Nekromanti Nytt magisystem

faradan

Veteran
Joined
10 Feb 2003
Messages
25
Location
Den kungliga huvudstaden
Eftersom jag känner att EONs magisystem är aningen stelt och rent av tråkigt, har jag funderat på att utveckla ett helt eget magisystem.
jag har tänkt att basera detta främst på VIL och PSY, där besvärjelsernas/ritualernas styrka till stor del baseras på magikerns vilja, medans psyket snarare skulle avgöra hur avancerade besvärjelser/ritualer som magikern kan utföra.
Detta är grunden, har lite mer ideér, men tar gärna emot kritik och idéer om hur detta system skulle kunna utvecklas...
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Tänk på världen!

Reglerna gällande magi är extremt sammankopplade med rådande magiteori i Mundana. Skall reglerna ändras, ja då rubbas hela balansen med magiker i Mundana. Det blir således ett STORT projekt.

Och varför ändra magisystemet, det är ju det bästa som Eon har? :gremsmile:
 

Lill Troll

Veteran
Joined
17 May 2002
Messages
10
Location
Trollhättan
Håller inte med!

Visserligen har jag inte Mystik & Magi, men magisystemet i grundboken är, för mig, mycket ´komplicerat och förvirrande. Jag har io.f. ingen egentlig rätt att utala mig eftersom jag inte orkat ta mig tid att verkligen sätta mig in i det. Personligen tycker jag att att magi bör fungera som i DoD-91 och baseras på mental styrka. Ju kraftfullare besvärjelser, desto svårare, farligare och mer utmattad magiker. Det ska gå att tömma sig på krafter till den grad att man avlider (Belgarion-böckerna bl.a.)
 

Lill Troll

Veteran
Joined
17 May 2002
Messages
10
Location
Trollhättan
Jag tycker, som kanske framgår av mitt föregående inlägg, att det är en utmärkt ide. Besvärjelserna bör också ge både fysisk och psykisk utmattning till den gräns att magikern kan avlida pga mental utmattning om han överanstränger sig. Jag ställer gärna upp med lite "brainstorming" om du känner för det. Jag har iof inte funderat så mycket på det här förrns nu, men det låter helt klart intressant.

//Istalindir tel Hrivendor
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Håller inte med!

"Visserligen har jag inte Mystik & Magi, men magisystemet i grundboken är, för mig, mycket ´komplicerat och förvirrande. Jag har io.f. ingen egentlig rätt att utala mig eftersom jag inte orkat ta mig tid att verkligen sätta mig in i det."

Det är förvånansvärt simpelt om man bara har grundboken. I princip är det bara att slå de slag som radas upp vid respektive besvärjelse med de svårigheter som står i besvärjelsebeskrivningen. Varsågod - ett övertydligt exempel på hur man använder magi i Eon.

"Ju kraftfullare besvärjelser, desto svårare, farligare och mer utmattad magiker. Det ska gå att tömma sig på krafter till den grad att man avlider (Belgarion-böckerna bl.a.)"

Men det är ju så det är. Ju svårare besvärjelse, desto större är risken att fumla. Om man fumlar, ju kraftfullare besvärjelse desto större negativa effekter. Man kan till och med dö på kuppen.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Re: Magipoäng

Verkar som om Eon inte är rätt rollspel? Det där med magipoäng kan du använda i DoD-liknande spel. Eon är nånting annat.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Håller inte med!

Ju kraftfullare besvärjelser, desto svårare, farligare och mer utmattad magiker. Det ska gå att tömma sig på krafter till den grad att man avlider (Belgarion-böckerna bl.a.)"

Men det är ju så det är. Ju svårare besvärjelse, desto större är risken att fumla. Om man fumlar, ju kraftfullare besvärjelse desto större negativa effekter. Man kan till och med dö på kuppen.
Killen har iofs en poäng här... man kan inte joxa iväg en framgångsrik besvärjelse som är så kraftfull att magikern dör eller skadas allvarligt på kuppen. Just DoD91's självmordsattacker med magi är något jag saknar i Eon.

Fast med lite lätt fifflande och improviserande med nån form kroppslig alstring bör det nog gå att fixa... *börjar fundera*
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Slita fram filament är väl det närmaste du kommer

Mjo... men skiter det sig där, går allt åt fanders innan besvärjelsen kommer iväg. Samma med kroppslig alstring.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Regelmodd!

Låt qadoshförlusten träda i kraft först när besvärjelsen vävts. Så, där har du det!
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Magi i Eon vs. dito i DoD

Håller med om att Eons magisystem kan verka krångligt och att det kanske kan tyckas krävas ofantligt höga färdighetsvärden för att lyckas med en besvärjelse som på sin höjd kanske kan lyckas skada fienden. Kanske.

