Nekromanti [NYHET] D&D nu som print on demand

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
Igår gjorde Wizards of the Coast det möjligt att köpa D&D-grejer som print on demand. Alltså att det skrivs ut ett exemplar när du beställer det och sen skickas det till dig.

Det är inte allt än så länge, men de har sagt att de ska utöka sortimentet. En rolig grej är att det går att köpa tryckta versioner av saker som är gratis som PDF. Alltså, du betalar för att få en gratis-PDF tryckt. Kul tycker jag, för de som vill ha sina rollspelsprylar tryckta.

Kolla sortimentet här:

http://www.dmsguild.com/browse.php?filters=45471_0_0_0_0_0_45547_0

/Magnus
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Blev först otroligt glad, typ "bästa nyheten i hobbyn på åratal"-glad; men jag blev nästan förkrossande besviken på det magra utbudet. Jag vet att det är för risigt med nördar som bara "ok, bra tänkt men fel fel fel!" men här kan jag inte hjälpa det. Tunt med verkligt klassiskt material och man undrar om det verkligen är rätt att lansera en sån här tjänst innan man har åtminstone typ de riktiga Dragonlance-grejjerna eller R6 Ravenloft eller Tomb of Horrors eller motsvarande för att skapa hype.

Nåja, ett steg i rätt riktning i alla fall!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eksem;n209751 said:
Blev först otroligt glad, typ "bästa nyheten i hobbyn på åratal"-glad; men jag blev nästan förkrossande besviken på det magra utbudet. Jag vet att det är för risigt med nördar som bara "ok, bra tänkt men fel fel fel!" men här kan jag inte hjälpa det. Tunt med verkligt klassiskt material och man undrar om det verkligen är rätt att lansera en sån här tjänst innan man har åtminstone typ de riktiga Dragonlance-grejjerna eller R6 Ravenloft eller Tomb of Horrors eller motsvarande för att skapa hype.

Nåja, ett steg i rätt riktning i alla fall!
De finns, men än så länge bara som pdf.
Jag antar att det bara är en tidsfråga innan de släpper alla pdf:er som print.

Ravenloft I6
http://www.dmsguild.com/product/17527/I6-Ravenloft-1e

Tomb of Horrors
http://www.dmsguild.com/product/176871/S1-Tomb-of-Horrors-1e

DragonLance
DL1
http://www.dmsguild.com/product/16880/DL1-Dragons-of-Despair-1e
DL2
http://www.dmsguild.com/product/16883/DL2-Dragons-of-Flame-1e
DL3
http://www.dmsguild.com/product/16882/DL3-Dragons-of-Hope-1e
O.s.v.
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Väldigt trevliga nyheter. Jag såg till att beställa tre stycken med detsamma (Secret of Bonehill (väldigt bra start äventyr/location), Castle Amber (Clark Ashton Smith ftw) samt Mordenkainens... (Rob Kuntz ftw)) inte minst för att det kommer att vara skönt att ha kopior av dessa som man inte behöver vara försiktig med samt att jag vill visa min uppskattning för det här initiativet.

Jag kommer att fortsätta att köpa alla moduler de släpper ifrån TSR guldår.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
De finns, men än så länge bara som pdf.
Det var därför jag trodde och hoppades att de fanns som print on demand nu; men att de än så länge bara finns som PDFer är förvirrande och en besvikelse.


Jag såg till att beställa tre stycken med detsamma (Secret of Bonehill (väldigt bra start äventyr/location), Castle Amber (Clark Ashton Smith ftw) samt Mordenkainens... (Rob Kuntz ftw)
Mmm, det är de tre jag hade föreslagit om någon undrade vad som var värt att skaffa från tjänsten av det utbud som finns idag.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eksem;n209763 said:
Det var därför jag trodde och hoppades att de fanns som print on demand nu; men att de än så länge bara finns som PDFer är förvirrande och en besvikelse.
Du är som ett litet barn: "jag vill ha nu!" :) :) :)

Det tog dem ungefär ett år att bygga upp deras pdf-bibliotek (och bara pdf-biblioteket var en jättenyhet när det kom).
Jag skulle tro att det tar ungefär ett år för dem att bygga upp print-biblioteket då de antagligen vill göra provtryck av alla artiklar så det ser bra ut.

