Nekromanti Nytt rollspel - Byrån

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
På begäran kommer här en kort presentation av mitt nya rollspel Byrån. Jag etiketterar det som samberättande för de som redan rollspelar (helt nya spelare kan självklart spela, man behöver inga särskilda skills, snarare är det nog lättare om man inte spelat så mycket och färgats av hur rollspel "ska vara" men vill hålla textmängden nere (siktar på ca 50 A4) och har inga kapitel för att introducera vad rollspel är etc) men det finns oändligt många definitioner. Ja, det finns (iaf för spelgrupper utan erfarenhet av samberättande) från början en huvudberättare som har mer info och mer ansvar än övriga berättare (spelare) men tanken är att gränserna ska suddas ut ju mer erfaren spelgruppen blir. Det huvudberättaren vet som inte berättarna vet är aktörernas alla agendor, resurser och relationer.

Det finns väldigt få regler och de som finns är för att stötta samberättandet (det finns tex inga regler för våld, inga tärningar och rollformuläret, här kallat karaktärsark har fokus på karaktären och hens relationer). Huvudberättaren avgör om en handling hellyckas eller dellyckas (blir inte som det var tänkt eller med oönskade bieffekter, "misslyckas framåt" etc) efter att spelgruppen gett ok och inte sagt veto. För att stötta samberättande finns mekanismer för att uppmuntra berättarna att delta i beskrivningar, komma på nya händelser, stickspår och plots eller introducera nya SLP (här kallade biroller/statister). I Byrån är karaktärerna privatdetektiver och deras ambitioner och personlighetsdrag är tänkta som drivkrafter i spelandet och det finns mekanismer för att fokusera på det också.

Byrån är ett sandboxspel som utspelar sig i ett alternativt nutida Sverige kallat Ett litet annat Sverige. Ett dystopiskt samtida film noir. Det är mörkare, farligare och kallare. Mycket är sig likt men det finns möjligheter för spelgruppen att forma spelvärlden till sin. Rule of cool etc. Settingen presenteras i storstadsmiljö men det finns egentligen inget som binder i varken tid eller rum. Staden är sandboxen och spelet är karaktärsdrivet på så sätt att karaktärerna drivs av sina ambitioner och i staden finns hela tiden ett gäng aktuella aktörer med egna agendor och resurser. Att spela med några tänkta aktörer kallas en episod där det finns incitament och tänkta tidslinjer och reaktioner men inte någon metaplot eller story. Karaktärerna ska vara helt fria att sträva efter sina ambitioner bäst de vill. Så småningom växer sandboxen med fler aktörer, biroller och statister och episoderna ger sig själva.

Ett första utkast är klart för utom episoden och kapitlet om hur man skapar egna episoder, vilket jag hoppas blir klart under sommaren. Sen måste texten redigeras (har en som är villig att läsa och ge respons men tar gärna emot fler men kan inte erbjuda ersättning) och spelet illustreras (ett tiotal är intresserade men tar gärna emot fler, symbolisk ersättning erbjuds, läs länk nedan) och layoutas (kirrat bror som gör det pro bono). Ni kan följa utvecklingen här: http://ukronier.blogspot.se

Är du själv eller tror du någon annan är intresserad av att illustrera, tveka inte att höra av dig! https://docs.google.com/document/d/1-miMy1PBAgERT_4uanYzLF-r2vcU7PmWzxlkmh2hWBQ/edit

Jag kommer att håller er uppdaterade här lite då och har ni frågor redan nu så skriv!

Puss <3,
Max
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,785
Location
Göteborg
Det här låter rigtigt intressant! Jag hoppas att du dyker upp i indierummet på något konvent och demar Byrån för oss. Det verkar ligga någonstans i gränslandet mellan de mer traditionella spelen och de helt förberedelse- och spelledarlösa spel av den typ jag skriver, med lite gammaldags svensk friform i mixen. Klart intressant!

Hur mycket förberett material finns från början när man börjar spela? Är det satt från början och i hemlighet vem mördaren är, som i Gumshoe, eller är det något man spelar sig fram till, som i A Taste for Murder eller Dark Secrets?
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Det här låter rigtigt intressant! Jag hoppas att du dyker upp i indierummet på något konvent och demar Byrån för oss. Det verkar ligga någonstans i gränslandet mellan de mer traditionella spelen och de helt förberedelse- och spelledarlösa spel av den typ jag skriver, med lite gammaldags svensk friform i mixen. Klart intressant!
Just nu är mitt pånyttfödda rollspelsintresse rent teoretiskt tyvärr. Har inte ens en spelgrupp och mitt desperata bönande om tillfällighet att kunna lira M0 i sommar ser ut att gå i stöpet. Som nybliven småbarnsförälder har jag lite tid men ändå mer tid nu som flöräldraledig än till hösten när jag börjar jobba. Att arra nåt på konvent är omöjligt, tror knappt jag ens har möjlighet att speltesta, vilket är en enorm nackdel. Annars är din beskrivning klockren. Exakt så jag har tänkt mig det och hoppas att det kommer att bli.

