NYHET Nytt från Chaosium

Ganska många av sakerna i din bild ser ut att vara nyutgåvor av tidigare produkter. De kanske är jätteupphottade och ascoola. Men titlarna känner jag igen de flesta av.
Ah, då är jag med. Ja, det är enormt tråkigt hur de håller på, de större förlagen.

Mycket, i alla fall på RQ-sidan, är halvnytt. Apple Lane utvidgat till en verklig kampanj är välkommet, oklar på hur mycket som är nytt i Snakepipe Hollow, Sartar-boken är fräsch (eftersom Chaosium har den mest extrema Not Invented Here jag någonsin sett kommer de nog inte att återanvända gammalt HQ-material), Trollboken lär vara mycket gamla Troll Gods…

Så som jag förstått är det ofta som CoC-utgåvorna ofta uppdaterar materialet och inkluderar nya äventyr när de ger ut nya böcker (vill dra mig till minnes att så skett med Dreamlands och Gaslight-grejerna).

Så som jag förstått är det ofta som CoC-utgåvorna ofta uppdaterar materialet och inkluderar nya äventyr när de ger ut nya böcker (vill dra mig till minnes att så skett med Dreamlands och Gaslight-grejerna).
Så är det, förra årets Arkham-bok är rätt olik dess första utgåva (och bättre, om man frågar mig).

OK, om vi går igenom alltihop från början.
Elfquest: bara en reprint på spelet från 80-talet, kanske med litet errata, jag vet inte. Detta kickstartades för ett tag sedan.
Dead Letter: äventyr till Rivers of London. Nytt, så klart.
Innsmouth: setting till CoC, antagligen uppdaterad version av äldre material (liksom Arkham som nämndes ovan var).
Keeper Tips: antar att det bara är en nytryckning. Jag har en bok med väldigt likt omslag från 2021.
No Place Like Home: också äventyr till RoL. Nytt.
The Boy King: en del av The Great Pendragon Campaign, som denna gång kommer att styckas upp i flera mindre böcker. Uppdaterad för de nya reglerna, och antagligen med litet andra ändringar också.
Credo: ett brädspel som varit OOP i decennier. Inte nytt, men oklart hur mycket som uppdaterats.
Lands of RuneQuest Sartar: förhoppningsvis till stora delar nytt material. I Dragon Pass boken var det bara de första 20 sidorna eller så av historia som var återanvänt material, vad jag kunde se.
Age of Vikings Companion: nytt, antar jag. Eftersom jag inte läst AoV vet jag inte hur mycket som egentligen var återanvänt från Mythic Iceland i grundboken.
CoC Keeper Companion: eftersom det är till den nya upplagan av reglerna hoppas jag att tipsen här också är nya.
Orient Express som brädspel: Nytt.
RQ Apple Lane Campaign: borde vara till stora delar nytt, det finns ju bara två gamla äventyr och de räcker inte till en kampanj.
Nästa roman om Arthur: Nytt.
Gaslight Keeper Screen Pack: nytt antar jag, eftersom något dylikt inte gjorts till tidigare upplagor. Inte någon särskilt originell idé, visserligen.
Encyclopedia Cthulhiana: åtminstone halvnytt, hoppas jag. Jag gissar att detta är den nya utgåvan som de utlovade redan 2023?
Tools of the Trade: ingen aning - det har funnits utrustningsböcker till CoC förut, med andra titlar, hoppas det inte bara är en kopia av dem.
Masks of Nyarlathotep som brädspel: Nytt.

I en perfekt värld använder de Apple Lane Campaign till två olika saker som ofta saknats - det verkliga introspelet, och en startplattform för något som blir en större kampanj.

Jag gillar ju Arkham Horror (åtminstone mellanversionen, innan 3e när de började försöka göra "smarta regler" och låna från kortspelet och allt vad det är)… så för mig hade det inte gjort något om Orient Express var liknande.

Men det verkar framför allt vara mycket. Jag har backat det, så ser fram emot att få det och… öh, ställa det i hyllan bredvid de andra ospelade brädspelen.

Back