Nekromanti Nytt härlett värde, Intuition.

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
En av mina vänner började spelleda EON IV härom veckan och det tog inte lång stund innan han och hans spelare började husregla. Bland annat införde de ett nytt härlett värde. Intuition, som baseras på psyke och visdom. Som det lät skulle det användas för saker som "är det rimligt att min karaktär vet om detta" eller "fattar jag det där?".
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Rent spontant skulle jag säga
är det rimligt att min karaktär vet om = Visdom
fattar jag det där = psyke
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Det går ju dock bort med tanken om att man aldrig ska slå slag med sina grundegenskaper.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Det går ju att komma runt om man skapar ett nytt härlett attribut som är samma som Visdom och ett annat som är samma som Psyke. Ett härlett attribut måste inte nödvändigtvis baseras på medelvärdet av två grundattribut. :grin:

Med det sagt så verkar Intuition vara ett bra namn på ett härlett attribut som baseras på Psyke och Visdom. Vore intressant att höra om det används lika mycket som andra härledda attribut och i så fall i vilka situationer (och då som enskilda slag eller del i utmaning eller konflikt).
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
jag vet inte om det finns något sådant i Eon IV. men jag gillar "Allmänkunskap"
Inte utbildning eller visdom riktigt utan helt enkelt ett värde som visar på hur mycket allmänkunskap man har.
Fungerar bra när man ska se om en rollperson vet något kan vara alltifrån väldigt vanlig kunskap till lite mer specifik. men fortfarande inte sådan kunskap som kräver en speciell färdighet så att säga

Vet jag vad baronen som äger marken här heter? är jag uppvuxen eller varit mycket i området. ja då bör man ju veta utan att behöver fundera
Men annars kan ju "allmänkunskap" användas det behövs inga special färdigheter för att veta detta. det är allmänkunskap. men har man hört just detta? och i så fall kommer man ihåg det?

Tycker detta ofta fungerar bra i de flesta fall när man ställer sig frågan "vet min RP detta eller inte?"

Ofta kanske allmänkunskap ger lite mer ungefärlig information än om man råkar ha en färdighet som detta går under
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,140
Location
Lund
Har aldrig någonsin spelat Eon (i någon version) men baserat på just den här diskussionen skulle jag nog kalla en liknande färdighet för 'Bildning' eller 'Allmänbildning' och göra det till en ren kunskapsfärdighet som är alla sådana där små saker som de flesta har ett hum om men absolut ingen djup kunskap om saker.

Cog.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Att kalla något för "Intuition" får mig mer att tänka på en persons förmåga att liksom bara "känna" att något är fel eller rätt, etc... ens gut feeling, ens sjätte sinne. Lutar mer åt DoD's Upptäcka Fara mer än något annat för mig.

Dessa förklaringarna:
"är det rimligt att min karaktär vet om detta" eller "fattar jag det där?"
Tycker jag låter mer som gamla Eons attribut "Bildning", och lutar mer åt (som andra nämnt redan) en karaktärs allmänbildning, och andra sådana saker.

Ens Bildning/Allmänbildning skulle jag säga kan fås fram via Psyke och Visdom, vilket ju gruppen redan föreslagit som kombination för en ny härledd.

Namnet dock, "Intuition" som valts... där handlar det mer om Uppfattning och Psyke... och den kombinationen finns redan med den härledda attributen "Vaksamhet". En del av förklaringen om "Vaksamhet" är ju just "inse om saker och ting inte står rätt till" också... och en del av förklaringen om Uppfattning handlar ju om ens förmåga att använda sina sinnen (där jag skulle räkna in ens sjätte sinne)... vilket jag personligen tolkar som en typ av "upptäckla fara"-aktig grej, ana oråd i olika situatyioner, mm.

Så... mitt förslag skulle vara att byta namn på det om vad de söker är en typ av allmänbildning. Och om det är så att deras tanke var att hitta en Härledd Attribut som är liknande ett sjätte sinne, så finns den redan i "Vaksamhet.
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Jag skapade samma härledda värde, men använde namnet "Insikt" istället för "Intuition" eftersom det ibland är en medveten tankeprocess.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Siljestam;n151289 said:
Jag skapade samma härledda värde, men använde namnet "Insikt" istället för "Intuition" eftersom det ibland är en medveten tankeprocess.
Använde du psy+upp där, eller psy+vis?

För mig känns Insikt som psy+vis... medan intuition (som jag nämnt) känns som psy+upp (och där av att att Vaksamhet funkar för det).
 

Siljestam

Veteran
Joined
24 Jun 2014
Messages
100
Rhodryn;n151356 said:
Använde du psy+upp där, eller psy+vis?

För mig känns Insikt som psy+vis... medan intuition (som jag nämnt) känns som psy+upp (och där av att att Vaksamhet funkar för det).

Använde Psy + Vis, kan hålla med om att intuition funkar med Psy + Upp.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Det här är definitivt något jag skall föra på tal i min spelgrupp. Ett bra sätt att skilja på vad spelaren vet och vad rollpersonen vet men också ett bra sätt för de spelare som inte har så bra koll att kunna ta lite mer plats.
 
Top