Nekromanti NYHET: Goblin Games lägger ner!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Goblin Games i Göteborg tillkännagav just på sin Facebookgrupp att butiken upphör 11 februari.

Goblin Games said:
Från och med idag har vår rea ökats på ytterligare, bl.a. har vi 10% rabatt på våra redan låga GW-priser och 25% rabatt på det mesta till Call of Cthulhu, Warhammer Fantasy Roleplay, Eon och en hel del andra rollspel. Så passa på att fynda innan det är försent!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Jag har ju vetat om det några dagar redan och förstår om man inte vill ägna hela livet åt en rollspelsbutik. Tyvärr är det inget som ger mat på bordet - som jag så väl känner till.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Har alltid varit väldigt, väldigt trevligt att besöka butiken! Tack för det som varit!

Hälsar

Christian
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Bummer! :gremtongue:

Ett stort tack dock till Hunk för den tid som varit. Det var alltid en ren fröjd att kliva ner i GGs källare.

/Anders
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Trist att höra. Tror jag besökte butiken en gång under min tid i Göteborg, så jag har inte så mycket minnen ifrån den.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Mycket trist! jag har inte mycket till relation till butiken eftersom den i stort sett enbart varit fysisk och dessutom i en stad lite för långt bort, menmen...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Mycket tråkigt. Jag besökte butiken enda gången jag var i Göteborg och köpte via nätet en eller annan gång, och jag tyckte alltid att det var märkligt att den här lilla lokalen i Göteborg hade så mycket bättre urval av produkter än stora SF Bokhandeln. Tråkigt att det är över.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag känner att jag kanske borde kommentera...
Det finns egentligen ett antal anledningar till att jag valde att lägga ned butiken nu. De kan kort och gott sammanfattas med tre punkter (varav punkt 1 och 2 är intimt förknippade med varandra):

1) Jag har, till skillnad från när jag startade butiken, två barn, hus och bil. Högre kostnader kräver högre inkomster.

2) Jag fick ett vettigt jobberbjudande i höstas. Jag har inte aktivt sökt några jobb, men när en arbetsgivare kontaktar dig finns det en liten smickerfaktor som åtminstone fick mig att överväga erbjudandet extra noggrant. Jag har redan börjat jobba som underkonsult åt dem och hittills verkar det gå bra.

3) Rollspelsmarknaden har försvagats. Anledningen till att jag startade butiken var att jag tyckte att det saknades en butik med tillräckligt stort rollspelssortiment i Göteborg och att de två butiker som då fanns inte heller var särskilt välvilliga att ta in grejer på beställning. Tyvärr var rollspelsmarknaden inte tillräckligt stor för att de grejer jag tyckte var coola skulle sälja tillräckligt bra för att motivera att ha dem i lager i butiken. Jag tycker ändå att jag har varit duktig på att ta in grejer på beställning, men Eksems uppfattning att jag hade ett betydligt bättre rollspelssortiment än SF-Bokhandeln, stämde tyvärr inte det sista året. Och det finns egentligen någon vettig anledning att ha två butiker med i stort sett identiskt sortiment i samma stad (jag hade förvisso snäppet lägre priser, men inte så mycket lägre att det egentligen spelat någon roll).

Så länge som jag får lite snurr på det kvarvarande lagret, så tror jag att jag kommer att klara mig hyfsat ekonomiskt helskinnad efter det här experimentet. Jag budgeterar med 50 000 kr i ren förlust och det är relativt små summor i sådana här sammanhang. Men visst känns det lite tråkigt att inte kunna titulera sig spelmånglare i fortsättningen…
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Du får en guldmedalj av mig för att du försökte och höll ut i sex år.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Vi kommer till GothCon i år (tillsammans med Narren från Katrineholm, som jag tyckte kunde komplettera vårt sortiment eftersom det kommer att vara ganska utplockat). Därefter är det mindre troligt att vi åker på konvent, men det är möjligt att jag åker till LinCon (även där i samarbete med Narren).

Nästa GothCon skall jag se till att spela rollspel!
 

Winterquist

Veteran
Joined
23 Jan 2005
Messages
107
Location
Malmö
Mycket tråkigt! Jag bodde i Götet under drygt ett år. Det var alltid en härlig promenad över puckeln mot järntorget, där man först gick förbi Myrorna, sedan vidare mot Andra Långgatans Skivhandel. På tillbakavägen gick man alltid förbi Goblin Games. Det var inte alltid man köpte något, men man fick alltid en trevlig pratstund.

Men nog köpte jag! Trots att man fick gå till 7-eleven för att hämta ut kontanter. :)

På Goblin Games kunde jag plötsligt köpa de spel som alla skrev om på Forge: Dogs in the Vinyard, Polaris, Primetime Adventures och Dust Devils. Utan Goblin Games hade inte de spelen funnits i min hylla. Men framförallt köpte jag min pärla där, ett litet oansenligt litet häfte: Solar Systems.

Tack Goblin Games!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Väldigt tråkigt att höra, även om jag bara stötte på Goblin Games på konvent. Men förståeligt, förstås, med tanke på att hobbyn är som den är. Det är kanske enklare att ha roligt med spel om du slipper tänka på det ekonomiska? Så fungerar det i alla fall för oss som spelskapare -- om vi skulle satsa en massa pengar på det vi gör skulle det roliga i mångt och mycket försvinna, eftersom det hela då skulle förknippas med något potentiellt tråkigt.

En annan sak: jag köper tillbaka de spel från Kaleidoskop du har kvar till minst inköpspris. Ta med det du har kvar på GothCon. Vi är tacksamma för att våra spel i alla fall har funnits på några hyllor under de här åren!
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Dimfrost said:
Väldigt tråkigt att höra, även om jag bara stötte på Goblin Games på konvent. Men förståeligt, förstås, med tanke på att hobbyn är som den är. Det är kanske enklare att ha roligt med spel om du slipper tänka på det ekonomiska? Så fungerar det i alla fall för oss som spelskapare -- om vi skulle satsa en massa pengar på det vi gör skulle det roliga i mångt och mycket försvinna, eftersom det hela då skulle förknippas med något potentiellt tråkigt.

En annan sak: jag köper tillbaka de spel från Kaleidoskop du har kvar till minst inköpspris. Ta med det du har kvar på GothCon. Vi är tacksamma för att våra spel i alla fall har funnits på några hyllor under de här åren!
Tack, Svante! Jag hör av mig när jag vet hur mycket jag har kvar. Det är inga groteskt stora kvantiteter.

Det senaste året har jag spelat alldeles för lite rollspel. Det beror nog förvisso främst på att jag har blivit tvåbarnsfar, men när jag inte har en butik att tänka på tror jag också att jag kommer att få mer lust till att lira.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,302
Location
Göteborg, Lindome
Hunk said:
... men när jag inte har en butik att tänka på tror jag också att jag kommer att få mer lust till att lira.
Jag kan av egen erfarenhet lova dig att det säkerligen blir så. :gremsmile:

Tänk bara att få spela på GothCon, istället för att stå och sälja spel!
 
Top