Nekromanti nytt Drakar och Demoner

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
411
Location
Lund
Rymdhamster;n84291 said:
Alltså... det där med slimmade och enkla spel är mest för gammalt folk. Ungdomar klarar av att sätta sig in i ett ton regler och fortfarande hålla entusiasmen uppe ;)
Gammalt folk och nybörjare.
När jag gick på gymnasiet hade jag älskat DoD6+ och Eon, men jag får erkänna att jag skippade Khelataar - efter att ha läst på kammaren i flera timmar misslyckades jag ändå skapa en rollperson. Alla har sin gräns, där var min.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Fjodor Pollett;n84294 said:
När jag gick på gymnasiet hade jag älskat DoD6+ och Eon, men jag får erkänna att jag skippade Khelataar - efter att ha läst på kammaren i flera timmar misslyckades jag ändå skapa en rollperson. Alla har sin gräns, där var min.
Jag sa "mest" ;)

(Off topic, jag vet. Jag cirkulerar, inget att se här!).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Rymdhamster;n84291 said:
Alltså... det där med slimmade och enkla spel är mest för gammalt folk. Ungdomar klarar av att sätta sig in i ett ton regler och fortfarande hålla entusiasmen uppe ;)

Har vi inte haft den diskussionen typ... tusen gånger?

En del ungdomar klarar av att "sätta sig in i ett ton regler". Andra gör det inte. Det blir alltid lite märkligt när folk ska försöka definiera vad man behöver göra för att nå de som ännu inte kommit in i hobbyn och genast utgår från hur de själva kom in i hobbyn... =)

EDIT: Feck, såg inte ditt senaste. Offtopic, sa bull. Vi får starta en ny tråd om vi vill fortsätta. Vilket jag är nästan helt säker på att vi inte vill. Nåväl.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Kul med nya sätt att nå ut till spelare men för att vara ett så stort varumärke som drakar & demoner kan jag tycka det är lite synd att de inte verkar ha några planer att fortsätta ge ut material mer än i onlineform (eller är det bara gammalt material de ger ut igen online?). Alternativt låta någon annan (om det finns) ta över och ge nytt liv i drakar & demoner.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
ChrilleT;n84370 said:
Kul med nya sätt att nå ut till spelare men för att vara ett så stort varumärke som drakar & demoner kan jag tycka det är lite synd att de inte verkar ha några planer att fortsätta ge ut material mer än i onlineform (eller är det bara gammalt material de ger ut igen online?). Alternativt låta någon annan (om det finns) ta över och ge nytt liv i drakar & demoner.
Götterdämerung fick sig väl en genomarbetning innan det lades upp som online-version tror jag. Jag tror nog att det är en god chans att även DoD får sig en översyn. Allt det kostar är ju trots allt lite fritid =)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Rymdhamster;n84378 said:
Götterdämerung fick sig väl en genomarbetning innan det lades upp som online-version tror jag. Jag tror nog att det är en god chans att även DoD får sig en översyn. Allt det kostar är ju trots allt lite fritid =)

Götterdämmerungs nya version hade i och för sig varit på gång ganska många år. Men jag gissar som du, att DoD får sig en översyn också. Mest på grund av att det ändå behöver göras inför den internationella lanseringen.

I övrigt får vi väl se hur det går för dem med den här satsningen, men det vore ju kul om det blev lite liv i DoD-varumärket igen.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Rymdhamster;n84378 said:
Götterdämerung fick sig väl en genomarbetning innan det lades upp som online-version tror jag. Jag tror nog att det är en god chans att även DoD får sig en översyn. Allt det kostar är ju trots allt lite fritid =)
Mitt hopp är ju lite nya kampanjer, äventyr etc och gärna då i bokform :) . Efter alla regelrevidering och versioner jag köpt så känns det som det sista jag behöver är ännu en regeluppdatering till Trudvang. Har dock full förståelse för att det kan behövas för att underlätta onlinespel eller för översättningar.
 

Fossegrim

Veteran
Joined
18 Jan 2013
Messages
18
Location
Uppsala
(Skriver från telefon så ursäkta den sammandragna texten)
Har inte spelat något av RM's spel på år och dar men har en förkärlek till Trudvang och ser fram emot den nya onlineversionen.

Om jag förstått det rätt så ska detta vara den första riktiga nyversionen av spelet sen Trduvang-boxen med nya regler och förändringar i både världen och bland dess invånare.

Det är lätt att dra slutsatsen att RM inte riktigt verkar veta vad de vill och släpper nyutgåvan av sitt spel stup i ett men det kanske är en orättvis analys. De har ju jobbat med varumärket i 15år så en del uppdateringar av systemet får en ju räkna med och de två senaste släppen (första onlineversionen och sedan jubileumsutgåvan) känns inte riktigt som några regelrätta nyutgåvor och bör kanske inte bedömas som det heller.

Onlineversionen var väl mest ett test inför vad som ska komma nu i slutet av april där de samtidigt passade på att förnya reglerna från boxen lite (vilket känns förståeligt) och Jubileumsutgåvan släpptes ju mer som en kul grej för att fira DoD 30år, en rolig (men något ihopslafsad) samlingsutgåva av RM's historia med spelet de gångna åren, ihop då också med att de släppte allt gammalt DoD-material gratis via hemsidan.

En får ju tycka vad hen vill om RM, deras designval i form av regelverk, textstruktur och affärsplan. Det är en smaksak och kommer aldrig uppfylla alla spelares önskemål eller preferenser om vad spelet bör vara men jag tror (hoppas) att detta kan bli det intressantaste och mest välarbetade satsning RM släpper på många år.
Visar det sig dock att denna utgåva ligger på samma "halvhjärtade" nivå som de test och sparlågsmaterial vi sett dem senaste åren så försvinner nog även mitt intresse för varumärket men tills dess håller jag ett öppet sinne och väntar spänt på att få hugga tänderna i böckerna den 23e.
 
Top