Nekromanti Nytänkande = Ointressant?

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Stämmer det?

Personligen fick jag krupp när jag hörde om ytterligare ett nytänkande fantasyrollspel med dvärgar, halvlängdsmän och troll. /images/icons/tongue.gif

Nu undrar jag helt sonika - är det någon överhuvudtaget som skulle orka engagera sig i en "fantasy"-värld utan dvärgar och troll - utan "raser" överhuvudtaget? Tanken är att välden ska vara gratis, dvs. nerladdningsbar från en hemsida som i största möjliga mån ska vara så interaktiv så att man kan skicka in egna ideer, uppslag och äventyr så att alla kan ta del av dem och att den ska uppdateras med sourcebooks om debatterade ämnen och allmänna uppdateringar på vad som händer i spelvärlden (för att visa att världen rör sig, oavsett vad spelarna gör.).

Spelet i fråga innehåller inget genomgående tema, så att man skulle kunna säga att det är darkfantasy/neofantasy/whatever, utan tanken är att man ska med minsta möjliga lirkande kunna använda vilken stämning som helst.

Just nu är spelet till 30% "klart". (Dvs. den preliminära skissen för hela spelet är klart, men ingenting är på pränt, förutom ca 100 nerklottrade a4).

Om själva spelet säger jag ingenting nu, eftersom det egentligen är ointressant för frågeställningen. Frågan är alltså: Givet dessa förutsättningar för att komma in i en helt ny kosmologi (naturligtvis inte helt nyskapande..) - är det tänkbart att Läsarna kan tänka sig ladda ner och sätta sig in i en sådan värld?

//MiDNiGHT. - texten är osammanhängande, jag vet.

 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Personligen fick jag krupp när jag hörde om ytterligare ett nytänkande fantasyrollspel med dvärgar, halvlängdsmän och troll."

Jag förstår dig. Det var en bidragande orsak till att jag började skriva på Västmark (även om den stora orsaken var att jag var trött på att spela i "nutid men med fantasyteknologi", och helst ville spela i riktig medeltid), och det var den största orsaken till att jag började skriva på Skymningshem.

I alla fall Västmark spelas, och även Skymningshem. Det är i alla fall omkring 170 av Svansklubbens medlemmar som spelar Västmark (enligt deras utsago) och omkring 80 som spelar Skymningshem. Jag har dock inte fått så mycket faktisk feedback, så jag är ändå lite skeptisk.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
allmänna uppdateringar på vad som händer i spelvärlden (för att visa att världen rör sig, oavsett vad spelarna gör.)
Denna tanke låter för mig som något av det bästa jag hört, en sådan värld som ständigt uppdateras via nätet kan för en aktiv spelargrupp innebära att världen känns mer levande, spelledaren kan också få en hel del insperation till äventyr och liknande. Tänk på vilka möjligheter man får,. Folk skulle även kunna ta och skicka in saker som de gjort i spelvärlden vilket skulle kunna påvärka händelser i stort.
Jag blir extatisk det är en helt svindlande tanke, någon måste helt enkelt ta tag i det, och helst någon som har mer erfarenhet än jag då....

Vad säger ni gott folk, verkar det inte underbart, alla i en enda värld där spelargrupper från olika delar av landet påverkar varandras äventyr och intriger!!!!
HALLELULJA!

"Beware of the Cöla Craver!"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Nytänkade i så pass att det inte verkar ha gjorts i större skala i Sverige iaf. TSR har ju haft diverse Livingkampanjer ett antal år. TORG hade sitt Infiniverse. MAR Barker gjorde samma sak för sitt Tekumel.

Men det är en kul idé som säkert är jättejobbigt för den som sköter den centrala administrationen och som ska bestämma vem som har rätt om två grupper hugger ner samma person och rapporterar det samtidigt.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Variation ?

Visst vore det kul med förändring i fantasy, men kan man inte ställa frågan om hur mycket man kan variera det åxå.... För det är ju inte så roligt om man drar ut allt ur fantasyn, då så tror jag att det skulle bli ganska utmjölkat.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Interaktiv spelvärld..

"Men det är en kul idé som säkert är jättejobbigt för den som sköter den centrala administrationen"

- Det blir nog jag det.. *räcker upp handen*

"ska bestämma vem som har rätt om två grupper hugger ner samma person och rapporterar det samtidigt."

- Nu är ju spelet utformat så att det ska avskräcka direkt fysiskt våld i största möjliga mån. Eller som någon sa när de gjorde Viking: "Det ska göra ont att få stryk". Det är en av de saker som skiljer sagda spel från "standardfantasy". Det är inte heroiskt. (Okej, Krille gjorde det före mig, men jag har ändå inte hämtat iden därifrån.. /images/icons/wink.gif)
Jag har lite av CoC mentaliteten i bakhuvudet (nej, inte sanity) där strid vanligtvis är totalt meningslös, då monstren alltid är starkare och hemskare. Man aktiverar hjärnan eller fötterna.

