Nekromanti Nytt metamagiskt knep: Överanvända Magi

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Har snickrat på detta knep en längre tid nu. Detta är hur det ser ut för tillfället:

Överanvända Magi [Metamagisk]
Förutsättning: Förmågan att kasta trollformler.
Förmån: Du kan kasta trolleriformler utan att slösa på dina preparerade formler. Om du gör detta, så blir ditt psyke överansträngt, och tar formelgraden i kvadrat i skada.

Dessutom även denna:

Förbättrad Överanvändning [Metamagisk]
Förutsättning: Överanvända Magi.
Förmån: När du använder Överanvända Magi, så blir skadan bedövande i stället för dödlig.


Vad säger ni?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Gillar tanken

Gillar tanken. Skulle hellre skriva:

"Förmån: Du kan kasta trolleriformler utan att slösa på dina preparerade formler. När du utnyttjar detta knep, blir ditt psyke överansträngt, och du tar formelgraden i kvadrat i skada. Du måste ha besvärjelsen i din besvärjelsebok för att kunna kasta den genom att utnyttja detta knep."

Sen gillar jag egentligen inte "skada i kvadrat", utan ser hellre att det är "formelgraden d6 i dödlig skada" eller nått sånt. Det känns mer D&Digt.

M.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,316
Location
Göteborg, Lindome
Mysig, men varför bara trollformler? Fungerar den inte lika bra för teurgiformler? Fast den blir ju grym för en präst. Massor av formler att välja på och har många livspoäng.

Och hur blir det för spontankastare? Formeln kostar inte något formelutrymme, eller?

/Mikael
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Håller nog med om att d6/level (eller kanske ännu mer - det är en oerhört kraftfull förmåga) är lämpligare än level i kvadrat. Eller kanske 1/level i skada på relevant grundegenskap (Int, Wis eller Cha beroende på vilken sorts formel)? Men, varför kallar du det för metamagi? Metamagi har en ganska specifik mening i systemet: modifikationer som man lägger till på formler när man förbereder (eller lägger, om man är spontanmagiker) dessa. Ditt knep skulle snarare vara Allmänt, precis som Spell Focus eller Spell Penetration.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Trots att den är väldigt lik GURPS? :-) [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Nä

För att den är lik BRP.
Njä, BRP-varianterna brukar väl bara ha en pöl magipoäng? GURPS har en pöl magipoäng och när de är slut kan man hinka ur pölen hitpoints.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Självmordsattack

En gammal god variant i BRP. Om man tömmer ur alla sina krafter kan man kasta besvärjelser i alla fall. Fast då dör man.

Jaja, GURPS är bara en blek kopia av BRP i alla fall, oavsett vad som påminner om vad. :gremlaugh:

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Kanske lite väl drastiskt? [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Nej, den fungerar inte för teurgiformler eftersom det inte är spelaren som skapar magin, han får den av sin gud eller naturen. typ.

Ja, för spontankastare kostar inte formeln något formelutrymme.
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Re: Gillar tanken

"formelgraden d6 i dödlig skada"

nix, det skulle innebära att det skulle suga att ta extra av de låggradiga formlerna, men vara helt övermäktigt att ta av de högre. Skulle man ta en 1:a gradens formel skulle man ta 0-5 skada mer, och skulle man ta en 9:e nivåns formel skulle man ta 27-72 skada MINDRE! Ska man kasta en extra Wail of the Banshee så SKA det kosta rejält. :gremgrin:

___________________________________________________
:gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:Dessutom skulle det vara domen för talibaner. De skulle kunna självmordsbomba och ändå inte komma till allah, eftersom de inte skulle dö. :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:
___________________________________________________
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Gillar tanken

nix, det skulle innebära att det skulle suga att ta extra av de låggradiga formlerna
- Man skulle kunna tänka sig att man bara får använda featen ett visst antal ggr/dag (något de införde i Miniatues Handbook).

