Nekromanti Nytt nummer, Jubileumsnummer!

Daniel K_UBBT

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
3
Tja, kyskhetspluggen var ett element jag funderade på att stryka i den här versionen, men de som körde spelet back in the days tyckte den hörde till, så den fick stanna. Vet inte riktigt vad jag ska förklara.

Okej - ett försök, ändå. Hur ser den ut? Vet inte. Hur fungerar den? Vet inte. Den är ett av många "magiska" inslag i spelvärlden som antas fungera i spelets kontext, men inte nödvändigtvis i vår verklighet. Jag kan iofs förstå att man vill veta lite mer om hur och varför om man vill försöka spelleda Leviatan.

Ganska mycket i det här lilla spelet är rena fabler, medvetet skissartade overkligheter. Olas fruktansvärt läckra och passande illustrationer skingrar, på sätt och vis, en del av dimslöjorna jag en gång medvetet ville ha på plats. I texten förklaras till exempel inte varför invånarna är så _konstiga_. I speltester antog de flesta att de gestaltade vanliga människor i någon slags grotesk mutantvärld, men när man ser en svullen ädelborgare på bild så inser man ju att det inte riktigt kan vara sant. Kanske är det medborgaren som är "monstret?" Lite samma med kyskhetspluggen, där - vad leder spelarnas fantasi till? Kan man helt enkelt säga: "Ni är kyskhetspluggade, hela bunten. Ska vi ta ett varv, så får ni var och en beskriva hur?"

Jag tänker mig iaf att den är klumpig, inhuman, antagligen medvetet konstruerad så att den gör ont och är i vägen. En gång långt bak i generationsskeppets historia har den syftat till att hålla överbefolkningshotet i schack. Ytterligare ett förnedrande tvångsinstrument, bland många, i den här världen. Inspirationen kom ursprungligen från romanen En skräckens värld av Harry Harrison, där en aztekisk civilisation har etablerats i en falsk miljö inuti ett generationsskepp, för att "hålla dem lugna" under färden - observerade av en självplågande kader av munkar och nunnor ute i skrovet, som ritualiserat håller skeppet igång. De har liknande kyskhetsutrustning, av liknande skäl - de får inte bli för många.

Var det åtminstone något av det du ville veta? :gremsmile:

Edit: beklagar om den här typen av utläggning inte hör hemma just här.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Daniel K said:
Inspirationen kom ursprungligen från romanen En skräckens värld av Harry Harrison, där en aztekisk civilisation har etablerats i en falsk miljö inuti ett generationsskepp, för att "hålla dem lugna" under färden - observerade av en självplågande kader av munkar och nunnor ute i skrovet, som ritualiserat håller skeppet igång.
Ah, NU kom jag på vilken bok det var. :gremsmile:
 

Daniel K_UBBT

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
3
Ja, den är grymt bra! Har den i gammal svensk pocket. :gremsmile:

Annars kan jag starkt rekommendera Non-Stop av Brian Aldiss. Den definitiva generationsskeppsromanen. Har allt: en kultur som spårat ur, ett skepp som åkt vilse, och så vidare.
 
Top