Nekromanti Nytt äventyrsformat

Jonas R.

Veteran
Joined
31 Aug 2010
Messages
18
Som han sa i artikeln, deras tacktiska encounter format ströp all form av berättelse äventyren hade. Jag håller alla tummar för att det äntligen blir mer story och mindre stridande.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Jonas R. said:
Som han sa i artikeln, deras tacktiska encounter format ströp all form av berättelse äventyren hade. Jag håller alla tummar för att det äntligen blir mer story och mindre stridande.
Jag håller med om det här. Formatet var perfekt - för taktiskt konfliktspel, men jag upplevde att fokuseringen medförde att narrativet blev lidande.

För mig som vill ha ett mish-mash av berättande och taktiskt spel så blev fokuseringen för hård. Å andra sidan respekterar jag i grund och botten fokuserade spel. D&D4ED är inte mitt spel, men jag respekterar verkligen tydligheten i vad det är (och det generella hantverket). 4ED är det mest fokuserade rollspel jag någonsin sett, och det är överlägset bäst på vad det gör (finns det ens någon som är i närheten?).

Så... om de förändrar formatet så blir det ett spel som passar mig bättre, men frågan är om det blir ett bättre spel?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag undrade lite om det bara var jag som ogillade formatet på deras äventyr, men tydligen inte då. Bra.


Storuggla, det nya blir väl det gamla
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Lite trist; jag gillade formatet. Det var enkelt för mig som mest ville ha taktiska encounters utan så mycket fluff mellan att använda mig av. Däremot har jag väl inte SÅ mycket emot att man breder ut sig på nån sida till; jag kommer väl att få börja kopiera statblocks själv då, om de sprids ut på flera sidor. Sen spelar jag så sällan att de grejer som redan släppts kommer att tjäna mig väl i ett par år framöver =)
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
krank said:
Lite trist; jag gillade formatet. Det var enkelt för mig som mest ville ha taktiska encounters utan så mycket fluff mellan att använda mig av. Däremot har jag väl inte SÅ mycket emot att man breder ut sig på nån sida till; jag kommer väl att få börja kopiera statblocks själv då, om de sprids ut på flera sidor. Sen spelar jag så sällan att de grejer som redan släppts kommer att tjäna mig väl i ett par år framöver =)
Det fina är ju att de kan använda delve-formatet för tongivande möten även i fortsättningen. Att använda det hela tiden gav för mycket en out of the frying pan into another frying pan-känsla.
Sen var det också ganska fånig planlösning på äventyren; Bok 1 innehåller plotten och encounter 1-3. Bok 2 innehåller encounter 4-30. "Hoppa emellan din jävel!"
 
Top