Nekromanti NYHET: Datum då D&D släpps avslöjade av bokhandel?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Den amerikanska bokhandelskedjan Barnes & Noble har på sin webbplats lagt upp två produkter som kan avslöja de datum då D&D släpps till allmänheten att köpa.

Den 15 juli släpps "D&D Starter Set" och den 19 augusti släpps "Player's Handbook". Det låter trovärdigt eftersom GenCon är 14-17 augusti i år, och det kommer säkert att ske ett "förhandssläpp" på konventet, för att sedan rulla ut spelet i butikerna.

Källa till detta är dels sajten NewbieDM och dels Barnes & Nobles onlinebutik.

http://newbiedm.com/2014/03/02/5e-release-dates-leaked/

http://www.barnesandnoble.com/w/d-d...FILIATES-_-Linkshare-_-TnL5HPStwNw-_-10:1&r=1

http://www.barnesandnoble.com/w/d-d...FILIATES-_-Linkshare-_-TnL5HPStwNw-_-10:1&r=1
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Nice om det är det fasta datumet vilket det verkar som just nu alltid bra att ha ett datum och planera emot jag ser fram emot den dagen då jag har böckerna hemma hos mig

Något som skulle vara ännu mer nice är ju såklart att kunna vara med på Gencon
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ni som läst om D&D Next kan man inte få en liten sammanfattning om vad som skiljer det från fyran och vad som ni tycker verkar lovande respektive... mindre lovande?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,506
Bolongo;n4573 said:
Jag hickade till något inför prislappen. 50 dollar bara för en PH?
Min personliga teori är att de gör som Pathfinder och har en enda bok med all info för spelledaren och spelarna och sedan bara monster manualen separat. För vore jag de hade jag härmat Paizo så mycket som möjligt för vad de gör fungerar.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
God45;n4575 said:
Min personliga teori är att de gör som Pathfinder och har en enda bok med all info för spelledaren och spelarna och sedan bara monster manualen separat. För vore jag de hade jag härmat Paizo så mycket som möjligt för vad de gör fungerar.
Ja, fast i praktiken lär det inte fungera. De behöver ju hitta ny publik - att rikta in sig på bittra ex-3.x-spelare verkar dödfött: de har ju redan 3.x och PF. Jag tror/hoppas att spelskaparna inte är så pass dumma att de tror att härma Paizo kommer leda till flera släppta böcker. Den största enskilda orsaken till att Paizo blev stora är ju att Wizards sköt sig i foten genom att ändra på sin OGL till 4E.

Vad jag skulle gjort är att försöka sälja in nya spelare på ett enklare spel - sikta på 12-18-åringarna. ;)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Max Raven;n4580 said:
Den största enskilda orsaken till att Paizo blev stora är ju att Wizards sköt sig i foten genom att ändra på sin OGL till 4E.
Och jag tror tyvärr inte att Hasbro förstått det själva, därför kommer vara lika crappy licens till Next som till 4E. Att de behåller 4E licensen är nämligen den enda logiska förklaringen till att Monte Cook blev så förbannad att han slutade som chefsdesigner för Next.
Magnus Seter said:
Nu var väl det typ ett år sen. WotC kanske har ändrat sig?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Bolongo;n4573 said:
Jag hickade till något inför prislappen. 50 dollar bara för en PH?
Ja, priset var lite högre än vad jag trodde det skulle vara. Svårt att veta hur rimligt det är utan att veta omfånget på boken. Jag tror inte att det är en sammanslagen PH/DMG som Pathfinder har, traditionen påbjuder tre böcker. Men å andra sidan kanske PH är sjukt omfångsrik med massor med coola grejer.

/M
 

Johan

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
40
Hur verkar spelet bli? I början lät det som att det skulle ha nåt mystiskt system som gjorde att oavsett om man spelar osr, ad&d, 3 eller 4, så skulle man kunna spela tillsammans. Vilket lät rätt så omöjligt, hur gick det?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Magnus Seter;n4653 said:
Nu var väl det typ ett år sen. WotC kanske har ändrat sig?
Eftersom Monte blev så arg att han sa upp sig måste Hasbro sagt "över våra döda kroppar" eller något sånt.

Kort sagt betvivlar jag det starkt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Johan;n4663 said:
Hur verkar spelet bli? I början lät det som att det skulle ha nåt mystiskt system som gjorde att oavsett om man spelar osr, ad&d, 3 eller 4, så skulle man kunna spela tillsammans. Vilket lät rätt så omöjligt, hur gick det?
Så som jag förstått kommer grundspelet likna DnD 3,5 mest. Sedan ska de släppa splatbooks för att modifiera spelet till OSR, DnD4 unt whatevar
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Johan;n4663 said:
Hur verkar spelet bli? I början lät det som att det skulle ha nåt mystiskt system som gjorde att oavsett om man spelar osr, ad&d, 3 eller 4, så skulle man kunna spela tillsammans. Vilket lät rätt så omöjligt, hur gick det?
Vad jag hört/sett har det varit mycket speldesign via kommitté - speltesterna har fått feedback av testarna, som verkar ha varit en majoritet 3.X/PF-spelare (som inte lär köpa spelet ändå) och sedan följt dessa en del.

Men det här är andrahandsrykten, mestadels.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ok. Spelet är definitivt inte likt 3rd edition. Grejen är den att folk tror att de har haft direkt inflytande på hur spelet blivit. Men det har mer känts som att de provat olika modeller och hela tiden haft en grundidé. Detta ser man på att den näst sista liknade mest vad folk hade sagt att de ville ha och var totalt skräp, den sista var inte vad folk bett om men helt fantastisk i jämförelse. Jätteenkla regler, mycket lätt att modifiera och bygga på saker och ganska sund matte också. Såg mer ut som OSR med påbyggda krafter och skills som följer konsekventa system. Det enda inflytandet som fans från 3rd var att klassernas förmågor hette samma i vissa fall och att det fanns feats.

Jag är ganska säker på att spelet, om det liknar sista spelteste, kommer att vara speltekniskt bättre än både PF och 4th edition. Frågan är om det räcker. Grejen med PF är ju hur mycket övrigt support de har till sin produkt också i form av adventure paths som inte är total skit som kommer ut kontinuerligt med mera. PF är ju också regeltekniskt upplagt på nätet vilket är fantastiskt som resurs för dess spelare.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hur säkra är vi att det här är de faktiska datumen och inte bara placeholder-datum som Barnes & Noble satt upp för att ha något datum i huvud taget i sina system? Datum på till exempel amazon kan ju vara rena rama bingoutropen, "25 Januari! 4 Mars! 30 Juni! 3 januari 2015!"
Magnus Seter said:
Vi kan inte vara säkra på datumen, men det synkar med det de tidigare sagt, "till sommaren" och med datumen för GenCon.
Storuggla said:
Ja då så. Rollspelsbolag har alltid vart noga med att ge ut sina spel och supplement i den tid de angett.
Magnus Seter said:
Precis! Men, jo, WotC är väl ett av de få som håller sina tidsplaner.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Nu har informationen plockats bort.

Alltså var det antingen korrekt info som de inte hade lov att publicera så snart, eller så var det bara deras egna gissningar.
Magnus Seter said:
Jag gissar att det finns substans i de datum och de priser som angavs, men det är ju egentligen bara gissningar från min sida. Lite storm i ett vattenglas, kanske. :)
 
Top