiskt lite osäker på om den bara skulle kännas överflödig när jag skrev den.

MrG said:
känns väldigt Pendragonish...
Jajemän... och lite Warhamrish, Basic Roleplayish, Runequestish och Magnamundish. Det är i alla fall därifrån det knyckts flest influenser. Möjligen finns där också en liten anstrykning Call of Cthulhu och en gnutta Nephilim i mixen.
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Imponerande och ambitiöst! Väldigt kul med ett nytt svenskt rollspel. Ska det tryckas?
Har ofta tänkt att man borde göra ett spel som går till ursprunget av det som är fräckt med Warhammer. Och det tycks du ju ha gjort!
Regelmässigt är det nog väl traddigt för mig, men stämningen och stilen gillar jag skarpt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jävligt fräckt i alla fall, nu när jag har läst lite i det. Bra jobbat.

Blir det tryckt?
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Arfert said:
Blir det tryckt?
Det ärliga svaret är: Jag vet inte. Ingen har nog tänkt så långt ännu. Det måste nog korrläsas och speltestas mer först. Hur gick ni till väga med Saga? Upplaga, tryckeri, förläggare, ansvarig utgivare, trade marks, etc???
 

nominesine

Veteran
Joined
7 Apr 2010
Messages
159
Nu finns det en liten Errata, med rättelser från de pågående speltesterna. Tack till alla som hört av sig. Vore värdefullt att få mer synpunkter. Rättelserna hittar du här.
 
Top