De släppte en ny tjänst igår, en tjänst som kommer att ta något år att bygga upp. Den bästa nyheten för oss grognards i år... och du är besviken för att du inte har tillgång till allt idag? :)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Mja, ALLT behöver de inte ha, och det kanske är ok om de vill smyglansera, men att lansera en sådan här tjänst utan åtminstone någon av de stora klassikerna känns förvirrande och lite fattigt. Som om Nintendo hade kört den här NES Classics-grejjen men typ hade Rygar och Festers Quest istället för Zelda och Metroid.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,446
Location
Stockholm
anth;n209830 said:
De släppte en ny tjänst igår, en tjänst som kommer att ta något år att bygga upp. Den bästa nyheten för oss grognards i år... och du är besviken för att du inte har tillgång till allt idag? :)
Det har ju tagit ganska lång tid att komma hit, så det var ingen som förväntade sig det här, och då kunde de väntat en stund till med lansering för att bygga upp biblioteket.

Jag skulle väntat till jul, sedan släppt tjänsten med flera titlar.

Å andra sidan hade jag också lagt upp titlarna kronologiskt, alltså de äldsta blir PoD först och sedan jobbar man sig framåt i biblioteket.

/Magnus
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Eksem;n209841 said:
Mja, ALLT behöver de inte ha, och det kanske är ok om de vill smyglansera, men att lansera en sådan här tjänst utan åtminstone någon av de stora klassikerna känns förvirrande och lite fattigt. Som om Nintendo hade kört den här NES Classics-grejjen men typ hade Rygar och Festers Quest istället för Zelda och Metroid.
De kanske tänkte att alla "die hard"-samlare redan har "de stora klassikerna", så de ville presentera lite mer obskyra saker som de kanske inte redan har?
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Den synbart märkliga ordningen skulle mycket väl kunna vara en rättighetsfråga. Jag vet av erfarenhet från andra medier att gamla avtal kan vara skrivna så att de inte gäller POD, av den enkla anledningen att POD inte fanns då. TSR (som det var då) kan ha rättigheter att ge ut äventyr på vissa av avtalet stipulerade sätt - via återförsäljare osv. En annan orsak kan vara att de tar de som har bäst scans först. Det är rejäl skillnad i dpi på tryck och skärm.

Angående initiativet: THIS CHANGES EVERYTHING

Judge's Guild erbjöd i sin kickstarter ytterligare kopior på böckerna fast i billigare softbacks, något de kallade "table copies", alltså att bruka i spel och på resor, om man inte vill nagga sitt original. Jag kommer att köpa ett par av just den anledningen, återstår att se vilka.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Kollade, hittade inte B/X basicreglerna red box bland dem. Däremot expertreglerna. Mysko?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Är det någon som köpt några av deras pdf:er och vet vad det är för kvalitet på dem? De måste väl vara scans, och jag antar att det inte för alla artiklar gått att hitta böcker i nyskick att scanna av.

Tänker att de kanske inte vill erbjuda POD för något de inte har en bra scan utav.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Fridigern;n209871 said:
Kollade, hittade inte B/X basicreglerna red box bland dem. Däremot expertreglerna. Mysko?
Gissar att du syftar på Mentzer, den hittade jag i alla fall: http://www.drivethrurpg.com/product/116578/DD-Basic-Set--Players-Manual-BECMI-ed-Basic

Har köpt Moldvay tidigare som pdf (http://www.drivethrurpg.com/product/110274/DD-Basic-Set-Rulebook-B-X-ed-Basic ). Åtminstone den har god kvalitet. Men den lär väl samtidigt vara en av de lättare produkterna att hitta i bra skick gissar jag.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,717
Fridigern;n209918 said:
Var Moldway jag tänkte på. Är inte Metzer virrigare skriven?
Mjo, Mentzers version har en rätt lång introduktion till rollspel med solospelsavsnitt och sånt. Moldvay har ungefär samma kapitelindelning som majoriteten av traditionella rollspel följer. Färre regler och kortare förklaringar tror jag att jag vågar säga.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Fridigern;n209918 said:
Var Moldway jag tänkte på. Är inte Metzer virrigare skriven?
Smaken är delad, men Mentzers boxar var _avsedda_ att vara enklare att ta sig in i för nybörjare - alltså syftet var att nå en bredare publik. Därav att den är nedsmuts... ehrm...utökad med massa tutorial-delar.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Hmm, låter ju lite kul med tutorials nu när man börjat bli rollspelsarkeolog. Insikt i hur spelet var tänkt att spelas kanske?

Moldway har ju lite intressant i sina spelexempel, bland annat om Sleep och dess möjlighet att drabba allierade, som inte täcks av regeltexten i övrigt.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,208
Hoppas på att gamla Basic D&D kommet få sin beskärda del av grejer i PoD. Har önskat det väldigt länge så det här är toppen. Nackdelen blir kanske dock att några dyrgripar i min samling kommer minska i värde när de går att få tag på i PoD. Men smällar man får ta då jag tycket detta är en fantastisk nyhet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Reprints är faktiskt ganska ovanligt att de sänker värdet på saker. Oftast ökar det bara intresset för orginaltrycken, och får dem att stiga i värde.
 
Top