Nekromanti Nytt nummer, Jubileumsnummer!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, kort sagt kan man väl säga att det här numret är ett ruskigt trevligt ett. Inte minst för att det för en gångs skull finns med saker till ett spel som jag faktiskt spelar. =) Plus att det förövrigt finns så mycket spännande saker att läsa för rena nöjets skull, som Svavelvinter-scenariot och previewn av andra Morwhayle-boken.

Vad gäller spelmaterial till spel jag faktiskt spelar så menar jag Eksems Fantasy!-artikel plus själva recensionen av spelet, en mycket lovande recension av Tsianphiel.

Nå, nu har jag i princip inte hunnit läsa mer än Fantasy!-recensionen och Rosenius-intervjun, men jag gillar sannerligen det här numret. Det enda jag uttryckligen är missnöjd med är att posten misshandlat mitt nummer så att det är lite som att bläddra bucklig plåt. Samt det där (enligt mig)konstiga "Birger dyker upp och flikar in i intervjun"-tramset som för mig sänkte en bra intervju ett par-tre snäpp.

Hur som haver så kickar jag i alla fall igång den här tråden för att se vart det tar sig.
Jubileumsnumret förtjänar ju helt klart en tråd. =)

All makt åt Birger, vår befriare!
 

Draw

Veteran
Joined
29 Oct 2009
Messages
10
Riktigt fläskigt 50:e nummer - som sig bör förstås. Birger intervjuen var lite märklig - fast jag tyckte faktiskt det var rätt kul när Åke Rosenius kängade till rollspel.nu he he.

Sen måste jag få nämna "Leviatan - barocka äventyr i vidundrets buk" (nåt sånt va?) bilagan. Kanske bland det bästa som gått i Fenix på bra länge. Bara att ta en dystopisk framtidsvision och lyckas göra nåt som känns fräsht (läs: intressant att sätta sig in i)vid det här laget torde vara en bedrift i sig självt. Älskar den underfundiga humorn, den dystra romantiken, dekadensen - karaktärer med "libidopati" kan man ju aldrig få nog av. :gremsmile: Extraplus för snygga kopplingar till Harry Martinsons "Aniara" också. (googla honom)
Jämförelsevis led EON:s bilaga av att ligga rygg i rygg med ovanstående mästerverk - ett "äventyr i världshus miljö". Tjenare.

Nog med tandagnissel - det var ett riktigt bra nummer - mysiga bilagor, charmiga småspel, bra artiklar. Är det nummer 50 så är det och det märktes. All heder till Gillbringarna och alla som bidrog till att göra det.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Eon - "äventyr i världshus miljö". Tjenare.
Meh... knas. Du har bevisligen inte ens läst artikeln då eftersom det inte alls är ett världshus :gremwink: Sedan innehåller den ju den mest nödvändiga tabellen till Eon någonsin så det så.

Men i övrigt så var det kul att se Fenix så fullmatat och fullspäckad. 50 nummer. Vem kunde tro det. Man trodde ju att Fenix skulle gå Codex väg och bli mer och mer en dataspelstidning och sedan tyna bort. Men icke! Nördighetens fundament är starkt och den håller sig flytande. Tyckte det var roligt att läsa intervjuen om Birger och recensionera. Så som sagt - ett awesome nummer helt klart vilket ett jubileumsnummer skall vara!
 

Draw

Veteran
Joined
29 Oct 2009
Messages
10
Whattz? Inte i ett värdshus? Jag får läsa upp mig när jag återvänder efter kneget (bara för min nyfikenhets skull, jag lovar att inte vara elak mot EON mer he he), men jag tycker mig bestämt minnas ett värdshus-scenario med olika gäster.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nope, det handlade om en hyreskasern i Absalon. Rätt kul, fantasy i förorten, typ. :gremsmile: ...eller i ett vanligt kvarter i stan.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Draw said:
Riktigt fläskigt 50:e nummer - som sig bör förstås. Birger intervjuen var lite märklig - fast jag tyckte faktiskt det var rätt kul när Åke Rosenius kängade till rollspel.nu he he.
Tusan, jag får nog gräva fram tidningen och läsa igen. Det blir mest att jag läser Birger Barbaren och ser om det har recenserats något indiespel innan jag lägger tidningen på hyllan nuförtiden.
 

