Nekromanti [Nyhet] Kickstartern för Riotminds retro-DoD är uppe

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
505
Känns som de borde gått igenom ungefär vad och hur mycket de ska ändra innan de vill ha in pengarna. Att skriva att de tror att reglerna behöver ses över känns rätt vagt och nämns inte på ett ungefär hur mycket nya illustrationer det blir. Sitter på gamla boxen och blir det bara mindre eller inga ändringar så är det här bortkastade pengar för mig.
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Förhoppningsvis kommer det här uppmärksammas av en lite yngre publik också, och lyckas de med det så är de värda pengarna.
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
*stryper forummotorn som återigen kväker ur sig något om ett prenumerations-fel-tjaffs*
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Synd det inte finns mer info om vad de egentligen vill göra. Jag tycker att de gott kunde ha väntat ett halvår med kickstartern så det fanns lite mer kött på benen. Märker dessutom att språkbehandlingen är den gamla vanliga. :) Bilden på ankan är fin dock! (Även detta som vanligt, alltså.)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
RollforFumble;n120601 said:
Förhoppningsvis kommer det här uppmärksammas av en lite yngre publik också, och lyckas de med det så är de värda pengarna.
Detta tycker jag är det enda förlåtande draget i denna kampanjen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
.113;n120593 said:
Det här verkar gå emot precis alla tips jag fick iaf..
Absolut. Men RM har en sak som rätt få andra har: ett av Sveriges största rollspelsmärken. Plus att de gett ut rätt mycket förut. Man kan tycka vad man vill om vad de har släppt tidigare, men man vet i alla fall vad man kan förvänta sig av dem och det är ju en trygghet.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jo, det förstår jag, och självklart är det skillnad på redan etablerade företag och nya personer, men jag kan ändå tycka att det här var väldigt löst. I stil med när någon kom på iden släppa Baldursgate som ny version, påstod att de skulle fixa massor med saker och sen släppte spelet med precis samma problem som när det fanns och spelades för många år sedan.

När det gäller denna nya utgåva så undrar man ju dessutom när det, som jag förstår det är ganska lite regler från början, vad de egentligen kan fixa till och hur mycket de egentligen bara trycker samma sak igen. 400kr för en copy/paste känns ju si sådär. Och som sagt, det känns nonchalant att vara så pass stor och ändå bara slänga ut sig en sådan sak och kräva så pass mycket pengar för det.
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
De har skrivit lite mer på sin Facebooksida. För den som är intresserad.

WOW! Vi är överväldigade. Stort tack alla ni som har hjälpt oss bara första dagen. Det ska givetvis bli otroligt spännande att följa. Det har poppat upp lite frågor idag och vi vill förtydliga att det inte är ett omtryck av den gamla utgåvan utan ett nytryck och en uppdaterad version av den (även om vår ambition är att hålla oss så nära originalet som möjligt). Vi har också fått frågor om hur långt vi har kommit och vad vi har gjort. Vi har bollat och funderat en hel del, har mycket uppslag, tankar och ídeer. Dels på hur man behåller kärnan och enkelheten, hur man behåller själen men också hur man kan uppdatera den med värdighet. Detta arbete har pågått en tid och vi har två fokusgrupper som tittar på två varianter, MEN inget är hugget i sten, inget är bestämt och arbetet med den färdiga produkten är inte påbörjad. Vi har engagerat gamla eldsjälar som vi tror kan tillföra något och vill givetvis bolla med dem innan vi sätter saker på pränt. Som sagt, stort tack för allas stöd och alla delningar och alla pledges. //RiotMinds
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Arfert;n120595 said:
Köper i butik senare. Gillar Johan Egerkrans som tecknar. När jag har råd.

Men det var lite dyrt. För 348:- får man, vid jämförelse:


– Saga som som stor tung fysisk bok, inbunden, 2-färgs inlaga (och fem färghelsidor av Folmer). 404 sidor.
- Saga som PDF.
- Namnet i boken.
[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, Liberation Sans, FreeSans, sans-serif]- Spelledarskärm i fysiskt format.[/FONT]

[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, Liberation Sans, FreeSans, sans-serif]Och då trycks Saga i mindre upplaga, och är nog dyrare att producera per ex.[/FONT]

[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, Liberation Sans, FreeSans, sans-serif](För att ta ett exempel)[/FONT]
Det är väl till stor del Johan Egerkrans man betalar för? Svinbra och trevlig men med rätta dyr.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Johan Egerkrans... Ja han kostar en del pengar, men dyr är han inte. Det är nästan så att jag skulle ha råd med honom till Fantasy! ..nästan.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag rekommenderar nästan hellre då att man behåller sin gamla bok och köper hans bok om svenska väsen. Äntligen nån som fattar troll! :)
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Clercon;n120621 said:
De har skrivit lite mer på sin Facebooksida. För den som är intresserad.

