Nekromanti Nytt fansin: XetroV #4

ion

Veteran
Joined
30 Mar 2001
Messages
14
Location
Falun
Hoppas ni godkänner lite fansinreklam, men först en kort presentation:
Jag är ordförande i XetroV, en spelförening i Falun. Vi verkar för ökat spelande i vår omgivning. Äntligen har vi fått tillräcklig ordning på vårat fansin för att det skall kännas värt att göra något åt det i reklamväg. Så nu finns den där, väntar på er, XetroV #4. Mest tankar kring levande rollspel i detta nummer, men fansinet vill hellre använda sig av en allmännare titel i stil med "spelfansin" eller "livsstilsmagasin för spelare".

Jaja, nog för nu, mer info på vår hemsida (http://www.xetrov.org/).
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Jag har fått mitt ex av XetroV 4 så det blir nog en liten recension här på sidan inom en inte allt för avlägsen framtid...

Jag gillar XetroV. Snyggt och lättläst. Bra artiklar. Återkommer när jag lusläst...

-- Liner --
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Politik (here we go again :)

Postade detta på Xetrov.org, men tror att intresset här kan vara större :)

Läste #4 och blev glatt överraskad - har aldrig läst XetroV tidigare.

"Håll masken" var brilliant, både användbar och mkt intressant. Kanon!

Måste dock starkt invända mot den morbida recensionen på s 27. Oavsett om musiken ifråga är bra eller ej så anser jag:

1) att man ej bör recensera musik i ett fansin med XetroVs inrikting, samt - framför allt -

2) att den politiska vinklingen i artikeln är väldigt patetisk. I framtiden när era skribenter (som i detta fallet dessutom verkar vara en av de "ansvariga" för fansinet) slänger ur sig hetsiga angrepp på hela stater, se till att göra det med åtminstone lite fakta och resonemang. Att säga att man vill "krossa USA" utan att förklara varför eller hur blir mkt underligt. "Krossa" i betydelsen förstöra, förgöra eller tillintengöra är ett väldigt starkt ord som väcker onödigt starka reaktioner.

Det verkar som om skribenten "argumenterar" för mord på och krig mot 285 miljoner människor, vilket jag anser är lite väl starkt, även för ett fansin som vill "ha attityd och ta upp frågor som inte andra vågar ta upp". Anti-amerikanismen är stark nog i Europa och snarare main stream vänstertjafs.

Tack för mig,

Svenne,
Runan
 

ion

Veteran
Joined
30 Mar 2001
Messages
14
Location
Falun
Re: Politik (here we go again :)

Postades som sagt även på xetrovs sida, jag skickart därför vidare svaret som kommit in där även här. (Skrivet av "Hemmingsson", skribenten av recentionen):

Hemmingsson: Okej. Vi är tydligen inte alls på samma våglängd. Jag kan erkänna att just den meningen är slarvig. Det skulle väl närmast stå "krossa USA's Maktapparat". Då du som du redan påpekat i grunden inte är en politisk tidning så verkade det onödigt att veckla in sig i ett resonemang om att USA's bomber faller över fattiga bönder i utsatta regioner. Osv osv osv. Jag anser alltså att USA som stormakt är överspelad då det inte finn någon att konkurera med. CCCP gick ju som bekant i graven men EU gör ju faktist ett tappert försök att fylla Sovjets plats.

Angående om vad som platsar i Xetrov och inte så är väl ändåd et helt upp till redaktionen? Då kan jag ju bara med varm hand hämnvisa till tryckfrihetsförordningen och dess gällande restriktioner (hets mot folkgrupp och dyl). Kan inte se att vi har brutit mot gällande lag någonstans.

Jag är en ganska poltiskt intresserad människa, vilket Svenne också verkar vara. Det är bra. Jag har svårt att se vad som är grundfelet med att trycka den recensionen. Speciellt som det närmast var frågan om utfyllnads material. Fast det är ju klart. Då kanske vi lyckades med det som står på omslaget. Att röra om litet.

