Just nu i min tankegång vill jag ta mig bort från tricksterfaunen. Hellre vänt Gudarna ryggen.
Kanske såhär, som en urmyt snarare än en historisk sanning -- kanske är det bara en av många urmyter som är i omlopp:
En underskön, livsnjutande tricksteralv, som aldrig vill binda sig eller växa upp, och som förför både människor och alver och dryader till höger och vänster, blir till slut djupt förälskad i en dödlig, och gör ett avtal med
en annan gudom än Moder Jord om att få bli dödlig, så att han ska kunna åldras med sin älskade; i utbyte ska ha ge sin vackra skepnad till Den Andre Guden, och klä sig i utseendet hos nästa person som kommer in genom dörren; och han har såklart gjort en massa listiga planer, typ att någon ska bära in en spegelblank sköld genom dörren, så att han ska få
behålla sitt utseende, som hans älskade ju älskar; men en get kommer in istället; hans älskade lämnar honom; och Moder Jord vägrar hjälpa honom nu, eftersom han slängde bort odödlighetens gåva; kanske förbannar honom honom till och med ytterligare; förtvivlad vänder han gudarna ryggen och vandrar ut i skogarna. Hans list och lustiga påhitt är inte längre komiska, utan har en tragisk och till och med bitter underton. Jag tänker på Casey Afflecks karaktär i Manchester By the Sea, eller Kierkegaard skriver om den estetiska livsnjutaren, typ att hans hjärta liknar ett rävgryt med tusen in- och utgångar, och att han en dag kommer att förvilla också sig själv, och aldrig mer hitta hem (eller nåt åt det hållet).
Eller så hjälper Moder Jord honom faktiskt, och återger honom odödligheten, men låter honom få dödlig avkomma; då kan man ha en sorts mäktig Urfader med jättelika horn, som vandrar genom skogar och berg, och hans barn-barns-barn (i X generationer) som dyrkar/ hatar/ hjälper honom. Han kan vara en livsnjutare och söka efter extasen för att släcka sin outgrundliga sorg, enligt den välkända modellen att alla players en gång fick sitt hjärta krossat av sin sanna kärlek.
*
Kom ihåg att jag inte vet nåt om Kopparhavets mytologi eller kosmologi, så allt det här kan vara helt fel. Kanske har folken till exempel aldrig sådana här tydliga, ”magiska” bakgrundshistorier, utan har vuxit fram mer via evolution. Etc.