Nekromanti [Nyhet] Kickstartern för Riotminds retro-DoD är uppe

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Apropå vem som gör vad med vilken licens och så vidare.

Riotminds gör åtminstone en helt ärlig gräsrotsfinansiering: de vill ha asmycket pengar, där asmycket också är en rimlig uppskattning av vad det kostar och vad de vill göra.

Som exempel kan man jämföra med maskinarium från kickstarter-veteranerna i Fria Ligan, som ber om 50K men egentligen vill ha 150K för att göra en box.

Så det tycker jag Riotminds ska ha eloge för. Det är inget jävla "får vi ihop 25 000 blir det en svartvit pdf, 30 000 blir det färgomslag". Pang! En fantasiljon ska vi ha för att trycka ett spel som du redan har i hyllan. Det kan inte bli mycket hederligare än så.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Jag vet inte jag, blev vansinnigt uttråkad av texten, har redan 87:an, jag hade velat mer vad som var nytt, varför ska jag köpa det här och inte något annat nytt kul spel....
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Tre solar;n120525 said:
Apropå vem som gör vad med vilken licens och så vidare.

Riotminds gör åtminstone en helt ärlig gräsrotsfinansiering: de vill ha asmycket pengar, där asmycket också är en rimlig uppskattning av vad det kostar och vad de vill göra.

Som exempel kan man jämföra med maskinarium från kickstarter-veteranerna i Fria Ligan, som ber om 50K men egentligen vill ha 150K för att göra en box.

Så det tycker jag Riotminds ska ha eloge för. Det är inget jävla "får vi ihop 25 000 blir det en svartvit pdf, 30 000 blir det färgomslag". Pang! En fantasiljon ska vi ha för att trycka ett spel som du redan har i hyllan. Det kan inte bli mycket hederligare än så.

Mja...Jag skulle kunna skriva mycket. Ditt perspektiv är inte fel, så jag vill inte motsäga dig. Men vill ge även ytterligare perspektiv:

Fria Ligan bad om 50k för att få det att hända. Då kommer Maskinarium i hårdpärm och färg, samma format som År Noll nu går att få i. 150k ligger uppe som mål om vi vill trycka ner det i en box. Spelet kommer ju faktiskt redan på 50k nivå.

Jag tycker att 200.000kr för ett spel som redan finns - är nära att be om en fantasiljon. Kickstarter-kampanjens text och särskilt FAQ-sektionen lämnar mig med fler frågor än svar tyvärr. Spelet kommer garanterat. Nostalgikerna får sitt. Alla nöjda.

Jag tycker RiotMinds ska ha en eloge för att de inte helt glömt bort varumärket. Det är skitbra. Men gröna begränsade tishas känns mer som ett skrik om att få folk att hoppa på ett hype-tåg.

Återigen. Spelet Drakar och Demoner-rebooted ´87 kan vara skitbra, men Kickstarter-kampanjens sida gör att alla mina utropstecken krullar ihop sig till frågetecken.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Tre solar;n120525 said:
Apropå vem som gör vad med vilken licens och så vidare.

Riotminds gör åtminstone en helt ärlig gräsrotsfinansiering: de vill ha asmycket pengar, där asmycket också är en rimlig uppskattning av vad det kostar och vad de vill göra.

Som exempel kan man jämföra med maskinarium från kickstarter-veteranerna i Fria Ligan, som ber om 50K men egentligen vill ha 150K för att göra en box.

Så det tycker jag Riotminds ska ha eloge för. Det är inget jävla "får vi ihop 25 000 blir det en svartvit pdf, 30 000 blir det färgomslag". Pang! En fantasiljon ska vi ha för att trycka ett spel som du redan har i hyllan. Det kan inte bli mycket hederligare än så.

Jag ser det väldigt annorlunda - och det har inget med "hederlighet" att göra - utan om risk. Vem som ska bära risken i projektet. I Riots fall verkar det som att de själva inte är villiga att riskera något eget kapital alls. Utan typ hela utvecklingskostnaden måste säljas in som förhandsordrar. Vilket är smart riskminimerande business. Andra Kickstarters, med lägre belopp för 100% funding medför bara att utgivaren är mer riskvillig med sina egna pengar. Att de lovar att göra produkten även om antalet förhandsordrar är "för få".

Så som jag ser det är det bara en fråga om risk - och till viss del ens självförtroende och villighet att i slutändan göra produkten.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,058
Location
Ereb Altor
Jag är ungefär så här pepp:
------------------------------------------------------------------------------------------------
GASTARNAS Ö

Ett äventyr till Drakar och Demoner

AKT 1

Läs följande stycke högt för spelarna:

"Kaptenen Bard Paddslukare på det lilla fraktskeppet är orolig. Hans två närmaste män står böjda över en karta. Oväntat och kraftfullt drabbades havet av storm och skeppet ni färdas på fick betala ett högt pris. Tre av männen spolades över bord, skeppet kom kraftigt ur kurs och den stora masten bröts itu och försvann ut till sjöss med storsegel och allt. ”Vi måste hit”, säger Bard Paddslukare och pekar på den gamla kartan. Bards män tittar orolig på varandra. ”Vi kan inte åka dit”, säger den ena. ”Vi kan inte åka till Gastarnas ö”, fyller den andra i. Kapten Bard Paddslukare tittar bekymrat på sina kamrater. ”Jag vet, det är inget jag önskar, men som jag ser det har vi inget val.”

