Nekromanti NYHET: Öppen speltest för D&D Next börjar 24 maj

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Dante said:
I morgon smäller det.

Den som är intresserad av att delta i det öppna speltestet av D&D Next anmäler sig här.
Om man får, så tänkte jag köra detta på nästa Repetikon. Alltså om man får för WotC, eller om det är nått knasigt avtal med som säger att man inte får eller så.

/M
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Som jag förstod det släpper de de delar av reglerna som de vill testa för tillfället.

Första speltesten kommer man att kunna spela fighter/wizard/thief och två olika versioner av cleric - för de vill se vilken av cleric-versionerna som är bäst.

Sedan antar jag att de kommer att släppa nya speltestpaket med ett par veckors mellanrum.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Info/update.
De flesta av oss fick våra playtest-filer runt 17:00 idag - men det är ett väldigt tryck på Wizards servrar.

Reglerna ser väldigt lätta ut för oss som har koll på de äldre versionerna och jag skulle antagligen klara av att spelleda det här redan ikväll utan några som helst problem.

Första speltestet innehöll inte så mycket info, bara precis så mycket så man kan spela.
Tanken är väl att man ska få nya speltestpaket med ett par veckors mellanrum där man ska speltesta andra saker.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Tyckte också att det verkade bra... ett steg i rätt riktning! Betydligt mer D&D-känsla än i fyran, och verkar bli mycket lättare att greppa än 3.5.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
anth said:
... det är ett väldigt tryck på Wizards servrar.
Kan man verkligen säga. Jag som kom hem lite senare än 17 (om än tidigare än beräknat idag) har nu för tredje gången misslyckats med att få ned de &%€#@§ filerna. Sidan laddar inte utan går efter ett par minuter till "bad request".
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
anth said:
[…] det är ett väldigt tryck på Wizards servrar.
Detta har redan fått de mest högljudda i den amerikanska old school-falangen att utbrista hur sugiga Wizards of the Coast är, hur sugigt spelet (!) måste vara, samt hur korkade alla är som fortsätter sitta och vänta på nedladdningen som lydiga små får.

Jag gillar old school – men blir mindre och mindre förtjust i många av dess förespråkare.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Inga som helst problem att tanka ner nu på morgonen.
Skulle tro att det är bästa tiden för då sover de flesta jänkarna.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Dante said:
Jag gillar old school – men blir mindre och mindre förtjust i många av dess förespråkare.
Jag tror helt ärligt att det är en av de största anledningarna till att OSG som företeelse ses som suspekt ... att det finns några alltför högljudda dysfunktionella orpon som är bland de främsta "förespråkarna".

/M
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
anth said:
Inga som helst problem att tanka ner nu på morgonen.
Länken i mitt mail för mig bara till Wizards kundsupportsida. (Nu gör inte det så mycket då jag fick tillgång till dokumenten på annat vis. Men ändå.)
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Magnus Seter said:
Dante said:
Jag gillar old school – men blir mindre och mindre förtjust i många av dess förespråkare.
Jag tror helt ärligt att det är en av de största anledningarna till att OSG som företeelse ses som suspekt ... att det finns några alltför högljudda dysfunktionella orpon som är bland de främsta "förespråkarna".
/M
Vaddå dysfunktionella? Jag gillar den här kommentaren på Grognardia angående att James M skriver artiklar till Wizards websida:
I'm talking about working for Wizbro. I mean if it's just about money I guess it's ok to work for the Ku Klux Klan or the Modern Nazi party...right?...cause it's just money...

And this statement is not directed at James, but at a community that for YEARS that has ran this company in the ground and will start all over again at launch.

It just seems hypocritical to sit and watch a group of people you thought you had at least a small clue about how they felt about this issue and then wake up and find everybody posting nothing but free PR for what they have called the devil for years.

That's the part I have a problem with. Or is it ok to work for the Nazis if you just do it part time?...See how that sounds?
/.../
I thought we had a good thing going out here. I must have been wrong. Everyone just needed something to do until the next abomination came along.

My bad...
Jag har själv inte hängt med särskilt mycket i D&D Next-svängen, så någon av er som speltestar får gärna skriva en sammanfattning på lättbegriplig svenska för sådana som mig. Eftersom jag har tröttnat på både 3E och 4E kanske jag kommer att hoppa på tåget när det kommer...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Magnus Seter said:
Jag tror helt ärligt att det är en av de största anledningarna till att OSG som företeelse ses som suspekt ... att det finns några alltför högljudda dysfunktionella orpon som är bland de främsta "förespråkarna".

/M
De finns två sorters OSG-spelare:
De som aldrig ens lämnat ODnD/ADnD och som vägrat att ens titta på nyare versioner - de är CP.
Vi som faktiskt spelat alla versioner och som kommit fram till att OSG är väldigt charmigt - vi är OK. :gremsmile:
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
anth said:
De finns två sorters OSG-spelare:
De som aldrig ens lämnat ODnD/ADnD och som vägrat att ens titta på nyare versioner - de är CP.
Vi som faktiskt spelat alla versioner och som kommit fram till att OSG är väldigt charmigt - vi är OK. :gremsmile:
Det största problemet är att som vanligt är det Vocal Minority som styr, de som skriker högt i alla forum att 3.5 är och förblir det bästa men som aldrig spelar basic D&D eller AD&D utan kom till D&D när det hette Second Edition. Powergamers älskar 3.5, man kan inom reglerna göra karaktärer som blir oövervinneliga redan på ganska låg level, bara man har köpt alla böcker.