Svenne anser att Anti-Amerikanismen är stark nog i Europa. För vem? Inte tillräckligt säger jag. Kan väl bara peka på att USA succesivt har bombat länder till lydnad sen 1946. Ett år åfter andra världskriget. Ganska sjuka maktmedel med andra ord. Om du anser att en determenistisk humanistisk människosyn är "mainstream vänster tjafs" så ärjag full av det. Kul ord. Ska jag börja använda.

Kan ta det en gång till:
1: Vi recenserar vad vi vill. Musik kan vara en nog så viktig del av en spelupplevlese för ignoreras av en tidning som håller våran klass.

2: Anser knappast att det är patetiskt att inte vilja se ett pågående massmor iscensatt av människor som står lång över dom som i realiteten får bomben i huvudet. Fattiga och bönder. Jag argumenterar inte för mord på 285 miljoner människor. Det var nästa plumpt av dig att skriva så svenne :gremsmile:

Jaja, jag bara svlmmlar och till råga på allt är jag bakis och sysslar med "mainstream vänster tjafs". Det ni!

mvh:
Micke Hemmingsson
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Politik är ointressant

Jag är tämligen övertygad om att de flesta är ganska ointresserade av vad recensenten anser om USA, Tribal Ink, bruna bönor eller vad som helst. Förmodligen är det ganska få läsare som köper fansin för att de är intressearde av redaktörernas personliga åsikter om värdsläget.
 

ion

Veteran
Joined
30 Mar 2001
Messages
14
Location
Falun
Politik, ointressant? Kanske...

Ointresserade av vad recensenten anser? Ja, kanske. Men för att skriva en bra recension så måste dina personliga värderingar synas. Om man inte vet något om den som skriver så är det väldigt svårt att tolka texten och tolka texten måste man ju, speciellt när det gäller något så subjektivt som recensioner.

Annars kan vi ju lika gärna sluta skriva allihop och bara sätta en siffra mellan ett och fem. Hur mycket skulle det säga om det egentliga innehållet?
 

hemingway

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
14
Location
Göteborg
Re: Politik (here we go again :)

Tjoho. Som sagt. ion har redan postat det här men för att förtydliga mitt ställningtagande och att jag står för det själv så slänger vi upp det igen! Tekniken är fantastisk.

Hemmingsson: Okej. Vi är tydligen inte alls på samma våglängd. Jag kan erkänna att just den meningen är slarvig. Det skulle väl närmast stå "krossa USA's Maktapparat". Då du som du redan påpekat i grunden inte är en politisk tidning så
verkade det onödigt att veckla in sig i ett resonemang om att USA's bomber faller över fattiga bönder i utsatta regioner.
Osv osv osv. Jag anser alltså att USA som stormakt är överspelad då det inte finn någon att konkurera med. CCCP gick ju som bekant i graven men EU gör ju faktist ett tappert försök att fylla Sovjets plats.

Angående om vad som platsar i Xetrov och inte så är väl ändåd et helt upp till redaktionen? Då kan jag ju bara med varm
hand hämnvisa till tryckfrihetsförordningen och dess gällande restriktioner (hets mot folkgrupp och dyl). Kan inte se att vi har brutit mot gällande lag någonstans.

Jag är en ganska poltiskt intresserad människa, vilket Svenne också verkar vara. Det är bra. Jag har svårt att se vad som är grundfelet med att trycka den recensionen. Speciellt som det närmast var frågan om utfyllnads material. Fast det är ju klart.Då kanske vi lyckades med det som står på omslaget. Att röra om litet.

Svenne anser att Anti-Amerikanismen är stark nog i Europa. För vem? Inte tillräckligt säger jag. Kan väl bara peka på att USA succesivt har bombat länder till lydnad sen 1946. Ett år åfter andra världskriget. Ganska sjuka maktmedel med andra
ord. Om du anser att en determenistisk humanistisk människosyn är "mainstream vänster tjafs" så ärjag full av det. Kul ord. Ska jag börja använda.