Visst, DoD är enklare, men DoDs magisystem är mycket mer begränsat. För att skapa en egen besvärjelse till DoD måste du skriva den själv. I Eon är magisystemet långt mer flexibelt då du kan skapa dig egna besvärjelser, eller ritualer för den delen, med hjälp av olika effekter. Och skulle effekten du saknar inte finnas, kan du skapa en egen.

Detta kräver förvisso Mystik & Magi, men att köpa den är knappast bortkastade pengar. Det är med M&M som magisystemet kommer till sin fulla rätt, och även om det kanske verkar som om det hela bara blir mer komplicerat från en början, upptäcker du snart hur mycket mer du kan göra. Modulen fokuserar inte så mycket på nya besvärjelser, utan snarare effekter, vilka är de olika beståndsdelarna av en besvärjelse, skulle man kunna säga. Detta är att M&M snarare används till attt bygga egna besvärjelser och ritualer, än förskrivna sådana. Dessutom innehåller M&M oumbärliga regler för alkemi, spådom, massor av intressant magiteori, magivägar för rollpersonen (istället för att bara använda yrket "magiker"), data för elementarvarelser och massa annat smaskigt som jag inte orkar skrivaa här.

Och även om det bara verkar onödigt krångligt och svårt, både att lära sig reglerna och att kasta en besvärjelse, kommer du nog att inse fördelarna med systemet. Det är när du väl lärt dig det som magin i Eon visar sin fulla potential. Det är då magiker kan bli gudar.

Eller, nästan, iaf...
 

faradan

Veteran
Joined
10 Feb 2003
Messages
25
Location
Den kungliga huvudstaden
Re: Tänk på världen!

Men om man först hittar på ett roligt, spännande och allmänt schysst magisystem med regler och krafter och allt sånt, så är det ju inte så svårt att utveckla det hela tills man är nöjd, med ny magiteori m.m.
Huvudsyftet är att hitta ett alternativt magisystem, och så länge inte spelglädjen eller realismen försvinner är resten av detaljerna inte så viktigt...
 

faradan

Veteran
Joined
10 Feb 2003
Messages
25
Location
Den kungliga huvudstaden
precis, det är lite av tanken... gillar magin i Belgarionböckerna.
Funderar på att ge alla magiker en ny "utmattningssektion", avsätt endast för mental utmattning, och som ska baseras endast mot vilja, och "chockslagen" från dessa sektioner då slås mot antingen VIL lr PSY. Denna sektion skulle ge dels svårighetsökningar(som smärta och utmattning), dels extra nivåer på vanliga chockslag, och även extra nivåer på dödsslagen, så att man, som du säger, kan avlida pga mental utmattning.

OT:
Tills vidare har jag en spelare som ska spela nekromantiker nästa speltillfälle, men jag hittar ingenstans( i varken n&v eller m&m) något om hur lång tid och exakt hur svårt det är och vad man egentligen gör när man skapar en vandöd... någon som har lust att förklara??
 

Lill Troll

Veteran
Joined
17 May 2002
Messages
10
Location
Trollhättan
Re: Håller inte med!

Njae, nu bvvar det iof inte direkt fummel jag tänkte på, inte heller "självmords attacker" ala DoD, utan mer en omedveten typ av överansträngning. ex.
Magiker Fumblarion ger sig klåen på att han ska frammana en ybermäktig demon(varför är det ingen som riktigt vet, inte ens han själv), övertygad om att han är mäktig nog därtill. Tyvärr krävs det så mycket kraft att han helt tömmer sina själsliga reserver och avlider i en 7:e gradens hjärtinfarkt med tillhörande hjärnblödning. Allt medans den stackars demonen får sitta där i sitt pentagram han blev frammanad i och vänta på att några dumma äventyrare ska komma och befria honom.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Håller inte med!

"Tyvärr krävs det så mycket kraft att han helt tömmer sina själsliga reserver och avlider i en 7:e gradens hjärtinfarkt med tillhörande hjärnblödning."

Tycker jag låter som ett typiskt fummel. Faktiskt.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Självmordsattacker finns

"Killen har iofs en poäng här... man kan inte joxa iväg en framgångsrik besvärjelse som är så kraftfull att magikern dör eller skadas allvarligt på kuppen.