Draw

Veteran
Joined
29 Oct 2009
Messages
10
Aha - bostadskvarter, där har vi det. :gremwink: Och så fruktanvärt tyckte jag inte det var - det bara bleknande lite bredvid min favoritbilaga, thats all.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Draw said:
Aha - bostadskvarter, där har vi det. :gremwink: Och så fruktanvärt tyckte jag inte det var - det bara bleknande lite bredvid min favoritbilaga, thats all.
Värdshus och världshus, eller vad fan den hette, var snarare min artikel i förra? numret, vilket förövrigt var fritt, inte till Eon. Kanske det du tänker på?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Nope, det handlade om en hyreskasern i Absalon. Rätt kul, fantasy i förorten, typ. smile ...eller i ett vanligt kvarter i stan.
Precis! Grisodling när man är i en sketen by på landsbygden och förortsfantasy när man är i ett slumkvarter i en stad. Grattis Tomas - du har just etablerat en ny term :gremlaugh:

Eon - ett spel som både behandlar grisodling och förortsfantasy.
 

Draw

Veteran
Joined
29 Oct 2009
Messages
10
He he, det tror jag inte. Misstog jag ett värdshus för ett (förlåt) bostadsområde, är jag ändå övertygad om att det var nummer 50 jag läste. Men det är riktigt - korrekt termenologi är grunden för ett gott äventyr. ;P
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Blasphemy said:
Nope, det handlade om en hyreskasern i Absalon. Rätt kul, fantasy i förorten, typ. smile ...eller i ett vanligt kvarter i stan.
Precis! Grisodling när man är i en sketen by på landsbygden och förortsfantasy när man är i ett slumkvarter i en stad. Grattis Tomas - du har just etablerat en ny term :gremlaugh:

Eon - ett spel som både behandlar grisodling och förortsfantasy.
Tja, bor man i Bredäng så gör man. Kan lätt tänka mig en fantasyversion av min kära förort!
 

Draw

Veteran
Joined
29 Oct 2009
Messages
10
Förortsfantasy - lite som en kombo av Sökarna och Tre Solar alltså?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
slanfan said:
Jag gillade verkligen Leviathan och Leviatan. Leviatan var helt fantastiskt!
Okej, hur mycket har Robert pröjsat dig?

... Nå, skämt och sido. Ja, Leviathan blir nog ett jävlarna kul spel tror jag. Uppskattas att få läsa om det så här.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag får aldrig några pengar av någon. Så jag kommer säkert börja sänka snarare än höja i fortsättningen. Leviatan är redan ett fantastiskt spel :gremtongue:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,260
Location
Örebro
Haha!

Kul att det uppskattas och folk ser fram emot det. Det motiverar mig att fortsätta att skriva på det hela. Nuförtiden sker det nästan någonting dagligen på spelet. :gremsmile:

Det här numret höll dock på att ge mig hjärtsnörp då jag såg "Leviatan - ett komplett rollspel". Jag reagerade inte på stavningen, utan stressade upp mig och undrade vad Fenix nu lovat. Sen när jag öppnade tidningen insåg jag att det var skillnad i stavningarna. Rätt roligt missförstånd i min hjärna så nu skrockar jag varje gång jag bläddrar till Leviatan delen. :gremsmile:
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Väntar svar på en prenumeration. Hoppas inte mina mail kommit bort. :)
 

Daniel K_UBBT

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
3
Halloj - ledsen för namnkonflikten, Robert. Mitt lilla gratisspel har tretton år på nacken och kände först inte till att nytt (och tack och lov helt annorlunda) material var på gång med nästan samma namn. Våndades en del över det, kan jag säga...

Det finns iofs mycket att våndas över med gamla texter. "Vad i hela friden tänkte jag här," dök ofta upp under nedkokningen - originalet är omkring 150 sidor.

Men angående namnet, så bestämde jag mig trots för att behålla det, eftersom spelet fick en viss spridning då för tiden - var på väg att bli en gåva från Sverok till föreningarna. Hoppas det inte blir för stor sammanblandning med ditt arbete. Great minds think alike, kanske? :gremwink: Stort lycka till med materialet och ser fram emot att läsa, när det kommer ut!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,260
Location
Örebro
Nej då, det är ingen fara med namnkonflikten. Det ser jag mest som ett lustigt sammanträffande. Liksom, vad är chansen i en marginaliserad hobby att nästan identiska namn på rollspel dyker upp i samma jubileumsnummer?

Med tanke på din historia med spelet så tyckte jag att du gjorde helt rätt i att behålla det. Ser fram emot att läsa det under tågresan ned till GothCon.
 
Top