Nekromanti [Nyhet] Rappan Athuk - Kickstarter

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Krank, fortfarande skeptisk till att Traveller 5:s elektroniska version bara tycks finnas på jäkla CD-rom år 2012..."

För tio dollar till får du ett usbminne istället för CDROM.


Storuggla, high tech i kvadrat
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Hunk said:
Eftersom det är ett retro-SF-spel borde snarare lagringsmediet vara diskett. Allra coolast vore såklart cartridge, kasettband eller hålkort.
Coolast skulle vara ett medium som kommer i framtiden! Typ cybernetiska alfaadderade macrohjärnvågor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Storuggla said:
För tio dollar till får du ett usbminne istället för CDROM.


Storuggla, high tech i kvadrat
Weee, sekelskiftesteknologi =)

Jag har en morbror som fram till i julas alltid brukade köpa obrända skivor till mig. Nu, ett några år efter att usb-minnena gjorts redundanta, har han börjat ge mig sådana. Det är lite så det känns, som om avsändaren ligger typ tio år ur fas...

Äh, jag väntar tills spelet släppts och hoppas på drivethrurpg-släpp... och hoppas då att de har vett att inte lägga på ytterligare för att man ska slippa fysiska medier...

/krank, en travellergrundbok som inte används i hyllan får räcka, även om delar av spelet är ballt...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Coolast skulle vara ett medium som kommer i framtiden! Typ cybernetiska alfaadderade macrohjärnvågor."

Fast framtidsteknologi är inte Traveller :gremwink:


Storuggla, stora datorer
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Jag gör min debutpost om Rappan Athuk.

Jag höjde just min pledge ifrån 100 till 250 främst för att få dm screenen men även lite andra saker som man skulle få i tryck istället för pdf.

Det jag överväger nu är att lägga till 50 till för att gå med i den där subscription varianten av bonus nivåer till RA det tar emot en aning dock jag tycker att det känns lite dumt att göra en sådan här lyxig variant och sedan fortsätta att lägga till saker utöver den.

Jag är lite nyfiken på vilket system ni kommer att välja för er pledge, själv tänker jag välja Swords & Wizardry (coolt att FGG skall göra en kickstarter för S&W i juli som om den når 15 k så får den ett Errol Otus omslag) då jag själv kör ADD/OSRIC men det känns lite retsamt att 195 pledgen ger en båda versionerna (jag har massor med PF grejor också) medans 250 ger endast en.

Känns för övrigt märkligt att samma modul kan göras till PF och S&W enligt min erfarenhet så stiger man i lvl vansinnigt snabbt i PF (även om slow-advancement skulle göra en viss skillnad) jämfört med D&D. Även encounters i modulen skulle vara intressanta att jämföra då man är oändligt mycket tuffare i PF.

Jag är fö intresserad av att hitta en grupp i Stockholm som behöver spelare till RA alternativt vill ha en DM till en RA kampanj (ADD/OSRIC) då min ordinarie grupp spelar min egen hex-crawl kampanj och de är alldeles för upptagna för att köra RA samtidigt.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Rob said:
Jag gör min debutpost om Rappan Athuk.

Jag höjde just min pledge ifrån 100 till 250 främst för att få dm screenen men även lite andra saker som man skulle få i tryck istället för pdf.

Det jag överväger nu är att lägga till 50 till för att gå med i den där subscription varianten av bonus nivåer till RA det tar emot en aning dock jag tycker att det känns lite dumt att göra en sådan här lyxig variant och sedan fortsätta att lägga till saker utöver den.

Jag är lite nyfiken på vilket system ni kommer att välja för er pledge, själv tänker jag välja Swords & Wizardry (coolt att FGG skall göra en kickstarter för S&W i juli som om den når 15 k så får den ett Errol Otus omslag) då jag själv kör ADD/OSRIC men det känns lite retsamt att 195 pledgen ger en båda versionerna (jag har massor med PF grejor också) medans 250 ger endast en.

Känns för övrigt märkligt att samma modul kan göras till PF och S&W enligt min erfarenhet så stiger man i lvl vansinnigt snabbt i PF (även om slow-advancement skulle göra en viss skillnad) jämfört med D&D. Även encounters i modulen skulle vara intressanta att jämföra då man är oändligt mycket tuffare i PF.

Jag är fö intresserad av att hitta en grupp i Stockholm som behöver spelare till RA alternativt vill ha en DM till en RA kampanj (ADD/OSRIC) då min ordinarie grupp spelar min egen hex-crawl kampanj och de är alldeles för upptagna för att köra RA samtidigt.
Trevligt! Jag kommer att välja Swords & Wizardryversionen, men delar pledge med andra som vill ha Pathfinder. Den gamla versionen av RA (till 3E) var inte direkt perfekt anpassad till advancement för den utgåvan, så det borde nog också gälla Pathfinder. Nu kom mina spelare inte så långt när vi lirade - jag tror inte att de kom mer än till första våningen innan nästan-TPK inträffade (tror att en lyckades fly), så du får ta mina ord med en nypa salt.

Jag tror att ett AD&D/OSRIC/S&W-party kommer att ha svårt att generera tillräckligt mycket XP för att kunna röja igenom RA från start till mål. Men jag vet ju inte hur mycket som har lagts till i den här versionen...

Är man ute efter en lång serie balanserade encounters är RA dock helt fel dungeon att lira. Man måste vara beredd att fly och vara medveten om att det är områden man bör undvika att närma sig. Jag tror aldrig att någon har kommit till slutet när Bill har spellett den till AD&D/OD&D som den ursprungligen var skriven för.