Ett problem man kanske ställs inför (vet egentligen inte) skulle ju kunna vara att folk börjar köra bountyhunting och "skuta av" SLP's at random. På nåt sätt måste man ju kunna sålla bort sådant. Eller?

//MiDNiGHT. - som faktiskt tror att det kan bli något av iden med interaktivitet.

 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Det eviga behovet av fack..

Jag vet inte hur andra ställer sig till det här, men jag är sjukligt less på fack.

Först var det musik: "Fan, nu lyssnar jag inte på Metal längre, utan Speedmetal. Eller kanske PowerMetal eller Epic Fantasy Power Metal." "Gillar du Ambient? Nä, jag gillar HorrorCore och TechnoSynthMetal."

Sen var det subkulturer: "Äru gothare eller? Näe, jag är GlimmerGoth, eller NeoGoth eller kanske tillochmed en ubergoth."

För att inte tala om rollspel: "Är det där ett fantasyspel? Nej, det är ett darkfantasy-spel *fnys* okunniga tölp." "Men.. kör ni grisodlarfantasy i ett highfantasyspel?" "ROLLspel, inte rollSPEL och definitivt inte ROLLSPEL utan RoLLsPeL!"

Single malt eller blended? Fan, idag borde man väl ha fjorton beteckningar på vad Whiskey är och inte är. /images/icons/tongue.gif

Alltså: Mitt inlägg i den debatten är att ju mer man drar ut ur "fantasyn" och lägger in något nytt - destå mer levande blir den. Rollspel i Sverge verkar nästan självdö i det att alla till varje pris ska vara heroiska superövermäktiga tvåmetersbarbarer och slåss mot onda trollkarlar och drakar med skatter. Det "nya" som tillkommer i genren är att.. *ooh* det finns inga halvalver, eller "vi har inga orcher - vi har tiraker".
Hårda ord, men enligt mig så är det mest gammal skit i ny förpackning. Marknaden ler som aldrig förr. Och kom nu inte med sjuttioelva inlägg om att Tiraker inte alls är lika orcher på något sätt - för ärligt talat så bryr jag mig inte.

Min poäng ligger kort och gott i att jag är sjuhelvetes trött på allt som har med fack att göra. Allt ifrån musikstilar till rollspel till samhällsfack. Vi är inte längre individer, utan vi reduceras till något vi gör. På skolan, inför lärarna så är jag inte en individ, utan jag är "Rollspelaren". Wow. Ungefär lika häftigt som att vara "De som lyssnar på hårdrock".
Samma resonemang kan läggas på andra saker, tex. rollspelandet - spelet reduceras från en levande rollspelsvärld fylld av mystik till: "Äh va ä de här fö skit - de skulle ju va ett fantasyrollspel, men de finns ju inga troll.."

Och jag tänker inte skapa en ny genre (läs: ett nytt fack) för mitt rollspel.

//MiDNiGHT. - Ni får ursäkta att jag tar i lite..

 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Intressant....

Låter väldans intressant, men jag undrar hur det skulle fungera praktiskt? Jag menar du kan ju knappast ta med all skit som folk laddar upp till dig, för då skulle det snarare bli ännu en sida med gratis-rollspel att ladda ner. Å andra sidan skulle det kanske bli svår för folk att ladda upp saker till dig om du inte avgränsade urvalet kraftigt, typ skrev en rejäl bakgrund till det eller nåt i den stilen...



Natura Naturans
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Frågan är alltså: Givet dessa förutsättningar för att komma in i en helt ny kosmologi (naturligtvis inte helt nyskapande..) - är det tänkbart att Läsarna kan tänka sig ladda ner och sätta sig in i en sådan värld?"

Nejdå. Men önskvärt. /images/icons/tongue.gif

--
Björn


"I punch the demon."
--Famous Last Words
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Jag förstår dig. Det var en bidragande orsak till att jag började skriva på Västmark (även om den stora orsaken var att jag var trött på att spela i "nutid men med fantasyteknologi", och helst ville spela i riktig medeltid), och det var den största orsaken till att jag började skriva på Skymningshem."

Nutid men med fantasyteknologi? Talar du om standard-Amerikafantasy eller Steampunk, eller nåt helt annat?

"I alla fall Västmark spelas, och även Skymningshem. Det är i alla fall omkring 170 av Svansklubbens medlemmar som spelar Västmark (enligt deras utsago) och omkring 80 som spelar Skymningshem. Jag har dock inte fått så mycket faktisk feedback, så jag är ändå lite skeptisk."

Inte jag, faktiskt. Lyonia är (som jag ser det) betydligt mer färgstark - Skymningshem känns blek. Medan det normalt sett inte skulle ge några problem för mig (jag föredrar världar som är low-key) så har jag svårt att visualisera världen i Skymningshem, medan Västmark är svår att inte visualisera.

Så jag måste nog konformera och välja Västmark först. Även om jag inte spelar någotdera.

--
Björn


"I am the Keeper and the Way."
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Förslag....

att rnadomiserat börja ta kål på speciella SLP's kan ju förhindras enkelt om man kollar vilka spelgrupper som börjar raportera in en massa döda SLP's och sedan kanske besluta ignorera det de raporterar. Om du verkligen kommer göra en interaktiv värld (hoppas stenhårt) så kommer ju du ha slutliga ordet!