Oavsett vad rollpersonen gör eller säger kommer den orolige kaptenen på det lilla fraktskeppet att åka till Gastarnas ö. Eftersom det lilla fraktskeppet inte har någon mast eller segel måste de åka i Bards roddbåt. Det tar 2 dagar att åka till Gastarnas ö.

Läs följande stycke högt för spelarna:

"Ni ser en ö vid horisonten. Det måste vara Gastarnas ö. "Det är Gastarnas ö" säger Bard och tar pipan ur munnen. "Det är dit vi ska åka". Besättningsmännen ryser. De gillar inte tanken på att åka till Gastarnas ö. "Jag har hört att det spökar där" säger en man.

Vad gör ni?"
 

RollforFumble

Veteran
Joined
31 Jan 2015
Messages
162
Det största problemet för snubbarna på båten är att de hyrt en kapten som bara är känd för att kunna käka Paddor. Han har precis kört sönder båten och tycker då det är lämpligt att åka till en ö fylld med gastar? Tro fan att matroserna är oroliga!
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Roligt idé tycker jag med denna produkt! Men lite mer kött på benen på kickstarter sidan hade jag dock önskat. Det är väligt flummigt t.ex.

"Vi tänker att grundboxen utan stretch-goals innehåller följande..."

Jag vill veta mycket mer exakt vad jag betalar för om jag ska lägga ut pengar i nästan 1 år. Stretch-goals innehåll kan ju vara lite löst men inte grundproduktens innehåll. Eftersom jag har orginalet vill jag gärna veta vilka delar av reglerna man har tänkt att kolla över och hur. Det skriver de inget om.

Sen har man ju blivit väldigt bortskämd med allt extra innehåll man fått i många andra rollspels kickstarter kampanjen så detta ser lite fjuttigt ut...

Men jag lär säkert slänga in 400 kr ändå för nostalgins skull.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Måns;n120536 said:
Jag är ungefär så här pepp:
------------------------------------------------------------------------------------------------
GASTARNAS Ö

Ett äventyr till Drakar och Demoner

AKT 1

Läs följande stycke högt för spelarna:

"Kaptenen Bard Paddslukare på det lilla fraktskeppet är orolig. Hans två närmaste män står böjda över en karta. Oväntat och kraftfullt drabbades havet av storm och skeppet ni färdas på fick betala ett högt pris. Tre av männen spolades över bord, skeppet kom kraftigt ur kurs och den stora masten bröts itu och försvann ut till sjöss med storsegel och allt. ”Vi måste hit”, säger Bard Paddslukare och pekar på den gamla kartan. Bards män tittar orolig på varandra. ”Vi kan inte åka dit”, säger den ena. ”Vi kan inte åka till Gastarnas ö”, fyller den andra i. Kapten Bard Paddslukare tittar bekymrat på sina kamrater. ”Jag vet, det är inget jag önskar, men som jag ser det har vi inget val.”

Oavsett vad rollpersonen gör eller säger kommer den orolige kaptenen på det lilla fraktskeppet att åka till Gastarnas ö. Eftersom det lilla fraktskeppet inte har någon mast eller segel måste de åka i Bards roddbåt. Det tar 2 dagar att åka till Gastarnas ö.

Läs följande stycke högt för spelarna:

"Ni ser en ö vid horisonten. Det måste vara Gastarnas ö. "Det är Gastarnas ö" säger Bard och tar pipan ur munnen. "Det är dit vi ska åka". Besättningsmännen ryser. De gillar inte tanken på att åka till Gastarnas ö. "Jag har hört att det spökar där" säger en man.

Vad gör ni?"
Är det här en del av eller? Annars borde den ju ligga som ett stretchgoal! Om den gör att Kaosslottets förbannelse blir verklighet så skulle jag backa den här kampanjen!
 

Clercon

Veteran
Joined
6 Feb 2013
Messages
78
Location
Skåne
Jag backar spelet, mest i förhoppningen att det ska gå såpass bra så att vi får en massa nytt roligt material från ereb altor att sätta tänderna i.
Men visst är detta till stor del en kick för nostalgikerna. Men det ska bli intressant att se om nyutgåvan skulle kunna bli en bro för gamla rollspelare att hitta tillbaka till hobbyn. Många som spelade förr och känner igen varumärket D&D kanske har lättare att hoppa på tåget igen om de få köpa något de känner igen.
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Alltså...Behöver RM 10 månader på sig att göra en nyutgåva av ett 28 år gammalt spel? Eventuellt en reviderad och omarbetad utgåva. Men givet de vaga utfästelserna kanske inte mer än ett nytryck av de gamla reglerna.