Hur mycket förberett material finns från början när man börjar spela? Är det satt från början och i hemlighet vem mördaren är, som i Gumshoe, eller är det något man spelar sig fram till, som i A Taste for Murder eller Dark Secrets?
Nu är det ju inte tänkt att det ska vara så mycket våld i Byrån utan mer ett socialt spel så det är inte alltid ett whodunnit. Karaktärerna väljer sina uppdrag och uppdragsgivare men ska man har mysterieepisoder så kräver det nästan en huvudberättare som kan styra aktörerna att reagera och handla om man inte väljer att låta spelarna gestalta SLP. Med i spelet kommer en episod att finnas med en massa trådar (uppdrag) de skulle kunna välja, tänkbara starter på dessa trådar (nät) av personer och relationer och beskrivningar aktörer (agendor, resurser, tidslinjer mm), biroller och statister. Sen är det inte tänkt att karaktärerna ska göra alla och det finns inga slut även om jag kommer att ha med en del tänkbara situationer. Episoderna kommer alltså mest bestå av personbeskrivningar och spelar man i samma miljö över tid kommer världen snabbt att befolkas av intressant personer och agendor. Utifrån dessa personbeskrivningar får man sen själv (som huvudberättare eller spelgrupp om man låter spelarna gestalta SLP) föreställa sig hur aktörerna kommer att agera. Det finns inget givet annat än deras agendor (motsvarande karaktärernas ambition).

Medveten om att detta måste låta flummigt men svårt att kort beskriva (även om det är bra träning för mig haha). Hoppas det är lättare att förstå när man läser spelet i sin helhet :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,785
Location
Göteborg
Bor du i Malmö borde det väl inte vara helt omöjligt att dyka upp på SydCon i augusti och lira lite? Nu är jag osäker på huruvida jag orkar ta mig ned dit, då det är helgen innan jag flyttar, men det är inte helt otroligt att jag dyker upp.
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Det har du rätt i. Jag hoppas kunna bli klar i sommar men tror du man kan dyka upp utan typ ingen notice och claima ett bord eller är det frowned upon? Hur lätt är att det att ragga spelare för att spela en kväll, tror du, jag menar om jag måste pröjsa dagsinträde behöver jag kunna väga lite odds för att det blir spel :) Hade jag varit klar hade jag ju kunnat ha med det som arrangemang men nu vet jag ju inte.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,785
Location
Göteborg
Jag har aldrig varit på SydCon. På GothCon och LinCon finns Indierummet, som mer eller mindre går ut på att folk kan dyka upp och spela små indiespel. Har man med sig ett eget man vill spela så är man jättevälkommen att ragga lite spelare (brukar gå rätt fort då det är mycket folk som kommer in och vill spela) och sätta igång. Jag har speltestat flera spel på dessa konvent. På TullCon i Tullinge utanför Stockholm i höst är det i princip bara spontanspel. Runt 50 härliga killar och tjejer (mest forumiter) dyker upp och pitchar sina spel och lirar tillsammans. Jag speltestade en tidigare version av Anatman på senaste TullCon.

Så skulle vi snacka om något av dessa konvent så skulle jag säga absolut 100% inga problem att bara dyka upp, hitta lite folk och börja lira. SydCon har jag dock som sagt inte varit på och jag tror inte att Indierummet kommer att finnas på plats där, så där får jag nöja mig med att säga "Det är med största sannolikhet inga problem". Det värsta som kan hända är att du får gå runt i korridorerna och grabba tag i folk för att spela, som jag fick göra på SSK för några år sedan.
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Tusen tack, för snabbt och utförligt (tips-)svar! Kollade Sydcons "hemsida" och om det är allt som finns mindre än två (semester-)månader innan, blir jag inte klokare. Får maila dem och höra. Men gött. Det är en plan. Får se hur långt jag kommit och hur mycket hinner.
 

Frans Witting

Veteran
Joined
24 Mar 2014
Messages
13
Hej,

Jag är konventsgeneral på SydCon, och jo, vi är lite dåliga på att ha arrangörsinformation på sidan. Vi vill gärna ha Byrån på konventet, så om du är på så fixar vi rum och pass till dig. Om du mailar mig på frans.witting@gmail.com, så kan vi reda ut detaljer.
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Hej Frans! Fan vad gulligt av dig. Tack! Hinner jag får det spelklart, så hör jag av mig men nu kom visst fotbolls-VM emellan och dödade all skrivtid så det ser dystert ut haha
 
Top