Nekromanti Nytänkande = Ointressant?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Interaktiv spelvärld..

Problemet kvarstår även utan våld. RP som befinner sig på samma plats samma tid ochgör att något som hände för grupp ett skulle omöjligjort nögot för grupp 2. Då måste man bestämma vad som egentligen skedde. Förslagsvis ha regler innan så att ingen sur stämning uppstår.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Standard-amerika-fantasy, så som den tydligast uttrycks i Dungeons&Dragons-filmen. Kejsarinnan Vadhonnuhette kräks ur sig något som mest lät som den amerikanska oavhängighetsförklaringen, och i övrigt en modern maffia, modern skola, modern ekonomi..."

Ah, som jag trodde. Nej, jag håller med om att nutidsfantasy inte är särdeles kul. Frågan är varför den generella amerikanska synen på Fantasy är just sådan. Är det bara historielöshet, eller är det nåt annat?

"Det finns nog två orsaker till det. Den ena är att Västmark är något man känner igen, medan Skymningshem inte är det. Det dräller av riddarsagor och Robin Hoodar, och de flesta har i alla fall ett hum om medeltid. Däremot är det ont om sagor från världar med grön himmel, mängder med vatten och sjöfarare och pirater."

Det köper jag bara delvis. Snarare tror jag att det är avsaknaden av ett rent och rakt koncept som gör att Skymningshem känns mindre tillgängligt för mig. Hade jag läst det där om "grön himmel, pirater och sjöfart" först av allt så hade jag nog varit betydligt mer intresserad. Istället blev Skymningshem i mitt huvud endast associerat med vad det inte är; ingen medeltid, inga egentliga städer, ingen metall, inga berg, und so weiter.

Jag försöker inte att vara irriterande här; det hela var tänkt som en möjlig förklaring. Synd att jag bara vet vad jag själv har för orsaker att inte spela det. /images/icons/smile.gif

"Den andra orsaken är nog att Västmark är klart, medan Skymningshem inte är det."

Kan vara sant, men jag misstänker att det förra var huvudorsaken.

That said - jag beundrar skarpt både Västmark och Skymningshem, om inte annat på grund av all tid och energi som gått åt. /images/icons/smile.gif

--
Björn


"My head hurts."
"You know, they can amputate."
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: INKA

Det viktigaste är nog att det finns en eldsjäl, någon som kan se till att det händer saker på sidan (händer det lite är det större chans att andra blir inspirerade att hjälpa till). Men för att det ska vara någon mening att ha något dylikt så måste det ju finnas folk som använder sig av den, om det inte finns underlag för att dela med sig av information är det ju rätt meningslöst.

Sen är det en del uppstartsarbete för att få igång en värld, så om det är osäkert om folk kommer besöka sidan och ifall det kommer hända saker på den så är det ju inte lika kul att lägga ner det arbetet.

Men det är ju bara att diskutera med INKA projektgrupp, förslagsvis genom att gå med i den eller prata med RipperDoc som ansvarar för det hela.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det köper jag bara delvis. Snarare tror jag att det är avsaknaden av ett rent och rakt koncept som gör att Skymningshem känns mindre tillgängligt för mig. Hade jag läst det där om "grön himmel, pirater och sjöfart" först av allt så hade jag nog varit betydligt mer intresserad. Istället blev Skymningshem i mitt huvud endast associerat med vad det inte är; ingen medeltid, inga egentliga städer, ingen metall, inga berg, und so weiter."

Jag håller med. Det var nog först i somras som konceptet började utkristalliseras. Jag har haft ganska god koll på hur världen ska vara ganska länge, men något enskilt koncept är svårt att hitta. Grön himmel, massor med hav och en krigskultur vagt inspirerad av orientaliska stridskonster är väl ganska nära vad jag har.

Dessvärre är det mest grundläggande konceptet, och det som identifierar Skymningshem som sitt eget, också det som jag inte bör avslöja av spoilerskäl. /images/icons/wink.gif Det finns beskrivet, men det bör inte avslöjas för spelare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top