Nekromanti Nytt projekt: Änglar och Demoner

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Nu är mitt nya projekt igång. Det kommer bli ett någorlunda traddigt och actionfyllt rollspel som kraftigt inspireras av mutant 2089, mutant chronicles, terminator och kryddas med lite matrix.
Megastaden på Isle of Man istället för Luna city och Berlin city.
Skenheliga änglar istället för brödraskapet. Demoner istället för nefariter. Genmodifierde människor istället för mutanter och psi-mutanter. Robotagenter som är en korsning mellan terminator och agent smith från matrix.
Och givetvis lite cybernetik och en AI som den överbeskyddande och kontrollerande ledaren.

Här kommer bakgrunden till världen. Medvetet kortfattad, just eftersom jag själv inte riktigt gillar långdragna historier till världen.

Kom gärna med åsikter.

https://docs.google.com/document/d/1j4qM_AJFK9xUXMqDbujFeYd3hfMeBrXuAV3RRLwUsqc/edit
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Döp om det, jag blev besviken för att det inte var Dan Brown RPG.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag tycker blandningen änglar/demoner och cybernetik/hightech är jättetuff. Att bara ha människor som blivit förvandlade till demoner tycker jag är lite tråkigt, jag vill ha internettbaserade demoner också, och besatta högteknologiska föremål etc...

Sen beror det lite på vilken riktning du vill ha på kampanjmiljö. Jag hade kanske kört på en Ängladomminerad fristad för människor som dock blivit infiltrerad av lite demoner, omgiven av ett stor ingenmansland som bebos av människor men utgör slagfältet mellan änglar och demoner med lite demondominerade fort.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Tycker det borde skrivas något om skillnaden mellan änglar och demoner i praktiken...

i övrig ser det riktigt tufft ut :gremsmile:
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Tack så jättemycket för kommentarerna!
Jag är böjd att hålla med om demonerna. Tanken är att datorer, eller i alla fall internet ska vara totalförbjudet på Isle of Man. GAIN ser risken att det skulle attackera honom med virus, eller skapa en konkurent.
Men att då låta honom slåss mot demoner i olagliga nätverk skulle kunna vara skojigt.

Angående miljön. Jag ville ha känslan av en storebror som håller invånarna i schack från att ryka samman för mycket. Lite som kejsaren i chronopia. Jag tyckte GAIN med kostymklädda terminators passade bättre till det än änglarna och deras hängivna. Tanken är att det i speltiden ska vila lite mer mystik kring änglarna och demonerna.
Plötsligt står det någon i hissen och säger att den kan göra dig mäktig om du är beredd att betala. Är personen en galning, en demon, eller en ängel?

Omgivningen kring Isle of Man har jag inte funderat på så mycket ännu. Kommer nog inte göra den särskilt detaljrik. Tanken är att spelet i första hand ska utspela sig i staden.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Detta är bara en kortfattad bakgrund. Jag kommer gå igenom skillnaden mellan fraktionerna tydligt senare.
Tanken är att man kommer spela lite av en matrixsnubbe/superhjälte. Alla fyra fraktioner har sina egna "superkrafter".
Viktors evogener är lite som mutanter/psi-mutanter.
GAINs följeslagare har cybernetik.
Änglarnas och demonernas föleslagare har "goda" och "onda" krafter.
Sedan kan man så klart vara ögontjänare och tjäna någon bara för att få sina förmågor som man senare har i helt egna syften. Eller vara dubbelagent.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Nu när jag har läst igenom.

Det verkar som en kol setting for lite halvt-cyberpunkingt secret war, där det lika mycket handlar om att förstöra fienden och undergräva hans resurser som att inte göra sig till en måltavla för GAIN (och de övriga).

Dvs, spelarna har en stor motivation att hålla så låg profil som möjligt (eller i GAINs fall att undvika collateral damage), samtidigt som man inte har en aning om något psyko utan självbevarelsedrift släpper lös den psykiska/magiska motsvarigheten till en tactical nuke.

Tycker att det skulle vara användbart med någon slags doomsdaymätare som tickar uppåt ju mer uppenbart våld och magi man använder. Medans motståndet från den grupp av fiender man siktar på är statiskt (eller snarare tickar uppåt efter vad storyn dikterar), så blir hotet från övriga faktioner högre ju närmare ens doomsdaymätare närmar sig Apokalyps, DEFCON, RED eller vilket värde man nu använder för nivåer.
Dvs, du kan använda din Korsfarares Renande Eld för att stoppa det där paketet på 1 ton muskler och hat, istället för din mer mesiga (men ändå ganska maffiga) automatkarbin, men då är det fullt möjligt att GAIN sätter en grupp Hunter-Killers på att jaga ner dig och din grupp. Eller så kunde du ha använt mindre flashiga krafter, som har sina egna risker och begränsningar (som att du måste gå in i närstrid t.ex).

