Nekromanti Nytryck av klassiska CoC titlar

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Det verkar som de klassiska CoC-kampanjer Masks of Nyarlatothep och Beyon the Mountains of Madness kommer att gå i tyck igen. Nu får man bara hoppas på att Horror on the Orient Express ges ut igen också, helst i översättning från den utökade tyska upplagan.

Ah! Äntligen blir det tillåtet att rekommendera dessa titlar igen här på forumet.

A.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Underbart! Kommer att köpa åtminstone Mountains of Madness.

Men när skall man hinna spela?

Torbjörn
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Det verkar som de klassiska CoC-kampanjer Masks of Nyarlatothep och Beyon the Mountains of Madness kommer att gå i tyck igen.
Whohooo!!!!! :gremgrin: Det var på tiden! Fast lite underligt tycker jag att det är att man satsat på Beyond the Mountains of Madness av alla utgångna titlar. Det finns väl andra som är mer angelägna att ge ut. (Inte för att det är något direkt fel på BtMoM men den skulle inte, pga omfånget, direkt vara mitt förstaval.)

Nu får man bara hoppas på att Horror on the Orient Express ges ut igen också, helst i översättning från den utökade tyska upplagan.
Eh... va?!?!?! Någon utökad utgåva har jag aldrig hört talas om. Du får gärna berätta mer.

/Anders
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Fast lite underligt tycker jag att det är att man satsat på Beyond the Mountains of Madness av alla utgångna titlar. Det finns väl andra som är mer angelägna att ge ut. (Inte för att det är något direkt fel på BtMoM men den skulle inte, pga omfånget, direkt vara mitt förstaval.)
Och vilket skulle ditt förstaval vara, bortsett från nämnda Nyarlathotep och Orient Express och tidigare nytryckta Shadows of Yog-Sothoth och Spawn of Azatoth?

Torbjörn
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Organ said:
Whohooo!!!!! Det var på tiden! Fast lite underligt tycker jag att det är att man satsat på Beyond the Mountains of Madness av alla utgångna titlar. Det finns väl andra som är mer angelägna att ge ut. (Inte för att det är något direkt fel på BtMoM men den skulle inte, pga omfånget, direkt vara mitt förstaval.)
Vilka skulle de var måntro? Shadows of Yog-Shototh lär nog ha känt av tidens tand när det gäller äventyrs design, Day of the Beast likaså (som spelare så tyckte jag inte den var något vidare), Spawn of Azatoth är ju i tryck sedan tidigare så då återstår BtMoM och Orient Express, (jag kan mycket väl glömt någon titel).
Organ said:
Eh... va?!?!?! Någon utökad utgåva har jag aldrig hört talas om. Du får gärna berätta mer.
Ryktesvis från en fråga på rpg.net
Jürgen Hubert said:
Pegasus Spiele, the German publisher of Call of Cthulhu, has released the "Horror on the Orient Express" as a series of four hardcovers with expanded background material... €90.. over 600 pages
Å så vet jag från tidigare trådar på rpg.net att tyska spelare anser att de tyska CoC produterna är likvärdiga eller bättre än Chaosiums.

A.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Stora böcker är i ropet

(Inte för att det är något direkt fel på BtMoM men den skulle inte, pga omfånget, direkt vara mitt förstaval.)
Det är nog omfånget som är en av anledningarna. Stora böcker är på modet nu, och om Chaosium sitter på en riktigt fet och stor bok så tror jag att det är ett smart drag att chansa och trycka ut den.

Jämför World's Largest Dungeon, Ptolus och Rappan Athuk Reloaded till exempel.

/M
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Och vilket skulle ditt förstaval vara, bortsett från nämnda Nyarlathotep och Orient Express
Varför får jag inte välja dem? Horror on the Orient Express, som annars skulle vara etta på min lista, har ju tydligen valts bort till förmån för RtMoM.

Men visst, om jag inte får ta dem skulle jag nog välja (med reservation för att jag har dålig koll på vad som är utgånget respektive nytryckt) alla titlar i Lovecraft Country-serien, som jag dock misstänker finns tillgängliga. Om de nu är det skulle jag nog istället propagera för de scenariosamlingar de släppte för 10-15 år sedan, snarare än deras megakampanjer, som det redan finns flera bra tillgängliga. De jag talar om är sådana som t.ex. The Great Old Ones, Adventures In Arkham Country, Tales of the Miscatonic Valley och Sacraments of Evil.

/Anders
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Re: Stora böcker är i ropet

Det är nog omfånget som är en av anledningarna. Stora böcker är på modet nu, och om Chaosium sitter på en riktigt fet och stor bok så tror jag att det är ett smart drag att chansa och trycka ut den.
En mindre fet, men i mitt tycke mycket bra äventyrsmodul, är Horror´s Heart. Det hade kanske varit nåt att nytrycka?! Den är ju också speciell i det att den utspelar sig i en enda stad.

Torbjörn
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Re: Stora böcker är i ropet

Sen så ska ju båda kampanjerna vara hårdpräm vilket också är på modet. De tidigare utgåvorna är ju limmad mjukpärm vilket står sig lika bra IMO * och 50-lappen billigare i snitt.

* min upfattning färgas av att för 8 års sen så gick min första Eon1 deluxe sönder efter en månad men den vanliga håller fortfarande.

A.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Vid en snabb koll så verkar inte några av Lovecraft county serien vara i tryck/finnas hos Chaosium även om det kan finnas ex i butiker. Kan inte heller hitta Escape from Insmouth.

Jag tror att Chaosium ger ut två av sina klassiker som de vet kommer sälja. Annars verkar det som de har inriktat sig på "plats-böcker", Secrets of Japan, New York, San Fran, Kenya. Jag kommer nog köpa Kenya boken å hoppas de ger ut nyutgåvor om London och Kairo.

A.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Jag tror att Chaosium ger ut två av sina klassiker som de vet kommer sälja. Annars verkar det som de har inriktat sig på "plats-böcker", Secrets of Japan, New York, San Fran, Kenya. Jag kommer nog köpa Kenya boken å hoppas de ger ut nyutgåvor om London och Kairo.
Detta verkar stämma bra, men med Tatters of the King som ett undantag. Nytryck av gamla klassiska äventyr tillsammans med de som redan finns tillgängliga på marknaden plus nya plats-moduler gör att Cthulhu-spelare kommer att ha väldigt mycket material att spela framöver. Kampanjerna avverkas ju inte direkt på ett spelmöte!

Torbjörn
 
Top