Nekromanti Nytt reglesystem till Kult

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Jag har funderat på att ändra reglerna till rollspelet Kult. Tycker att mycket fungerar bra i grunden men det är alldeles för mycket actionregler och för lite inriktning på skräck.

Vad anser ni? Några speciella regler som ni haft problem med, eller som ni tycker funkar bra? Förlag på ändringar?

Jag har en gång läst en lång utläggning av Krille om varför Kults regelsystem är så kasst. Det var länge sedan så du får gärna friska upp mitt minne.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har en gång läst en lång utläggning av Krille om varför Kults regelsystem är så kasst. Det var länge sedan så du får gärna friska upp mitt minne."

Titta lite i rollspelstabbarna. I övrigt är det som du säger: det är ett regelsystem som är för actioninriktat.

En lista med vad jag skulle vilja göra finns här. En annan lista finns här.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Om det handlar om skräck är det kanske inte alltid regelsystemet som är det viktigaste. CoC, enligt mig, har inte heller världens bästa regelsystem men det är definitivt världens bästa skräckrollspel för att jag tycker väldigt mycket om Lovecrafts böcker och Mythos.

Så, jag tror att - bara man bortser från det man inte tycker om - så kan man nog klara sig ganska bra även med Kults regler.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"CoC, enligt mig, har inte heller världens bästa regelsystem men det är definitivt världens bästa skräckrollspel för att jag tycker väldigt mycket om Lovecrafts böcker och Mythos. Så, jag tror att - bara man bortser från det man inte tycker om - så kan man nog klara sig ganska bra även med Kults regler."

Det hela beror på vad man definierar som "världens bästa regelsystem". CoCs regelsystem är snabbt, inuitivt och kommer inte ivägen för spelet. Dessutom hjälper det till med en del intressanta effekter. Det passar sin miljö som hand i handske. Därmed är det ett "bra" regelsystem, även i standardutförande.

Kults system är inte snabbt, inte intuitivt, och ska det inte komma i vägen för spelet så måste man ignorera stora delar av det. Precis som du säger så måste man bortse från det man inte tycker om, vilket råkar utgöra typ en tredjedel av spelet och mer än hälften av regelmotorn. Därmed kan jag inte anse att Kult är ett "bra" regelsystem.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Därmed kan jag inte anse att Kult är ett "bra" regelsystem.

Här håller jag hundra procent med.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Typ, storyteller skulle sitta fint

Jag skulle vilja ha ett mycket enklare system med lägre skalor. 0-5 skulle räcka bra, då kan man strunta i att slå tärningar hela tiden och storytella i en massa situationer. Let's face it, har man agerat fel i Kult så kommer man dö, oavsett vad tärningarna säger. Man kan lika gärna kapa de flesta av prestationsreglerna och försöka eftersträva en spelstämning som hjälper spelarna att leva sig in i sin rollperson och uppleva äventyret subjektivt. Det är ju ändå en förutsättning för renodlad skräck.

Personligen tror jag dock Kult skulle må bra av andra saker än att bara få sina ytliga regelmekanismer ändrade. Jag blubbrade lite om mina önskemål i den här tråden det kanske finns en del godis för dig att sätta tänderna i? Kanske kan det fungera som inspiration iaf?

/Riz
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Typ, storyteller skulle sitta fint

Tack!

Jag ska hur som helst börja med att försöka få tag på ett eget ex av första upplagan.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,642
Location
Uppsala
Unisystem rekommenderas

Detta mycket mysiga system som används i AFMBE (All Flesh Must Be Eaten) och WitchCraft rekommenderar jag i nästan alla situationer. I alla fall om det gäller kontemporärt rollspel, som Kult.

Kult systemet är lite begränsat i min mening och en aning bjäffsorienterat med tusen olika regler som egentligen är helt överflödiga för hela sammanhanget. Unisystem, särskilt i den kortare versionen det presenteras i AFMBE, har det lilla som behövs. Lite skjutvapen, lite skräck och lite schyssta för-/nackdelar att göra sin karaktär med.

Perfekt helt enkelt!
 
Top