Jag antar att du talar om då man använder färdigheten Alstra. Då är det inte utan anledning att det inte går. I Eon fungerar det som så att man helt enkelt inte kan hantera filamenten när de blir fler än vad man klarar av och därmed kan man inte åstadkomma något vettigt med dem, utan blir tvungen att dissipera dem på ett eller annat sätt (Tillägg i ändringen: Eller är det kanske så att man inte kan dra till sig hur många filament som helst med Alstra? Vad innebär egentligen ett misslyckat eller snarare fumlat Alstra-slag?). Att det skulle vara möjligt bara för att man dör på kuppen, som i DoD (där CL inte ens modifieras), tycker jag är enbart löjligt.

Men det går ju faktiskt att lyckas med självmordsbesvärjelser. Låt oss säga att man istället för att använda färdigheten Alstra sliter fram en massa filament enligt den frivilliga regeln i M&M, vilket är ett alternativ jag tycker är betydligt vettigare (det har en förklaring) än DoDs självmordsattacker. I Eon kan man, om jag inte minns fel, använda de överflödiga filamenten man får för att att göra Besvärjelse-slaget enklare så att den säkert lyckas. Fast särskilt nyttigt är inte detta eftersom man oftast inte lär sig besvärjelser eller liknande som är svårare än vad man normalt klarar av, åtminstine om man inte planerat att utföra en självmordsattack. Att man skulle kunna kasta en mäktigare besvärjelse (i avseende på magnitud) än vad man annars kan är också det löjligt. Skulle man få extra kunskap om hur man förstärker besvärjelser ytterligare från tomma intet, bara för att man kommer att dö på kuppen?

Fast om man fortfarande har kvar filament efter att ha kastat besvärjelsen och laggt till areaeffekter, att den är snabb, gjort den enklare o.s.v. har man faktiskt kvar en hel del filament som får dissipera okontrollerat, vilket säkert kan göra någon nytta, åtminstone om det var något destruktivt man ville åstadkomma. Det är faktiskt inte säkert att man dör, utan det beror på ett flertal saker, som att qadoshförlusten får en att tyna bort eller mängden filament samt av vilken typ de är, men det är ganska troligt att man kolar, om man går ut för att göra det alltså. Hur som helst så får man en anledning till varför man dör istället för att man gör det för att det bara är så jävla coolt.

Kort och gott; jag tycker Eons variant av själmordsattacker är utmärkta precis som de är. Den kräver ingen ytterligare specialregel vilket visar hur pass konsekventa och fungerande reglerna redan är. Ok, kanske förutom en gräns på hur många filament man kan slita fram men att något sådant faktiskt finns antyds åtminstone på annat håll om jag inte minns fel. Jag tror det var i Rafalis föreläsningar om magiteori som jag läste att det inte finns oändlig tillgång till filament inom en viss volym i varje ögonblick, utan att de brukade ligga kring 200 (200 taum), eller något sådant. Således skulle en regel om maximalt antal framslitna filament vara något av en naturlag på Mundana, som faktiskt har en anledning att vara där och inte bara är en spelbalansregel. Om jag nu läst och kommer ihåg rätt alltså.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Självmordsattacker finns

Mjo... men kruxet är att allting dissiperar om man måste slå på åldringstabellen (tror jag), det betyder att man bara effektivt kan "överanstränga" sig magiskt om man har en sken bar ålder på under 35.
Såvida man inte gör som Avatarex (tror jag det var) föreslog och tar quadosh förlusten först när formeln är färdig (oavsett om den lyckades eller inte).
Alternativet är att man får slå ett slag för PSY eller VIL för att behålla koncentrationen trots att man åldras, svårigheten t ex Ob1t6 per slag på åldringstabellen man ska göra.

Men jo, regeln om att slita fram filament hade jag glömt när jag skrev det första inlägget. Dessutom tycker jag även att det borde få effekter i stil med kroppslig alstring, dvs beroende på vilken aspekt man använder.
 

Marko.N

Veteran
Joined
6 Jun 2003
Messages
13
mycket DoD spelare här?? magi eon är inte direkt till för att förinta hela riken... utan lite mera finmanipulation.... utav mäktigare kontakter som får utrota riken åt en istället...
Visserligen så har DoD sin ubermenschen mentalism som jag räknar som spelledarens spelbalansfiende nummer uno...
Eons magi system passar eons regler... men ändra det som det passar sig ... i en kampanj så gjorde jag så att all skada från magier dubblades.... JÄVLA uber det var då... men jag har gått tillbaks till dom gamla reglerna då jag vill att 20 riddare ska vara lite farligare en en ensam nekromantiker... men å andra sidan å kan den nekromantikern gömt 2000 skelett bakom riddarna... så allt jämnar ut sig... men eon är som alla magi system allt går åt "skapa magiska artefakter magiker" för att alla artefakter blir .... skitbra helt enkelt och i eon så är dom äckel lätta att framställa.
 
Top