Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
Det är ett nytt Judge Dredd-rollspel på gång: https://www.kickstarter.com/projects/enworld/judge-dredd-and-the-worlds-of-2000-ad-roleplaying.
Skarpskytten;n295785 said:Det är ett nytt Judge Dredd-rollspel på gång: https://www.kickstarter.com/projects/enworld/judge-dredd-and-the-worlds-of-2000-ad-roleplaying.
Björn Wärmedal;n295789 said:Om det inte är en expansion till CM/77 får det va!![]()
Björn Wärmedal;n295789 said:Om det inte är en expansion till CM/77 får det va!![]()
wilper;n295803 said:Skarpskytten: Har du någon åsikt om reglerna? Det jag läst på RPG.net indikerade att det skulle vara rätt krunchiga regler, tänkbart lite för krunchiga för att spela vilda äventyr i hög fart.
Skarpskytten;n295814 said:En stor bonus (för mig) med GW system är dessutom att det har stort fokus på resurshantering, vilket som vi alla vet är helt centralt om man vill spela old school, och det här nya spelet verket inte ha något alls av det (i alla fall är det inget de skryter med, om det finns är det inte en selling point)
Björn Wärmedal;n295817 said:Klart viktigt med resurshantering om man vill spela old school, men är det centralt i den genre som Judge Dredd infinner sig i? Är det centralt för livet i 2000 A.D.?
Skarpskytten;n295819 said:Jag tror att ett sånt här spel måste bestämma sig för vad det vill göra. Vill det att man ska spela coola stårys med dramatiskt passande slut som i serierna? Då är det inte viktigt, och i den meningen finns det en motsättning i GW-spelet, som tycks vilja göra det men samtidigt gör en stor sak ar resurshantering. Problemet med att kopiera serierna som jag ser det är att det är svårt att skriva sådana stårys utan att rälsa stenhårt, varför jag personligen skulle föredra ett JD-spel som släpper ut spelarna på gatorna och tillåter ett mycket öppnare spel istället för att trycka ned ledtrådar i halsen på dem så de helt omöjligt kan missa den förplanerade slutstriden. (Det är lättare för folk som skriver manus till serier än för spelledare).
Och spelar man på det sättet tycker jag nog att det kan vara ganska viktigt. Under alla omständigheter tycke den mycket yngre versionen av mig som spelade JD i mitten av 80-talet att det tillförde något det där med resurserna, eftersom du inte visste hur länge du skulle vara ute på gatan och vart ditt öde skulle föra dig, varför det var viktigt att tänka igenom vad man gjorde med sina grejjer - det kunde hända att man behövde dem bättre senare. (Och även om det knappast är centralt i serierna, så spelar resurshantering i alla fall viktig roll i filmen från 2012).
Oavsett, jag får inte grepp på vilken spelstil detta nya spel är tänkt att ha. Det är en rätt viktig bit information för mig personligen.
Björn Wärmedal;n295821 said:Jag har inte läst serierna (mer än ett enda nummer någon gång i mitten på nittiotalet), men senaste filmen (Dredd, med Karl Urban i titelrollen) var ju väldigt mycket en fet dungeon och hård resurshantering![]()
Skarpskytten;n295823 said:Precis. Jag såg (om) filmen häromdagen, och efter 18 minuter insåg jag att den utspelar sig i en megadungeon. Och Dredd och Anderson är instängda, kan inte få hjälp och det finns 3d6 crazed klansmen på varje våning - de måste spara på kulorna!
Bolongo;n295890 said:Det nya spelet skall väl använda WOIN-systemet?
Jag har inte läst det så noga, men grunden verkar ju rätt enkel. Det är summerade pölar av T6or. Ungefär som gamla Star Wars, fast större pölar.
luddwig;n295917 said:Lite vagt relaterat till tråden. Dredds medskapare Carlos Esquerra är död. Han var även med och skapade Strontium Dog, en serie som jag tycker är strået vassare än Dredd.
Tillägg: Jag ser att länken blir fel men lyckas inte ändra det från telefonen. Mutter mutter.
https://www.theguardian.com/books/2018/oct/01/judge-dredd-co-creator-carlos-ezquerra-dies-aged-70