Nekromanti Nytänkande kortspel

SaknarStämband

Veteran
Joined
26 May 2011
Messages
39
Jag gillar att försöka utgå från normer och bryta dem när jag skapar spel. Något som förut brukade reta mig var att det i stort sätt inte fanns några kortspel som saknar slump helt. Även i de minst slumpmässiga så utgår man från en talong, och därför också ett visst mått av slump. Även i de kortspel som spelas i världstuneringar finns det en viss slump. Har du otur så kommer du få dåliga kort i vilket fall. Spelet jag och några kompanjoner har skapat kallar vi för fyrklöver, och fungerar som följer.

Fyrklöver
Ett tänkarspel för två till fyra deltagare

Det du behöver för att spela:
- En kortlek
- Ett jokerkort från kortleken
- Ett stort spelbord
- En eller flera vänner
- Tärningar efter behov
- Lite tålamod


Dela upp kortleken i de fyra sviterna. Varje spelare får en egen svit som denne börjar med på hand. Denna svit tillhör nu spelaren till dess att spelet är slut. Spelet spelas i ett imaginärt rutnät, spelare kan placera korten i förhållande till varandra, så länge alla är med på hur många kort det är emellan. Korten placeras bredvid eller kortlängder från andra kort, i samma riktning som de andra. Om det är oklart hur många kortlängder ett kort är från ett annat kan man klargöra med spelaren. Korten läggs ut åt samma håll, men i det imaginära rutnätet. Varje spelare kan utföra ett antal drag under sin tur, när denne inte kan utföra fler drag eller inte vill så är det nästa spelares tur att agera.

Spelet går ut på att bilda en stege med fyra kort i. Om du vill så kan du bygga stegen med andras kort eller med dina egna. Du kan alltså låta din stege bestå av ett av dina kort och tre av dina motståndares eller i vilken kombination som helst. Huvudsaken är att de är i ordning, att man åt något håll kan ”räkna” från lägsta till högsta. Tre, fyra, fem, sex eller sex, fem, fyra, tre fungerar båda, men inte tre, fem, fyra, sex. Den som gör draget som skapar stegen är det som får poänget. Beroende på hur länge man vill spela kan man spela till olika många poäng. Först till fem, först till sju och först till tio är alla vanliga målstolpar i fyrklöver. Den som först når till den utvalda summan är vinnaren av spelet. När spelet börjar så placeras en joker ut som kan vara vilket kort som helst, varav någon av spelarna börjar med att agera.

Varje spelare kan göra ett antal drag på sin tur. Man kan antingen göra två korta drag, eller ett standard drag på sin tur. Man behöver inte förverka båda sina korta drag om man inte vill, men man kan inte förverka ett kort drag och ett standarddrag på en tur. Om någon skulle få en stege på sin tur så får denne en ny tur efter denna och därför nya drag. Skulle man lösa upp två stegar på en tur så får man två turer efter varandra.

När helst någon bygger en stege så tas korten upp till sin respektive ägares hand. Den som har klöver sviten får alltså alla klöverkort och den med hjärter sviten alla hjärter kort. Jokern däremot byter hand om någon bygger en stege med den. Den som gjorde draget som upplöste stegen får jokern på hand och kan använda den som vanligt. Kort kan också ligga med bildsidan nedåt, då räknas de inte som något värde, och blockerar därför kort. Kort som har bildsidan nedåt räknas inte som något värde förens de är vända igen. Kort med bildsidan nedåt räknas som allmän ägo, man skiljer inte på sviter när det rör kort med bildsidan nedåt.


Standarddrag

> Lägga ut ett kort från din hand med bildsidan uppåt.
> Byta plats på två kort av din svit som har bildsidan uppåt.
> Vända en rad av kort med bildsidan nedåt så de har bildsidan uppåt. Med rad menas alla kort i en lodrät eller horisontell linje som ligger bredvid varandra.


Korta drag

> Lägga ut ett kort från din hand med bildsidan nedåt.
> Byta plats på två kort med bildsidan nedåt.
> Vända ett kort av din svit som har bildsidan uppåt så den har bildsidan nedåt.
> Vända jokern när den har bildsidan uppåt så den får bildsidan nedåt.
> Tjuvkika på två kort med bildsida nedåt.


När helst du gör ett drag som skiftar två kort med varrandra träder en regel som kallas ”Låst” in. Den gör att kortet inte går att utföra drag på under ett visst antal turer. När helst någon utför ett drag som byter plats på två kort så sätts en tärning med samma nummer som antal spelare. Är ni alltså fyra spelare så sätts en tärning med numret fyra på kortet, sedan går turen vidare. Efter varje spelare är klar med sin tur så sänks numret med ett. Dock inte efter spelaren har utfört flyttningen. När tärningen står på ett och skall sänkas med ett så tas den istället bort, och kortet är inte längre låst. Så om du flyttar två kort får du aldrig sänka tärningen, utan endast ta bort den när det är din tur igen. Notera att det alltid är efter spelaren är klar med sitt drag. Den första att kunna använda korten igen är alltså den nästa i ordningen efter spelaren. Om ett låst kort bildar en komplett stege så räknas inte låst in, utan hamnar i respektive ägares hand.

Ess räknas som både fjorton och ett och man kan bygga stegar med ess, såsom dam, kung, ess, två. Det finns därför inget kort som är helt i mitten.


Tips: Jokern är som bekant vilket kort som helst, skulle du därför ha serien två, tre, fyra och sedan en joker så kan det vara en femma, och därför bilda din stege. Det kan dock vara andra siffror för andra spelare. Skulle någon annan med samma joker bilda serien ”Sju, joker, åtta, nio” så gör det att denne bildar sin stege.

Tips: Notera att de är farligt att lägga ut potentiell stege, då andra kan använda den och ta dina poäng. Försök istället att bygga stegen i fel ordning för att sedan rätta till den med ett drag så du kan vara säker på att du tar poängen. Att bygga Två, fyra, tre, och sedan lägga antingen ess eller fem är säkrare än att bygga två tre fyra.
Vad tror ni, finns det någon potential i mitt kortsspel? Är det något som är oklart i reglerna? Tanken är somsagt att ingen slump skall få hindra dig från att vinna. Det har testspelats av 6 grupper och fungerar bra. Brukar vanligtvis bli problem med att det blir för mycket att tänka på sådär en fyra poäng in i spel.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Coolt, om jag kommer ihåg så kan jag prova att speltesta det nästa gång jag träffar mina -kortleks- nördar, vilket blir först om ca 4 veckor.
 
Top