- Man skulle tänka sig att formeln är: (spell level)*(caster level)/2

- Vad tar man i skada om man kastar lvl0 spells?

- Vad händer om en Bard kastar Cure Light Wounds på sig själv med din feat?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Men glöm inte...

...att en Wizard har HD 1d4, så om man tar 1d6 per level, så blir det en avsevärd risk för dem. Och en variabel skada uppmuntrar chanstagande på ett sätt som fast (kvadratisk) skada inte gör. Tror jag, men det måste ju speltestas rejält.

M.
 

PimPim

Veteran
Joined
1 Feb 2003
Messages
120
Location
Halmstad
I Midnight finns det redan ett likande system.
Där tar man con skada om man kastar en spell man inte har kraft till att kasta, (spell level*1 i con skada).
Personligen tycker jag att det är ett bra mått på hur krävande och farligt det skall vara när en magiker tar på sin egen livskraft för att lägga en spell.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Men glöm inte...

...att en Wizard har HD 1d4, så om man tar 1d6 per level, så blir det en avsevärd risk för dem. Och en variabel skada uppmuntrar chanstagande på ett sätt som fast (kvadratisk) skada inte gör. Tror jag, men det måste ju speltestas rejält.
Varför inte göra det lite mer spännande och använda D6*level? Då får man en rak fördelning, i stället för den rätt så drastiska klockkurva man annars får vid lite högre level. Har man lite tur blir det lågt, har man lite otur blir det riktigt otäckt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Hur tänker du...

...då?

Så här: skadan är d6*level, alltså om man slår tex 3, så blir det 3 gånger spell level 4 = 12 poäng?

Jag föredrar d6/level, alltså istället för ett spann mellan 1 och 54, så får man ett spann mellan... öööööh... 1 och... 54... hmmm :gremlaugh:

Nja, d6/level skulle jag köra, gillar slumpmässigheten i det, och jag skulle begränsa knepet så att endast Wizards fick ta den.

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Hur tänker du...

Så här: skadan är d6*level, alltså om man slår tex 3, så blir det 3 gånger spell level 4 = 12 poäng?
Exakt.

Jag föredrar d6/level, alltså istället för ett spann mellan 1 och 54, så får man ett spann mellan... öööööh... 1 och... 54... hmmm
Fast det är en stro skillnad. Med min lösning är alla utfall lika sannolika (de som faktiskt kan utfalla, det är ju bara vart sjätte). Med din lösning så kommer över antagligen 80-90% (beroende på antal tärningar) av alla utfall att hamna i den mittersta hälften av utfallet, ännu extremare vid hög level.

Med andra ord, med din metod så kan man känna sig nästan säker om man har 80% av maxskadan kvar i hitpoints. Med min har man en chans på fem att bli köttfärs.
 

PimPim

Veteran
Joined
1 Feb 2003
Messages
120
Location
Halmstad
Re: Hur tänker du...

I Monte Cook´s Arcana unearthed finns just det ni snackar om, featen heter Blood as power och funkar så här

Blood as Power
Prerequistes: spellcaste lv1+ Wisdom 17+, truename
Benefit: A character with this feat can cut herself as a somatic component added to a spell. After dealing herself 6 points of damage per spell level (3 points for a 0 level spell) she can cast the spell without losing the spellslot. Charecter can use this feat three times per day.

Personligen tycker jag att 6 pynt i skada per level är lite väl brutalt men, varför inte.
Jag gillar doch midnight´s system bättre med att det kostar con skada.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
För mig...

...är det viktigare att de tar rejält skada, inte att det finns en risk att de blir utslagna. Lite som Gandalf gör i LoTR, mot Balrogen. Han samlar sina krafter och blir sen jättetrött. HP i D&D är ju inte bara förmågan att stå emot skada utan en massa annat bjäfs också.

Men det känns i alla fall som att det finns flera bra sätt att göra det på! Och det är ju det som är huvudsaken. :gremlaugh:

M.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Eller så kör vi machovarianten!

Level kroppsdelar trillar av!
 
Top