Nekromanti Nytryck!?

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Elektroniska produkter ...

Det skulle väl vara <I>nästan</I> lika roligt att göra det utan illustrationerna som saknas?

Nostalgitrippen och intresset från nytillkomna borde väl ge rysningar ända till gamla Kaliz?

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Tvillingbergen

<I>...Sarkath Hans gravvalv tills de i ren desperation tar sina egna liv.</I>

Du glömde den hemska detaljen att man tvingas ta självmord med hjälp av pappersskärsår från nämnda äventyr. Så kvalen är lika hemska fysiskt som psykiskt.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Skulle de verkligen det?

Finns det någon som vill ha det? Jag saknar själv bara Cyber...

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Extremet skeptisk

Jag har faktiskt svårt att tro att det skulle vara aktuellt med ett ev. nytryck av gamla EDD/DoD produkter.
Visst, det är möjligt att Svavelvinterserien (samt Trakorien) skulle sälja skapligt.
Men problemet är att resterande produkter dels är alldeles för dåliga, eller totalt ointressanta - med undantag för samlare - men den marknaden är trots allt skrämmande liten och knappast stor nog att bekosta en dyrbar nytryckning av materialet.

Jag tror inte heller RiotMinds är intresserade av att släppa material som på sikt kan konkurrera med sitt eget spel. De har troligen tillräckligt svårt att bekosta sina produkter utan att börja ge ut gamla produkter som hotar att ta marknadsandelar.
Och det är trots allt de som sitter på rättigheterna till spelets namn och produktnamnen...

En nytryckning skulle dessutom bli alldeles för dyr för att något företag ens skulle tänka tanken.
Det är inte bara saker runt tryckningen som kostar, man ska även betala för distrubition, reklam o.s.v.
Ett alt. är då .pdf, men då gäller det att kunna klura ut hur man ska lösa problemet med rättigheter o.s.v.

Sammanlagt: Svårt att tro att det överhuvudtaget skulle finnas något egentligt ekonomiska förutsättningar för nytryck. Det enda jag kan tänka mig är möjligen då nostalgiska skäl - fast frågan är då hur man bekostar allt...
Det är nog tyvärr bara inse att något nytryck av EDD/DoD produkter är snudd på otänkbart...

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Tvillingbergen

"Jag vet inte om det är sant, men JAG har hört att illustratörer kokar människor levande och äter opp dem!"

Jo det är sant och inte bara det så gör dom om de är lite arg, nu skulle vi gå från värsta tänktbara scenoario...


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
Re: Jo, faktiskt

"Det beror på avtalet." (Hur gör man italic?)

Jag kind of antog att man inte ingått mongoavtal. Oftast ingås inga avancerade avtal alls i småaffärer (köp av bild av köttig Orch med köttig köttyxa som ingen i världen skulle vara intresserad av att köpa förutom ev. en rollspelsutgivare) utan man köper bara materialet och blajjar inte så mycket. Det täcks av lagen redan.

Om Titan konkat så får man väl leta upp ex-VD:n i guess. Det räcker väl?

Fast nu kanske karln är insatt i om mongoavtal har stiftats eller ej... :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jo, faktiskt

"(Hur gör man italic?)"

RTFM (det vill säga <a href="http://forum.rollspel.nu/faq_swedish.pl?Cat=">"read the f***ing manual"</a>)

"Jag kind of antog att man inte ingått mongoavtal."

Mongoavtal går åt båda hållen. Konstnären vill inte ingå ett mongoavtal som gör att han inte längre äger sitt verk, och köparen vill inte ingå ett avtal som tvingar honom att betala orimliga summor pengar, speciellt inte för en bild som han ändå planerar att använda en gång. Således är en engångspubliceringsrättighet en enkel lösning för båda: "du får trycka bilden en gång och behöver inte betala så mycket pengar." Det finns standardavtal för sådant, så blaj behövs inte.

Faktum är att det räcker med att skriva på kvittot: "en engångspubliceringsrättighet för bild XXX, à 300 kronor". Sätt en kråka, datum och momsredovisningsnummer på det så har du vad som behövs för att det ska vara juridiskt bindande.

"Om Titan konkat så får man väl leta upp ex-VD:n i guess. Det räcker väl?"

Nej. Om Titan har konkat så har konkursförvaltaren tagit hand om Titans tillgångar - inklusive bilder, original etc - och gjort vad han kan för att fordringsägarna ska få sitt och företaget avvecklats. Om ingen har velat ta hand om (läs: köpa loss) rättigheterna för Titans artistiska och intellektuella tillgångar så återgår alla publiceringsrätter till upphovsmännen iom företagets avveckling, detta under förutsättning att det inte finns ett avtal som säger annorlunda.

VDn äger inte ett jota i egenskap av VD. En VD är verkställande direktör. Han är tillsatt av styrelsen med uppdrag att sköta den dagliga rutinen i företaget, så han kan sällan göra mer än att leta upp vem som gjorde vad. Han kan definitivt inte släppa ifrån sig några rättigheter, eftersom företaget är avvecklat och han hur som helst inte längre har befogenheter i det. Även om han var ägare i aktiebolaget så är han det inte längre, och alla rättigheter tillhör det av konkursförvaltaren förvaltade konkursboet tills dessa säljs vidare. Och skulle det vara en enskild firma så blir det inte mycket bättre - återigen kliver konkursförvaltaren in och snor allt som kan användas för att reda upp konkursen.

Så den man ska vända sig till i första hand är konkursförvaltaren respektive konstnären. Konkursförvaltaren vet (eller kan ta reda på) var rättigheterna finns, och i vilket fall som helst så måste han underrätta upphovsmannen (konstnären), så konstnären vet också var rättigheterna finns. Förmodligen har han redan fått tillbaks dem.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Xantelasma

Veteran
Joined
12 Jun 2001
Messages
5
Urrrrk

PARA-FUCKING-GRAFRYTTARE....'

Nu talar vi ju knappast om nobelpriskorad litteratur här. Utan några sura gamla tryckta häften producerade för finniga introverta pre-tonåringar. Fan det är ju bara en fråga om nostalgi. Hade jag själv haft ett svavelvinterorginal kvar så skulle jag lägga ut det... så kunde vi ju se om nån stämde mig...

/Niclas
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Skrik lagom ...

»Nu talar vi ju knappast om nobelpriskorad litteratur här.»

Kvaliteten på materialet spelar ingen som helst roll i sammanhanget.

Vad som däremot spelar roll är att du inte får ta vilken text/bild/illustration som helst och publicera/mångfaldiga utan att ingå avtal med upphovsrättsinnehavaren (samt den som eventuellt innehar en exklusiv publiceringsrätt).

Så enkelt är det.
 
Top