PROMOTION Nytt äventyr till CoC Sverige: Rúnagaldr

Bifur

Veteran
Puffar för ett äventyr jag har knåpat ihop till CoC Sverige och nu lagt ut under Miskatonic Repository, som rubriken säger. Det var varit en idé jag fnulat på i alla fall sedan 2018, men nu för någon månad sedan fick jag ett ryck och gick från ganska lös idé till färdigt resultat (ovanligt snabbt för min del). Jag får särskilt tacka Lund – den förbjudna kunskapens stad som var både inspiration att bli skriv-pepp till CoC igen och mer handfast övertygande mig om att förlägga äventyret till Skåne. (I original-idén utspelas det kring York i England. Kanske återför jag det dit i en eventuell engelsk översättning...)

I alla fall. Äventyret heter Rúnagaldr och handlar om familjehemligheter, vikingatida runmagi och så klart en del mytos-inblandning, även om det sedvanliga hotet förhoppningsvis inte känns som tillhör det mest vanliga inom CoC. Äventyrets fokus ligger som sig bör på långsam insikt om övernaturliga fasor, utredande och ledtrådstolkning och har sin beskärda del av handouts. (För det lilla fåtal som någon gång bekantat sig med min systemlösa minikampanj I nålens öga så känns kanske en del grepp igen, även om detta får sägas vara en avsevärt mindre ambitiöst på området.) I grunden innehåller äventyret ganska få/inga action-moment men med möjligheter att skruva upp dessa en del om det är ens smak.

Jag skulle tippa att det äventyret behöver 2-4 spelpass för att spela igen det, och att de flesta grupper nog avverkar det på 3. det bör också passa väl in i de flesta Lund-kampanjer man kan nog funka för andra grupper också (i och med att det har en extern uppdragsgivare som krok). Att använda Lund – den förbjudna kunskapens stad som stöd ger nog ett visst mervärde men är inte alls nödvändigt.

Roligt - min fru har börjat efterfråga att få vara spelare i en Lund-kampanj, så ska kolla om denna passar in!

Back