Kanske har man blivit bortskämd med tex FL:s och Eons kickstarters. Men med tanke på den väl tilltagna tidsplanen undrar jag om de ens har passerat brain-stormingfasen i projektet. Det känns som att de har suttit och spånat över några öl och bestämde sig att göra en kickstarter. Ber man om crowdfunding tycker jag borde ha ett mycket mer genomarbetat koncept än så. Det känns smått irriterande att de inte kommit längre innan de ber om pengar.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Patrick Bateman;n120564 said:
Alltså...Behöver RM 10 månader på sig att göra en nyutgåva av ett 28 år gammalt spel? Eventuellt en reviderad och omarbetad utgåva. Men givet de vaga utfästelserna kanske inte mer än ett nytryck av de gamla reglerna.



Kanske har man blivit bortskämd med tex FL:s och Eons kickstarters. Men med tanke på den väl tilltagna tidsplanen undrar jag om de ens har passerat brain-stormingfasen i projektet. Det känns som att de har suttit och spånat över några öl och bestämde sig att göra en kickstarter. Ber man om crowdfunding tycker jag borde ha ett mycket mer genomarbetat koncept än så. Det känns smått irriterande att de inte kommit längre innan de ber om pengar.

Jag frågade dom just om vilka regler som skulle tas från andra versioner och fick det här svaret "Vi vet inte ännu vilka regler och inte vi kommer att använda. Arbetet har inte börjat."

Så nä dom har nog inte funderat så mycket på saken än.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Måns;n120536 said:
"Ni ser en ö vid horisonten. Det måste vara Gastarnas ö. "Det är Gastarnas ö" säger Bard och tar pipan ur munnen. "Det är dit vi ska åka". Besättningsmännen ryser. De gillar inte tanken på att åka till Gastarnas ö. "Jag har hört att det spökar där" säger en man.
Vad gör ni?"
LOL. Roligaste ever. Skrattar och skriker!!
 

andersb80

Veteran
Joined
4 Sep 2008
Messages
124
Zoth-Ya;n120568 said:
Jag frågade dom just om vilka regler som skulle tas från andra versioner och fick det här svaret "Vi vet inte ännu vilka regler och inte vi kommer att använda. Arbetet har inte börjat."

Så nä dom har nog inte funderat så mycket på saken än.
Då har man inte riktigt fattat vad en kickstarter är väl...? De borde fundera lite på vad de vill under hösten och starta kickstarter kampanjen i början på nästa år då man har något att presentera som vi kan göra en bedömning av.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
andersb80;n120578 said:
Då har man inte riktigt fattat vad en kickstarter är väl...? De borde fundera lite på vad de vill under hösten och starta kickstarter kampanjen i början på nästa år då man har något att presentera som vi kan göra en bedömning av.
De har ju funderat ut vad de vill: de vill göra en lite upphottad remake. De verkar också ha funderat ut att de inte vill jobba gratis utan vill ha säkrat finansieringen innan de börjar lägga ner tid på det här.

Det här liger väl inom vad en kickstarter är. Hade de varit mer välrenomerade så hade detta dessutom kunnat vara en riktigt bra kickstarter.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
De kommer gå i mål oavsett. Med den äran. Det blir nog som utlovat. Det tror jag. Men kanske hade man kunnat önska en färdig gameplan.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tja, när jag frågade runt här på forumet om hur man borde sköta en kickstarter fick jag ju bland annat tipset att det i stort sett skulle vara klart, så man ser ungefär vad man får, och mycket tips om ordentlig ordning på vad som inte är klart osv.. Klart och tydligt skulle det helst vara, dessutom rimliga priser. Man skulle inte sikta på att få sin lön betalad för det, utan endast omkostnader för tryck och illustratörer osv..

I grova drag kan de väl trycka samma sak de redan gjort och ta 400 spänn för det eller vad de nu kräver, utan att göra något jobb alls i stort sett.

Det här verkar gå emot precis alla tips jag fick iaf.. Så jag tycker det låter jävligt dåligt rent ut sagt. Nonchalant och drygt. Men det är kanske bara jag.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Köper i butik senare. Gillar Johan Egerkrans som tecknar. När jag har råd.

Men det var lite dyrt. För 348:- får man, vid jämförelse:


– Saga som som stor tung fysisk bok, inbunden, 2-färgs inlaga (och fem färghelsidor av Folmer). 404 sidor.
- Saga som PDF.
- Namnet i boken.
[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, Liberation Sans, FreeSans, sans-serif]- Spelledarskärm i fysiskt format.[/FONT]

[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, Liberation Sans, FreeSans, sans-serif]Och då trycks Saga i mindre upplaga, och är nog dyrare att producera per ex.[/FONT]

[FONT=Helvetica Neue, Helvetica, Arial, Liberation Sans, FreeSans, sans-serif](För att ta ett exempel)[/FONT]
 
Top