Nekromanti Nytt år för Nor Bannog

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Idag fyller Nor Bannog två år och med det så börjar ett nytt år för bloggen.

Har du något favoritinlägg från året som gått, eller nån tanke om vad du skulle se på Nor Bannog under året som kommer? Klottra gärna en kommentar här eller på bloggen. :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Skarpskytten said:
Riddare! Mer riddare!
Haha, visst! Men vad skriver man om riddare åt en Pendragon-veteran? Känns som att jag borde intervjua dig istället. :gremlaugh:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,004
Location
Ett häxkräl
Det får du gärna göra! Men allvarligt, jag gillar dina tabeller och även det andra du skriver om riddare/medeltid. (Artikeln om upproriska prinsar har jag laddat ned, men inte läst än).
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Jagvill önska en massa trollformler! :gremgrin:

Nä men, jag kanju inte Saga men, därimot sågillar jag såna riddare som är ifrån artonhudratalsmedeltiden, med färglada vapenkjortor och ringbryja och hjämar från allasorters peroder, ochsånt. Gärna får dom också vara polare meden björn.

För mer realistiskta grejerså, ensak som jag tyckerär jättintressant är dom förfeodala gårdarna i tillexempel Sydfrakrike på femhudratalet, efter att romarikets fall men före det blev nån riktig efterföljare centralmakt, gådarna var ipincip oberonde och kunde vara rättså trevliga faktiskt, romerksa villor därdet bodde alltsomoftast nån föredetta prefekt ellernåt, varju deras jobb att hålla lungnet lokalt såatt ofta såkunde dom fortstätta meddet efteratt kontakten med Rom lagtav. Det kanske inte passar in i hur Sagavärlden är men det är nått som trorjag kunde var väldigt roligt i ettspel. Mankunde spela exempelvis dom väpnade undehuggarna till prefekten, detkommer barbarer och sånt grejs, kanske flippar han ur? Kankse ärhan god men rollfiugurerna är murderhobos. Lite som points of light fast påriktigt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Kräkla said:
Jagvill önska en massa trollformler! :gremgrin:
Haha, jag ska försöka få ut dem under året. Det är ju fyra år sen (!) nu i februari som jag skrev första inlägget om det där här på forumet. :gremsmile:

Riddarromantik och dykningar i intressanta historiska förhållanden alltså. :gremsmile:

Det senare tycker jag brukar vara roligt att titta på eftersom historien i Saga oftast ligger ganska nära våran, men med ett par skillnader. T.ex. så har inte Imperiet kollapsat, men riken i norr bröt sig ur för ett par hundra år sen (sett från spelets nutid). Det kan gott lämna samma sorts vakuum efter sig, så det går alltid att knö in nåt dylikt, antingen i spelets nutid eller om man backar lite.

Arcaria känns väldigt tacksamt för att dra tillbaka klockan: nära vår historia, tidslinje med händelser man kan lägga sig när om man tidshoppar, och inte för mycket detaljer att behöva ta hänsyn till utan man kan stoppa in lite vad man vill.

Nackdelen är att det brukar kännas svårt att skriva kortfattat om, och lite lat är man väl? ^^
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Jag snattar från Judith Merkle Riley idag igen, men den här gången bara grunden till äventyrsfröet Guldtörst.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Medeltida runskrift

Hurra för akademiska avhandlingar som befäster sånt jag använt men tänkte att det kanske var hittepå: Medeltida runskrift
 
Top