Nekromanti nyhetslöp från 30 och 40 talet.

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Till saken hör att jag äger en bok, modell större,



som är full med nyhetslöp från viktiga tidpunkter från 30 och 40 talet. Fast just den här är från 1918.



tanken slog mig att den här skulle man ju kunna använda för att skapa handouts i form av att spelarens karaktär öppnar dagens nyheter och i the Daily Herald läser om att "nu proklamerar Chamberlain att det är fred i vår tid"

Sen tänkte jag att: "tänk om man skulle scanna in vissa av de här löpen och dela med sig till andra O:FR spelare."
Fast det tillför lite andra problem.
1. Det lagliga. Det här är alltså över runt 70 år gamla löp även om boken jag scannar in från är betydligt nyare.
2. det är A3 format, och min scanner tar bara A4.

råd?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det lagliga:
Det är nog helt lugnt. Löpen är ju över 70 år...

Det praktiska:
Dcanna i två delar och sammanfoga i Photoshop eller annat bildbehandlingsprogram...
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Det praktiska: Nu vet jag inte var du bor och om OF kräver att det är på engelska men KB är ju annars ett fantastiskt forum för dylika historier där A3 inte ska vara något problem.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Handout blir inte mindre fantastiska för att du märker ut de viktiga sidorna med post it snippar, och låter spelarna hantera boken.

Det blir också väldigt mycket färre lösblad att hantera.

/Fröken pragmatisk.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Jag betalade 5 pund och fick 48 timmars access till detta:

http://www.ukpressonline.co.uk

Fanns alla Daily Mirror och Sunday Mirror från hela tiden före, och under kriget, alla sidor som PDF:er. Churchill använde ju Mirror som sin viktigaste kanal.

Används i mitt pågående äventyrsprojekt, Cricket & Crocodiles.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Va kul att dom gillar Victoria ;-)
Vi skall faktiskt spela det på ALMCon (det årliga minikonventet i vår sommarstuga) nästa helg, två nya spelare skall introduceras (rollspelsrävar, men nya till O:FR). Är så gott som klart, har tänkt och stött och blött några saker för att få till det, men nu känns det som det kommer funka bra.

Så, förhoppningsvis har jag en klar version runt 15-16 September eller nått.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
MR_Fallen_Publishing said:
Det är många som uttryckt sin kärlek till 7:50 from Victoria.
Du har inga små uppmuntrande kärleksförklaringar till 7:50 from Victoria att dela med dig av?
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Det är några som gillat layouten på 7:50 bättre än våra egna grejer, det är också flera som har gillat att den bryter av lite stil från våra vanliga äventyr. Jag får känslan av att många har spelat 7:50 och det får jag inte på alla äventyr. Big Trouble in Little London t ex var det väldigt många som pratade om men jag tror ytterst få spelade det. Lay outen måste göra äventyret tillgängligt och det funkar utmärkt i 7:50.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Kul att höra!
Jo, alla har ju "sin stil", och "sin idé" om hur det skall fungera och hänga ihop. Blir kul att se reaktionerna på Cricket & Crocodiles, som jag nämnde i den andra tråden har jag en "ny fallen typ" eller vad man skulle kunna säga, som kanske kan inspirera till flera andra äventyr och så.

Gillar skarpt att man tar sanning och gör lite fiction av det, så där lagom mycket, men behåller trovärdigheten. Annars blir det lätt som när man ser på en film med för många anakronismer, man tappar suget.

Sen, Indiana Jones med Tyska trupper i Egypten 1935 är ju bara så grovt att man skrattar år det...
 
Top