P.S: Vad står egentligen GAIN för?
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
GAIN är ett arbetsnamn, enkelt för mig att komma ihåg eftersom AIn hette GAIN i Kontinuum. Det står för Globalt Artificiellt Intelligensnätverk.Fungerar lika dant på engelska. Funderar faktiskt på att behålla namnet, dels eftersom jag gillar det, och dels eftersom nästan ingen känner till Kontinuum i alla fall :gremsmile:

Dina förslag är ju asbra! Plötsligt måste man tänka till innan man drämmer till med de mäktiga krafterna. Kanske att de kostar poäng att använda. När man når olika nivåer i förbrukade poäng så skickar GAIN större och ballare saker efter en. Använder man demonkrafter får man dessutom änglarnas ögon på sig, och vice versa. Detta kan ju till och med byta ut de klassiska psy-poängen.
Då blir det ju: använd hur många balla krafter du vill, om du har dödslängtan.

Jag visste väl att det skulle ge nytta att lägga upp grejerna här. :gremsmile: Tack Cybot!
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Jag tycker det är roligt att vara offentlig med mitt nya projekt så här, i alla fall i början.
Här kommer lite kvällslektyr, spelets första stämningstext. Jag är asgrön på att skriva skönlitterärt, så det mognar säkert med tiden :gremsmile:
Som vanligt är förstås alla kommentarer välkomna, både här och i dokumentet.

Ängel stämningstext

PS: Bakgrundstexten är med uppdaterad.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Den uteblivna kritiken kring stämningstexten får jag väl ta som att alla är helt hänförda och stumma av njutning?

Från och med i morgon tar jag nog en paus från forumet. Tar dyrbar tid man kan använda till att fortsätta bygga på spelet :gremsmile:
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag är ledsen Telash men du kan nog göra texten bättre.

En stämningstext ska väl beskriva stämningen? Det här beskrev bara ängelns självbelåtenhet, det är inte så attraktivt.
Du ska få lite mer feedback så fort jag läst den igen och satt fingret på varför jag inte gillade den.

:gremsmile:
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Nja, stämningstext är nog fel ordval av mig.
Poängen är att det ska vara en skönlitterär text som visar på hur änglar tänker och beter sig.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Telash said:
Nja, stämningstext är nog fel ordval av mig.
Poängen är att det ska vara en skönlitterär text som visar på hur änglar tänker och beter sig.
Jag vet vad jag stör mig på. Det är tempusformen. Du blandar dåtid och nutid på ett ganska störanade sätt. Annars är det en bra text. Jag har tagit mig friheten att ändra tempusen i texten så det passar mig. Men som sagt, det passar mig. Inget illa menat. :gremwink:
 

Attachments

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Tjavva said:
Telash said:
Nja, stämningstext är nog fel ordval av mig.
Poängen är att det ska vara en skönlitterär text som visar på hur änglar tänker och beter sig.
Jag vet vad jag stör mig på. Det är tempusformen. Du blandar dåtid och nutid på ett ganska störanade sätt. Annars är det en bra text. Jag har tagit mig friheten att ändra tempusen i texten så det passar mig. Men som sagt, det passar mig. Inget illa menat. :gremwink:
Fast det är massa fel i din, Tjavva.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Recca said:
Tjavva said:
Telash said:
Nja, stämningstext är nog fel ordval av mig.
Poängen är att det ska vara en skönlitterär text som visar på hur änglar tänker och beter sig.
Jag vet vad jag stör mig på. Det är tempusformen. Du blandar dåtid och nutid på ett ganska störanade sätt. Annars är det en bra text. Jag har tagit mig friheten att ändra tempusen i texten så det passar mig. Men som sagt, det passar mig. Inget illa menat. :gremwink:
Fast det är massa fel i din, Tjavva.

Det ligger inget konstruktivt i att bara påpeka att någon har fel.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Telash said:
Nja, stämningstext är nog fel ordval av mig.
Poängen är att det ska vara en skönlitterär text som visar på hur änglar tänker och beter sig.

Ja, ja, jag har jobbat igenom den igen efter Reccas påpekande om att jag har fel. så får se om hon godkänner det nu. Fast jag är ju ute efter att hjälpa dig iofs. :gremsmile:
 

Attachments

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Tack så mycket för att du tar dig tid att svara. :gremsmile:
Jo, texten hoppar ju trots allt i tiden en del vilket ställer till problem med tempusen.
Med risk för att verka otacksam känner jag spontant att jag vill behålla texten som den är, men jag ska be min copywrite-handledare gå igenom tempusen. Jag kanske har rört till något.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Telash said:
Tack så mycket för att du tar dig tid att svara. :gremsmile:
Jo, texten hoppar ju trots allt i tiden en del vilket ställer till problem med tempusen.
Med risk för att verka otacksam känner jag spontant att jag vill behålla texten som den är, men jag ska be min copywrite-handledare gå igenom tempusen. Jag kanske har rört till något.
:gremsmile: Tanken var att påpeka att det känns lite stökigt, men jag kanske gjorde det stökigare. :gremsmile:
Annars var det en bra text. Jag gillar konceptet änglar så som jag fick dem beskrivna för mig en gång att de inte är just "änglar". De är egentligen varken onda eller goda, de lyder bara blint en högre ordning, oavsett om den är ond eller god.
Lycka till med det fortsatta arbetet med projektet, jag tror det kommer bli kanon.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Poängen nådde fram, och min sambo höll med om att den var rörig. Men hon gillar heller inte presens alls. :gremsmile:

Den går tillbaka på arbetsbänken så får vi se vad händer.
Så hjälpt har du gjort :gremsmile:
 
Top