Nekromanti [Nyhet] [DnD5] Into the Borderlands

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Goodman Games, som bl.a. är känt för sitt OSR-spel Dungeon Crawl Classics (DCC), har inlett ett samarbete med Wizards of the Coast om att ge ut gamla klassiska DnD-äventyr med DnD5-regler.
Först ut blir Into the Borderlands



som är ett 380-sidigt äventyr bestående av B1: In Search of the Unknown och B2: Keep of the Borderlands.

Källa:
http://goodman-games.com/blog/2018/01/10/the-latest-news-on-into-the-borderlands/
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Hur i helskotta har de fått B1 och B2 att bli 380 sidor?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Dante;n272899 said:
Hur i helskotta har de fått B1 och B2 att bli 380 sidor?
Ja, det undrar jag med -- det bådar ju inte direkt gott, tycker jag. Dessutom, om man nu ska göra en sån här grej, varför inte välja B4 The Lost City och X2 Castle Amber? Men det kanske kommer?

C
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det står i länken. De 380 sidorna kommer ha flera olika reprints av originalen, de nya äventyren, data för att fylla rummen i Search samt testimonials och sånt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Inte nog med reprints av originalen - två reprints vardera av originalen, från olika tryckningar. Det känns personligen som vaddering av värsta slag.

Jag vet inte. B2 har redan getts ut i fyra olika tappningar av tre olika förlag (originalet samt som del av B1-9 av TSR, Return to the Keep on the Borderlands av Wizards, samt Little Keep on the Borderlands av Kenzer & Co). Behövs verkligen en version till?
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Staffan;n273118 said:
Inte nog med reprints av originalen - två reprints vardera av originalen, från olika tryckningar. Det känns personligen som vaddering av värsta slag.

Jag vet inte. B2 har redan getts ut i fyra olika tappningar av tre olika förlag (originalet samt som del av B1-9 av TSR, Return to the Keep on the Borderlands av Wizards, samt Little Keep on the Borderlands av Kenzer & Co). Behövs verkligen en version till?
GG kör ju verkligen nostalgispåret, på samma sätt som skett i Sverige, med reprints av saker folk har nostalgikänslor kring. Jag tycker nog mestadels att det är bra då de tillgängliggör en del gamla saker som inte alla kan få tag i. Jag är tex väldigt tacksam över att de rengjorde och gav ut en del gamla Judges Guild-grejer. Visst, det är nog huvudsakligen för att dra in pengar på folks nostalgi, men det är fine by me, jag behöver inte köpa.

Fiktionslek;n272901 said:
Dessutom, om man nu ska göra en sån här grej, varför inte välja B4 The Lost City och X2 Castle Amber? Men det kanske kommer?
Åh, bygga ut B4 Lost City med alla våningar. Det skulle verkligen kunna bli hur bra eller hur dåligt som helst. Gulp.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Staffan;n273118 said:
Inte nog med reprints av originalen - två reprints vardera av originalen, från olika tryckningar.
MattiasLejbrink;n273156 said:
GG kör ju verkligen nostalgispåret, på samma sätt som skett i Sverige, med reprints av saker folk har nostalgikänslor kring. Jag tycker nog mestadels att det är bra då de tillgängliggör en del gamla saker som inte alla kan få tag i. Jag är tex väldigt tacksam över att de rengjorde och gav ut en del gamla Judges Guild-grejer.
Om jag förstått det här rätt ska allting klämmas in i en och samma bok.

Jag hade kunnat förstå de två reprintsen varit separata böcker. Köp, eller köp inte. Inga konstigheter. Till och med en DnD 5th-samlare borde kunna hoppa över dem med gott samvete om de inte vill ha dem.

Men allt inklämt i en och samma bok? Är detta ett upplägg som folk faktiskt gillar?

Jag gör ju det inte, och jag kan inte riktigt förstå hur någon kan göra det, så därför är jag lite nyfiken på om det bara är min trångsynthet som spökar här. Finns det någon här som tycker att detta är det bästa (Eller ens ett bra) sätt att göra det på?

För mig, om nu vill rida på nostalgivågen, hade det känns vettigare att bara ha med det uppdaterade äventyret, och sen inkludera en bildsektion med bilder och utdrag från tidigare utgåvor, eller ännu hellre släppa tre separata böcker.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag är definitivt den sortens completionist som uppskattar den här sortens otroligt metodiska reprints, och är också väldigt stor konsument av Goodman Games olika produktlinjer, så delar av sin publik känner de iaf väldigt väl. Kanske skulle det löna sig bättre att släppa dem som olika produkter (de är knappast ovana vid diverse specialprints av olika slag) men ja, jag förstår den här approachen också.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag ser detta mer som rollspelshistoriska böcker än spelmoduler. Visst tyckte jag först att det var konstigt med flera version av samma modul på 16 sidor eller nått sånt i samma bok, och uppdaterade versioner och sånt, men om jag ser det mer som ett tidsdokument så känns det inte så konstigt.

Inget för mig dock. Eller kanske ... beror på kringmaterialet som inte är spelrelaterat.

/m
 
Top