NYHET Nytt Discworld-rollspel

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Behövs det ett nytt spel för det?
Ja, jättekul med en världsbok och mer fina bilder. Men behöver vi ett till regelsystem?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Skivvärlden är en av mina favoritmiljöer och jag har rätt bra koll på världen, men jag har ändå svårt att hitta på egna äventyrsuppslag där av någon anledning.
Jag har spelat det gamla Discworld-spelet. Humor är skitsvårt att göra bra i rollspel. Man vill skruva till det, men det är ju inte jätteskoj att saker är skruvade på exakt samma sätt som de var i källmaterialet om och om igen. (Om någon har spelat Monty Python-rollspelet så hör jag gärna om hur skoj det är.)
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Behövs det ett nytt spel för det?
Ja, jättekul med en världsbok och mer fina bilder. Men behöver vi ett till regelsystem?
Inte egentligen. Det finns ju dessutom bra böcker om Ankh-Morpork och Skivvärlden i stort samt annat extramaterial som kartor och dylikt. Jag lär säkert köpa det ändå dock eftersom jag saknar självkontroll.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
Ja, discworld för mig känns som att det går att göra väldigt regelagnostiskt. En settingbok där borde vara några principer för hur det ska spelledas (om en spelare kan förklara varför världen fungerar på ett visst sätt så gör den det, och om det går att förklara med en ordvits så gör den verkligen det) och en mängd slumptabeller. Discworld är ju mer lämpat än någon annan värld för fullständig slumptabells-ad libbing.

Lönnmördargillet är belåtna för att överste Vimes har bytts ut med ett troll”
”Trollkarlarna
är i uppror för att Lord Vetinari har en kärleksaffär med Granny Weatherwax"
"Döden är nedstämd för att Döden har en vårdnadstvist med Cohen Barbaren"
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Känns som ett Skivvärlden-rollspel borde vara minst 75% hur man lajvar att man är Terry Pratchett som SL. Annars blir det ju mest upprepning av referenser.

Generellt så är jag väldigt svag för settingen men det är som nämnt ovan, ruskigt svårt att göra ett rollspel haha-roligt i sin design. Speciellt eftersom det är en så typiskt litterär värld, jag menar halva nöjet är ju att lösa fotnötterna i böckerna.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Känns som ett Skivvärlden-rollspel borde vara minst 75% hur man lajvar att man är Terry Pratchett som SL. Annars blir det ju mest upprepning av referenser.

Generellt så är jag väldigt svag för settingen men det är som nämnt ovan, ruskigt svårt att göra ett rollspel haha-roligt i sin design. Speciellt eftersom det är en så typiskt litterär värld, jag menar halva nöjet är ju att lösa fotnötterna i böckerna.
En dålig kommedi är bättre än en medelmåttig, eller hur man nu säger? Det räcker ju inte med knasiga namn och dratta-på-ändan utan det krävs ju en set-up och karaktärer. Är det något jag vrider mig i obehag över så är det ju en dålig komiker som tror han är rolig och inte fattar att publiken skrattar åt honom och inte med. Eller inte skrattar alls.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
156
Behövs det ett nytt spel för det?
Ja, jättekul med en världsbok och mer fina bilder. Men behöver vi ett till regelsystem?
Behövs något rollspel alls?

Jag tänker mig att besluten kring hur sådant här blir till utgår ifrån om det är något någon tycker är kul och spännande att jobba med, vägt mot om det har potential att bli ekonomiskt gynnsamt för den som gör det.

Hade rollspelsutgivning varit strikt behovsprövad tror jag inte vi hade haft så många spel alls, och det hade ju varit lite tråkigt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Jag tror det här kommer bli ett givet köp. Jag vet inget om Modiphius förmåga att göra humor, men de har bevisat att de kan göra rollspel av kvalitet tidigare.

Men jag köper nog mest för att det står Discworld på. Det är någon sorts pavlovsk reaktion hos mig.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Behövs något rollspel alls?

Jag tänker mig att besluten kring hur sådant här blir till utgår ifrån om det är något någon tycker är kul och spännande att jobba med, vägt mot om det har potential att bli ekonomiskt gynnsamt för den som gör det.

Hade rollspelsutgivning varit strikt behovsprövad tror jag inte vi hade haft så många spel alls, och det hade ju varit lite tråkigt.
Nä, vi kan ju alla bo i gråa betongbunkrar l, klä oss i säckväv och äta kraftfoder.

Men jag tänker om man inte drar det riktigt till den nivån.

Det finns ju en massa source books om disc world redan. Kul med en bok med fler bilder och så, men vad tillför ett nytt regelsystem till min upplevelse av skivvärlden?
Jag är som lite konfunderad av mängden av system, fyller det verkligen en funktion att göra ett nytt system till varrenda spel?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Jag är som lite konfunderad av mängden av system, fyller det verkligen en funktion att göra ett nytt system till varrenda spel?
Om de gör ett nytt regelsystem kommer de åtminstone att undvika angrepp från folk som hatar 5E, YZE, PbtA eller vad det nu råkar vara.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Jag är som lite konfunderad av mängden av system, fyller det verkligen en funktion att göra ett nytt system till varrenda spel?
Just skivvärlden skulle nog faktiskt behöva en egen regelmotor om man vill spela en Terry Pratchett-roman. Skulle man bara ta settingen med regler från exempelvis År Noll-motorn så får man ju snarare Chronopia (utan alverna).
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Just skivvärlden skulle nog faktiskt behöva en egen regelmotor om man vill spela en Terry Pratchett-roman. Skulle man bara ta settingen med regler från exempelvis År Noll-motorn så får man ju snarare Chronopia (utan alverna).
Jag vet inte det jag... Hur får man in humor i reglerna, liksom? Utan att det blir uppenbara skämt för läsaren snarare än spelaren, som ofta är fallet i Svenil? Jag tror mer på att arbeta in humoristiska situationer i äventyren. Och förstås en synnerligen seriös och korrekt genomgång av vad som gör Pratchetts fantasy / humor / äventyr / böcker till just hans fantasy / humor / äventyr / böcker, en guide till att härma hans stil så att säga. Lite som det alltför korta kapitlet i gamla GURPS Discworld. Fast mer och mer och mer.
 
Top