WOW! Vi är överväldigade. Stort tack alla ni som har hjälpt oss bara första dagen. Det ska givetvis bli otroligt spännande att följa. Det har poppat upp lite frågor idag och vi vill förtydliga att det inte är ett omtryck av den gamla utgåvan utan ett nytryck och en uppdaterad version av den (även om vår ambition är att hålla oss så nära originalet som möjligt). Vi har också fått frågor om hur långt vi har kommit och vad vi har gjort. Vi har bollat och funderat en hel del, har mycket uppslag, tankar och ídeer. Dels på hur man behåller kärnan och enkelheten, hur man behåller själen men också hur man kan uppdatera den med värdighet. Detta arbete har pågått en tid och vi har två fokusgrupper som tittar på två varianter, MEN inget är hugget i sten, inget är bestämt och arbetet med den färdiga produkten är inte påbörjad. Vi har engagerat gamla eldsjälar som vi tror kan tillföra något och vill givetvis bolla med dem innan vi sätter saker på pränt. Som sagt, stort tack för allas stöd och alla delningar och alla pledges. //RiotMinds
Det låter ju ioförsig rätt bra, jag önskar de hade samma inställning när de började. Men det är fortfarande väldigt mycket "grisen i säcken".

Nära originalet och behålla kärnan och enkelheten, behålla själen och uppdatera med värdighet. Det är exakt så jag tyckte Järnringen gjorde med Mutant UA. Om boxen kommer ut kanske jag köper den i butik. Om folk tycker att RM klarat av det. Snyggt lär det vara iallafall.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,459
Som koncept hade det kunnat vara grymt men jag är osäker på utförandet. Synd, jag hade gärna backat...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Peter;n120637 said:
Som koncept hade det kunnat vara grymt men jag är osäker på utförandet. Synd, jag hade gärna backat...
Ja, jag håller med. Efter senaste uppdateringen låter det hela lite bättre, men tyvärr har jag nästan inget förtroende alls för Riotminds. Och det är inget jag bara slänger ur mig. Jag har ägt minst 3 av deras spel och fler moduler än jag orkar räkna men bortsett från fantastiska bilder och schysst stämning har såväl regler som språk i samtliga fall gjort att jag lagt undan dem. De ligger helt enkelt på minus.

Jag köper spelet i butik om det inte sågas. Jag hoppas att det inte sågas. Jag hoppas att det blir ett grymt jävla spel!
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
RollforFumble;n120601 said:
Förhoppningsvis kommer det här uppmärksammas av en lite yngre publik också, och lyckas de med det så är de värda pengarna.
Hoppas kan du och givmild också. Tyvärr balanserar kampanjen, spelet och varumärket på ett tveeggat svärd som flyger över en vaknande vulkan.

Jag håller med alla.
Jag hoppas nånstans. Kanske till och med att den här tråden eldar på ett underdog-jävlarannama så vi alla får på käften.
Men jag har inte råd att backa en reboot.
Jag betalade för Terminator:Genisys på bio.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Arfert;n120632 said:
Johan Egerkrans... Ja han kostar en del pengar, men dyr är han inte. Det är nästan så att jag skulle ha råd med honom till Fantasy! ..nästan.
Fast det beror lite på vad man beställer av honom. RM har alltid varit starkt fokuserade på ytan. De kanske vill ha mycket färgbilder och då blir det dyrt. Som jag förstod det var det inte bara som omslagsillustratör han var tänkt och då drar det iväg, speciellt om vi snackar färg som ankan.
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Hoppas kan du och givmild också. Tyvärr balanserar kampanjen, spelet och varumärket på ett tveeggat svärd som flyger över en vaknande vulkan.
Jag är egentligen bara avundsjuk. Det borde vara jag som får sitta ett halvår och petar ihop allt från DoD med kickstarterpengar.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Arfert;n120595 said:


Men det var lite dyrt. För 348:- får man, vid jämförelse:
[/FONT][/COLOR]

– Saga som som stor tung fysisk bok, inbunden, 2-färgs inlaga (och fem färghelsidor av Folmer). 404 sidor.
- Saga som PDF.
- Namnet i boken.
[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, Liberation Sans, FreeSans, sans-serif]- Spelledarskärm i fysiskt format.[/FONT]
[/COLOR][/FONT]
Och för 460kr får man här snart*:
Box,
Regelbok (färg eller inte får vi väl se?),
Häfte med spelexempel
Introduktionsäventyret Gastarnas ö + bonusäventyr av Magnus Seter
5 rollformulär
Tärningar
Ark med siluettfigurer
Spelledarskärm
Äventyr av Anders Blixt
SLP-formulär
Fler Siluettfigurer
Fler tärningar
Rollformulärsblock

Och det står Drakar & Demoner på grejjerna.

Saga känns plötsligt som en dålig deal.


Med tanke på vurmen över gamla DoD som har blossat upp på sista tiden så blev det plötsligt väldigt mycket negativitet kring just gamla DoD. Är det fler som tänker som RollforFumble kanske?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Det enda egentligen som "oroar" mig är om dom blandar in för mycket från 91:an, annars blir det nog en riktigt fin grej ändå.
 
Top