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Det eviga behovet av fack..

Håller lite med dig,. Det är onödigt att plecera in allt i fack bara för att det skall klassas som nåt. Nej så tänker åtminstone intwe jag när jag skapar rollspel, jag tänker mig bara hur jag vill att världen ska se ut och sedan så ger jag blanka f*n i vad det är för nåt.

Tråkigt är också att det folk jämt väljer ur ett av dessa fack för att de vet att till exempel fantasy just har allt det där med troll och alver, dvärgar etc. Skulle själv vilja se ett rollspel som är fantasy utan att behöva ha allt det klasiska med. Men då skulle man nog klassa det som något annat, om man inte redan gör det....

"Beware of the Cöla Craver!"
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Inte då..

"Skulle själv vilja se ett rollspel som är fantasy utan att behöva ha allt det klasiska med."

- Titta på mitt, när det är klart.. /images/icons/wink.gif

"Men då skulle man nog klassa det som något annat, om man inte redan gör det...."

- Argh! Nej!! Mitt rollspel får kallas fantasy och sen är det inte mer med det, oavsett hur mycket det "avviker". Så det så!

//MiDLuS

 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Intressant....

"Låter väldans intressant, men jag undrar hur det skulle fungera praktiskt? Jag menar du kan ju knappast ta med all skit som folk laddar upp till dig, för då skulle det snarare bli ännu en sida med gratis-rollspel att ladda ner. Å andra sidan skulle det kanske bli svår för folk att ladda upp saker till dig om du inte avgränsade urvalet kraftigt, typ skrev en rejäl bakgrund till det eller nåt i den stilen..."

- När spelet är klart är det en komplett beskrivning av en kontinent i spelvärlden (och lite till). I grunboken beskrivs "Västvärlden" (arbetsnamn) djupare.

Interaktiviteten består i att spelare kan ladda upp händelser som sker, samtidigt som tillverkarna till spelet (jag + några till) kommer att göra ändringar i de större ploterna och utveckla metaploten. På så sätt är det tänkt att spelarna kan få ett hum om vad som händer i världen, oavsett vad de själva gör (mer realistiskt, faktiskt).

//MiDNiGHT.

 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
INKA

"Nu undrar jag helt sonika - är det någon överhuvudtaget som skulle orka engagera sig i en "fantasy"-värld utan dvärgar och troll - utan "raser" överhuvudtaget? Tanken är att välden ska vara gratis, dvs. nerladdningsbar från en hemsida som i största möjliga mån ska vara så interaktiv så att man kan skicka in egna ideer, uppslag och äventyr så att alla kan ta del av dem och att den ska uppdateras med sourcebooks om debatterade ämnen och allmänna uppdateringar på vad som händer i spelvärlden (för att visa att världen rör sig, oavsett vad spelarna gör.)."

Kommer just bli interaktivt.

INKA

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nutid men med fantasyteknologi? Talar du om standard-Amerikafantasy eller Steampunk, eller nåt helt annat?"

Standard-amerika-fantasy, så som den tydligast uttrycks i Dungeons&Dragons-filmen. Kejsarinnan Vadhonnuhette kräks ur sig något som mest lät som den amerikanska oavhängighetsförklaringen, och i övrigt en modern maffia, modern skola, modern ekonomi...

"Lyonia är (som jag ser det) betydligt mer färgstark - Skymningshem känns blek."

Det finns nog två orsaker till det. Den ena är att Västmark är något man känner igen, medan Skymningshem inte är det. Det dräller av riddarsagor och Robin Hoodar, och de flesta har i alla fall ett hum om medeltid. Däremot är det ont om sagor från världar med grön himmel, mängder med vatten och sjöfarare och pirater.

Den andra orsaken är nog att Västmark är klart, medan Skymningshem inte är det. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Nytänkande = intressant!

"Det finns nog två orsaker till det. Den ena är att Västmark är något man känner igen, medan Skymningshem inte är det. Det dräller av riddarsagor och Robin Hoodar, och de flesta har i alla fall ett hum om medeltid. Däremot är det ont om sagor från världar med grön himmel, mängder med vatten och sjöfarare och pirater."

- Men det är ju det som gör det hela intressant!

//MiDNiGHT.

 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: INKA

ur FAQ'n:
"* Hur många världar är tänkta att ha?

- Så många som vi har möjlighet att ha. Tyvärr är det lite av ett krav på att den specifika världen är någorlunda populär. Sedan måste vi förstås ha eldsjälar inom området som är beredda att lägga ner sig för att utveckla domänen."


- Okej, betyder det att om jag gör spel X som blir "någorlunda populärt" och är en "eldsjäl" kan få en egen plats att utveckla den delen utav INKA?

F.ö - Vad är ett någorlunda populärt rollspel? Fler än 5 spelare? /images/icons/wink.gif

//MiDNiGHT.


 
Top