Eftersom jag redan har S&W Complete och det inte är mitt förstahandsval vad gäller regelsystem är jag tveksam till om jag kommer att fastna för den kickstartern. Men Erol Otus lockar...
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Hunk said:
Jag tror att ett AD&D/OSRIC/S&W-party kommer att ha svårt att generera tillräckligt mycket XP för att kunna röja igenom RA från start till mål. Men jag vet ju inte hur mycket som har lagts till i den här versionen...

Är man ute efter en lång serie balanserade encounters är RA dock helt fel dungeon att lira. Man måste vara beredd att fly och vara medveten om att det är områden man bör undvika att närma sig. Jag tror aldrig att någon har kommit till slutet när Bill har spellett den till AD&D/OD&D som den ursprungligen var skriven för.

Eftersom jag redan har S&W Complete och det inte är mitt förstahandsval vad gäller regelsystem är jag tveksam till om jag kommer att fastna för den kickstartern. Men Erol Otus lockar...
Eftersom att man får 1 xp/gp i ODD-ADD så blir det ju väldiga skillnader i hur man beräknar takten för lvl:ande. Det jag vet är att när jag körde "Rise of the runelords" så fick mina spelare i princip en ny lvl per spelmöte vilket blev mycket märkligt då de på en vecka i speltid var lvl 3 vilket skulle innebära att en karaktär hade kunnat rädda Sandpoint själv. I samma scenario hade en ODD-ADD karaktär behövt få ett ton med skatter för att kunna gå en lvl. Det skall därmed bli mycket intressant att se hur de har löst detta i RA.

Så vitt jag har förstått så använder Bill Webb själv sig enbart av S&W i sin egen kampanj och han har anlitat någon som gör Pathfinder konverteringen av RA och därmed antar jag att evancemang takten är bäst anpassad till ODD/S&W (i ADD/OSRIC så får man ju ändå lite mer xp).

Vilket system kommer du att använda dig av när du kör RA, Labyrinth Lord? Själv började att köra LL med advanced edition companion vilket i princip gjorde det till ADD så jag kände att jag lika gärna kunde konvertera till ADD/OSRIC fullt ut. Jag räknar med att det borde gå att köra RA i princip utan konvertering till ADD/OSRIC.

Charmen med RA kommer ju definitivt att var att det är så old-school att man måste anlita retainers med polearms och köpa ton med burning oil m m och att man ändå kommer att stryka med.

Vad det gäller den nya S&W så har jag Core, complete samt Whitebox så jag antar att det inte kan skada med en complete i hardcover med omslag av Otus ^_^.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag väljer en S&W-version. Och kickstartern för Complete kommer jag bidra till, trots att jag redan har det och för mycket annat :gremsmile:


Storuggla, halvljus mörk
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Rob said:
Så vitt jag har förstått så använder Bill Webb själv sig enbart av S&W i sin egen kampanj och han har anlitat någon som gör Pathfinder konverteringen av RA och därmed antar jag att evancemang takten är bäst anpassad till ODD/S&W (i ADD/OSRIC så får man ju ändå lite mer xp).
Bill har (efter vad jag har förstått det) historiskt sett kört en mer regellätt variant av AD&D vilket nog kan jämställas ganska väl med Swords & Wizardry. Han började lira med OD&D+supplement om jag minns rätt. RA är från början skrivet för gamla utgåvor, och konverterades därefter till 3E. Bill har aldrig riktigt lärt sig reglerna till 3E/3.5/Pathfinder och eftersom Matt Finch skriver stora delar av det nya materialet, så är nog S&W ett lämpligt val. Dock skrevs också en hel del nya levlar till 3E/3.5 och dessa skrevs delvis av mer 3E-anpassade personer, så vissa grejer kan man nog säga först har utvecklats till 3E och sedan måste konverteras "bakåt" till S&W.

Rob said:
Vilket system kommer du att använda dig av när du kör RA, Labyrinth Lord? Själv började att köra LL med advanced edition companion vilket i princip gjorde det till ADD så jag kände att jag lika gärna kunde konvertera till ADD/OSRIC fullt ut. Jag räknar med att det borde gå att köra RA i princip utan konvertering till ADD/OSRIC.
Förmodligen Basic Fantasy med en massa husregler. Men det skulle kunna bli LL med AEC. Eller S&W. Eller kanske Dungeon Crawl Classics RPG (men där tror jag att jag skulle få problem med konvertering "on the fly", så det blir det nog inte).

Jag tror inte att det är några som helst problem att köra RA med AD&D (åtminstone 1E, 2E skulle möjligen vara lite meckigare, eftersom en hel del monster biffades upp). Om man skall vara krass är skillnaden mellan AD&D 1E och S&W mest att rollpersonerna är lite bättre i AD&D samt att det finns fler Saving Throw-kategorier. Man får väl bara vara snabb med att komma på vilket save som skall användas.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
AAAAHHH!!! Traveller gick precis om RA! D:

Storuggla messade och skrev att han kände sig kränkt. Jag är beredd att hålla med. Jäkla rymdgubbar!

:gremeek:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Vitulv said:
AAAAHHH!!! Traveller gick precis om RA! D:

Storuggla messade och skrev att han kände sig kränkt. Jag är beredd att hålla med. Jäkla rymdgubbar!

:gremeek:
Jag är också kränkt! Kanske kränktast av alla!
 
Top