Nekromanti Nytt omslag

Spilåpipa

Veteran
Joined
14 Apr 2008
Messages
29
Det pratas om eventuellt nytryck någon gång, känner att jag måste ha en åsikt.

Varför inte skippa bilden på Charles Bronson, hon med båge och stenkåken där bakom.
Saga-loggan är sådär tok-dräggel-snygg att den förtjänar att regera framsidan. Dessutom är bara ordet "saga" mys.

Snyggt också med den vita reliefen i bakgrunden (sa jag rätt nu?). Och det keltiska kringelikroket är också toppen.

Eller är jag för kinkig?


Hej förresten. Förstagångs-inläggare, långtids-lurkare och rollspelare sedan en hög år.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
nästa upplaga ska få ett helt annat omslag, så mycket är klart.. sen får vi se hur det blir... there is no end to the possibilites... :gremlaugh:

Välkommen förresten!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,533
Location
En mälarö
Jag tycker en ny framsida borde vara på sin plats. Det behöver inte nödvändigtvis vara en helt ny bild utan det skulle räcka med en ny design, som t.ex. en ram runt bilden eller nåt. Loggan tycker jag dock inte ska pillas på.

/Anders
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Flera nya saker

låter både kul och spännande med en ny framsida.

Jag skulle gärna se att bokens format ändrades. Jag gillar den form som den har idag men tycker att det finns bättre varianter. Jag ser gärna ett större format men absolut inte A4. Som Gemini eller Coriolis, heter det US Letter eller något sådant, kanske. Sen gillar jag mjukpärm, och det är billigare att tillverka (och det behöver inte innebära att priset till konsument sänks, större marginalvinst till Tomas för hoppningsvis). Kolla pärmen till Gemini eller BW. Det gillar jag.

Det är några ideer. Kanske blanda in en gratisillustratör till för att få lite variation till intrycket och inspirationen. (Synd att Angus McBride gick bort nyligen).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Flera nya saker

Jag håller inte med dig om formatet. Jag föredrar mindre rollspelsböcker och jag älskar hårda pärmar!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Flera nya saker

samma här... däremot så var Saga egentligen tänkt att vara en aning större (fast fortfarande litet), men vi fick göra en formatsanpassning av kostnadsskäl ... fler ark per tryckplåt.

Men hårdpärm + bra bindning regerar i en grundbok. Supplement är däremot OK i softcover...
 

Spilåpipa

Veteran
Joined
14 Apr 2008
Messages
29
Re: Flera nya saker

Tycker nuvarande format är riktigt bra. En liten, smidig och stabil sak. Det är inte alla rollspel man kan ha med sig i jackfickan direkt.

Fast mest tycker jag bara att det är väldigt charmigt.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Flera nya saker

Jag vill ändå slå ett slag för softcover. Jag kan backa på formatet (litet är bra).

Kolla BW, det är två böcker med mjuk pärm. Snacka om att ha det i bakfickan på sina jeans (eller svarta M60 rollspelsmilitärbyxor). Kanske kan Sagas grundregler vara två böcker, en regelbok och en Arcariabok (precis som BW)?

Jag skulle gillat! :gremlaugh:
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
356
Location
Inflyttad till Göteborg
Re: Flera nya saker

Jag håller också med om både format och hårdpärm. Det var anledningen till att jag fastnade för saga tror jag, och sedan köpte jag det för det var så prisvärt med en så gedigen bok till det ringa priset.

/j
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Flera nya saker

Ja jag har funderat över priset... hur mycket har det påverkat era köp (ni som köpt Saga)... Vill ju inte vara för dyr så att folk inte köper boken (250:- i butik är ju rätt billigt), men samtidigt ger en bättre marginal möjlighet till trycka av fler tillbehör...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Flera nya saker

Jag är inte förjust i mjukpärm. Hårdpärm/inbundet känns mer seriöst. Och tycker det är jobbigt med flera böcker av två anledningar:

1. två tunnare mjukpärmsböcker blir sannolikt dyrare att trycka/hantera än en hårdpärm.

2. hela grejen med Saga var att det skulle vara ett komplett spel, inklusive allt (regler, värld, äventyr), i en enda snygg bok. Till skillnad mot många andra spel på marknaden. BW har ju 2 böcker av en anledning (att amerikaner ordbajsar och är dåliga på att redigera sina kaosaktiga böcker :gremgrin: ). Jag hade LÄTT fått in hela BW i en SAGA-bok.

..sen är det betydligt mer "risky business" när det gäller bindning när man har mjukpärm. Nu har jag en leverantör som kan det där med bokbindning.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Nytt, högre pris

Jag skulle lätt ge både 299 och 329 kr får Sagas grundbok. Speciellt om det kommer en reviderad variant.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,943
Location
The Culture
Formatet

Om det är något du inte ska ändra med Saga så är det formatet. Du har den bästa storleken (och antagligen bindningen också) på boken på hela den svenska rollspelsmarknaden.

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Formatet

tack! Och sannolikt blir det ingen ändring; och OM det blir det så handlar det snarare om mm...
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Re: Flera nya saker

Innan jag hade köpt saga så var 250 ganska lagom hade nog köpt det även runt 275 men 300 hade jag kanske tvekat. Nu när jag vet lite mer om det så skulle jag absolut pröjsa 300.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,305
Location
Örebro
Det enda jag skulle vilja ändra...

...är att texten flyttas ut från mitten av boken. Nu ligger texten för långt in mot mitten för min smak.

Just sayin'. :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Det enda jag skulle vilja ändra...

Det ska åtgärdas, det är ett fel som kom sig av att vi bytte format i sista sekund för att få in mer ark på samma tryckplåt, och vi (jag och tryckeriet) underskattade hur mycket marginal själva bindningen krävde...

Så nästa upplaga blir det större innermarginal, ja.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,305
Location
Örebro
Re: Det enda jag skulle vilja ändra...

Jo, jag ville minnas att det var något sådant som var skälet till det.

Jag tänkte bara det var på sin plats att ta upp det igen så det inte faller i glömska nu när det talas om nya versioner och så. :gremsmile:
 
Top