Kan ta det en gång till:

1: Vi recenserar vad vi vill. Musik kan vara en nog så viktig del av en spelupplevlese för ignoreras av en tidning som håller våran klass.

2: Anser knappast att det är patetiskt att inte vilja se ett pågående massmor iscensatt av människor som står lång över dom som i realiteten får bomben i huvudet. Fattiga och bönder. Jag argumenterar inte för mord på 285 miljoner människor. Det var nästa plumpt av dig att skriva så svenne :gremsmile:

Jaja, jag bara svammlar och till råga på allt är jag bakis och sysslar med "mainstream vänster tjafs". Det ni!

mvh:
Micke Hemmingsson
 

hemingway

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
14
Location
Göteborg
Re: Politik är ointressant

Jo, men det finns skribenter som passar på attt pådyvla folk sin åsikt om det rådande världsläget när dom väl får chansen. Man skall icke kasta spjut i radhus!
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Re: Politik, ointressant? Kanske...

Recensenten skall göra en objektiv bedömning och kunna motivera varför något är bra eller mindre bra. Eftersom recensenten skall vara objektiv så spelar dennes personliga övertygelse mindre roll.

Ni har givetvis rätt att publicera vad ni vill.
 

ion

Veteran
Joined
30 Mar 2001
Messages
14
Location
Falun
Objektivitet.

Objektiv? Ja, visst. En resensent, skribet, eller vad som helst, skall naturligtvis försöka hålla sig objektiv i presentationen av vad det nu mä vara (i detta fall huruvida en skiva var bra eller inte). Men hur många människor klarar av att vara objektiva? Mina humanistvänner är i alla fall helt övertygade om att det inte finns någon total objektivitet. Om så är fallet så måste man ge läsaren möjlighet att sätta sig in i situationen (i detta fall hemmingways inställning till amerikas förenade stater). Detta gör inte att resentionen av materialet blir mindre objektiv.

Sen finns en helt annan diskution om huruvida man bör säga vad man tycker i det här landet och där verkar vi ha olika inställning...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Politik, ointressant? Kanske...

Jag föredrar att recensenten är "sobjektiv", dvs säger vad han tycker (eller ännu hellre tänker - folk tycker för mycket och tänker för litet) och förklarar VARFÖR. Om någon t.ex. säger "Det här äventyret var jättebra för att det utgick ifrån att SL avgör saker själv istället för att utgå från krångliga regler och fåniga tärningar" så översätter jag som obstinat regelmupp det till "Det här äventyret var uselt för konstruktörerna inte hade stake nog att inkorporera reglerna riktigt". Jag och recensenten har alltså totalt olika smak, men recensionen är ändå värdefull för mig för att bilda mig en uppfattning om saken.

Detta inkluderar naturligtvis recensentens politiska åsikter - om denne anser att dessa gör att han eller hon inte kan njuta av en grunk föredrar jag att de säger detta rakt ut, istället för att hymla om saken. Om jag inte delar dessa åsikter eller ryggmärgsreaktionen mot fenomenet i spelet, kan jag ignorera åsikten ifråga.

Dessutom gör varje avslöjande om recensentens personliga preferenser att jag har lättare att med utgångspunkt från dennes åsikter kan gissa vad jag själv tycker i om just den produkten - jmf med att det oftare är lättare att följa rekommendationer från bekanta än från främmande människor.

Nightowl, som för övrigt håller med Svenne att det inte är det minsta kontroversiellt att hata USA med ryggmärgsreaktion i det här landet. Det gör alla som vill verka seriösa, utom Göran Persson, och vem f-n gives a shit om vad han gör? /images/icons/wink.gif
 

hemingway

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
14
Location
Göteborg
Re: Politik, ointressant? Kanske...

Kan inte annat än att hålla med helhjärtat. Du slog huvudet på spiken där :gremsmile:
 
Top