Nekromanti [Nyhet] Genesys - generiskt rollspel från Fantasy Flight Games

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Fantasy Flight Games har precis deklarerat att de har ett nytt rollspel på gång, som ska komma fjärde kvartalet i år: Genesys. På vad de skriver verkar det vara en generisk version av samma system som används i deras Star Wars-spel. Grundboken kommer att ha fem genrebeskrivningar, och det verkar som om de har fler på gång - säga vad man vill om FFG, men de brukar se till att saker är väl-supportade.
 
Underbart system, men på något sätt önskar jag att de hade satsat på att exempelvis presentera en ny fantasyvärld med reglerna istället för att försöka hålla det generiskt och presentera olika settings i samma bok. Jag är dock avvaktande nyfiken.
 
LordTengel;n248589 said:
Underbart system, men på något sätt önskar jag att de hade satsat på att exempelvis presentera en ny fantasyvärld med reglerna istället för att försöka hålla det generiskt och presentera olika settings i samma bok. Jag är dock avvaktande nyfiken.
Jag håller i viss mån med - jag är inte så förtjust i generiska system, då de tenderar att inte ha så mycket karaktär. Jag föredrar om man gör som Fria Ligan - använder ett hus-system med lämpliga modifikationer till flera olika spel (även om just Mutant år 0-systemet inte är en favorit). Men något säger mig att Genesys inte kommer att vara en one-and-done-grej, utan att de kommer att använda det som grund för andra spel.
 
Smaken är väl som baken antar jag, men jag blir lite avtänd av specialtärningar med symboler. Tanken med att ha dem som narrativ mekanik istället för tabeller är god, men tabeller gör mig lycklig. Mitt problem är att jag aldrig kommer ihåg vad olika symboler betyder (har erbarmligt svårt att komma ihåg unix-kommandon också). En skum symbol istället för sexan kan jag leva med, men här snackar vi en åtskilliga symboler att komma ihåg betydelsen av.
 
Jag tänker som anth och tycker som Herr Grönstedt. Med det sagt, det ser ut att bli en riktigt snygg bok.
 
Det är tur att wrnu-Genesis inte gillar generiska system. Annars skulle han ha kunnat bli sjukt sur för att de snodde namnet ... ;)
 
Misstänker att det är en fråga om generiskt för dem och att det kommer mer fullskaliga världar allt eftersom. Personligen tar jag de här tärningarna framför tabeller vilken dag som helst, titta på tärningarna och sedan beskriva vad som händer är fan så mycket smidigare.
 
Personligen föredrar jag att varken ha tabeller eller specialtärningar... Men å andra sidan misstänker jag att jag inte alls tillhör målgruppen för det här spelet.
 
Ahhh, nice! Har varit sugen på att köra deras Star Wars - Edge of the Empire-system i andra settings. Diggar systemet och talent trees, inte så förtjust i att spelleda SW som setting. Kommer lätt köpa det här om det är vettiga talent trees till samtliga system. Dock, i varje fall i SW så är det ju rätt stark koppling mellan talent trees och gear och lore (eller iaf hyfsat), så det kommer inte bli lika generiskt då.

Det är lite meck med pölarna men det ger två saker: snabblästa tärningspölar, och man kan levla upp gubben massvis utan att man blir "övermäktig" eller iaf utan att paja systemet.
 
Blir att hålla koll på. Men hade hellre sett att de valt en setting istället för att försöka kräma in alla tänkbara settings i samma spel. Fördelen är väl att det kommer att följas upp efter regelboken med en mängd böcker.
 
Back
Top