4E är mer AD&D än det är 2nd edition eller 3.0/3.5, mycket mer. Jag som DM:ar mycket säger att 4E var det bästa som kunde hända för en DM, äntligen kunde man köra äventyr utan att behöva kunna 1500 Feats i huvudet och hur dessa påverkar varandra (eftersom äventyr till 3.5 enbart listade feats på badguys i äventyren, inte hur dessa påverkade figurens sätt att vara.

En level 15 badguy kunde ha en ganska lång räcka med feats som man som DM var tvungen att kunna i huvudet. 4E med sina statblocks löste det väldigt bra, sedan har 4E en massa andra fel och brister, men man återfick balansen mellan klasserna, som var medvetet skev i 3.5 eftersom speldesignen utgick ifrån magic the gathering-tänket att den som köper mest böcker och lär sig hitta de bästa kombinationerna med dessa böcker skall kunna göra den bästa karaktären.

Dock är jag tveksam till att ett spel behöver 200 attacker med coola namn som alla gör samma sak, slå tärning + din attack och ge vapenskada, men det Wizards lever på är att sälja böcker så marketing kommer pusha ännu mer för en sådan design.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jo, jag håller med om "Vocal Minority".
Här på rollspel.nu var det EN spelgrupp som började spela OSG vid årskskiftet - och plötsligt började alla undra vad det var för OSG-våg som spred sig - för att ALLA i spelgruppen skrev på forumet. :gremsmile:

Vilken version av DnD man tycker är bäst är en smaksak.
Jag förstår till fullo varför du tycker om statblocken i DnD4 - ändå är just statblocken en av de saker som jag själv inte tycker om i DnD4. :gremsmile:

1. De är stora. Försök få med mer än två monster på en A4 - när jag spelar OSG har jag inga problem att få plats med 10 monster på en A4.
2. De är ett helvete att kopiera om man inte betalar för DnDI.

Jag tycker om stat-blocken i DnD Next - men det kanske beror på monsterna än så länge bara är för lvl1-lvl2 PCs.
Vi får se vad jag tycker om statblocken när jag får se monster lagom för en lvl15 PC. :gremsmile:
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
anth said:
Jo, jag håller med om "Vocal Minority".
Här på rollspel.nu var det EN spelgrupp som började spela OSG vid årskskiftet - och plötsligt började alla undra vad det var för OSG-våg som spred sig - för att ALLA i spelgruppen skrev på forumet. :gremsmile:

Vilken version av DnD man tycker är bäst är en smaksak.
Jag förstår till fullo varför du tycker om statblocken i DnD4 - ändå är just statblocken en av de saker som jag själv inte tycker om i DnD4. :gremsmile:

1. De är stora. Försök få med mer än två monster på en A4 - när jag spelar OSG har jag inga problem att få plats med 10 monster på en A4.
2. De är ett helvete att kopiera om man inte betalar för DnDI.
Det viktiga med statblock-tänket är ju att all info skall finnas tillgänglig och i spelbar form. i AD&D skrev man Fultroll - AC 4 THACO: 13 Dam:2d8+8, thats it.

I 3.5 så var det tre rader med feats som skulle raddas upp och som man som DM måste kunna i huvudet, t.ex hur mycket bonus på attack och skada för Fultroll när det har Cleave, PowerCleave, Martial Traning, Expert Martial training, Foe expectiations, Storm born, etc etc, där vissa feat fanns beskrivna i bok X, Y & Z.

anth said:
Jag tycker om stat-blocken i DnD Next - men det kanske beror på monsterna än så länge bara är för lvl1-lvl2 PCs.
Vi får se vad jag tycker om statblocken när jag får se monster lagom för en lvl15 PC. :gremsmile:
Har inte kollat än, spelar mest O:FR / Serenity / James Bond, lite allmänt trött på DnD just för att det bara handlar om nya böcker varje månad och nya regler varje månad. Tyvärr försvann humorn i DnD när AD&D blev Second Edition och har varit borta sen dess.

Men 4E är ur mitt perspektiv mer spelbart än 3.5 för det är mer som AD&D i spelstil, samtidigt som hela deras digitala satsning var ett epic fail och tog alldeles för mycket resurser som kunde använts till att göra spelet bra. Ja menar vem kom på iden att man skulle köpa 3D figurer till deras VTT, och ville man ha 8 orcher fick man köpa 8 orcher, inte "orc" som man kunde nyttja, och dessa skulle kosta lika mycket som plastgubbarna. Stora frågan är nu "vad blir det för tokerier från marknadsfolket denna gång?".
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,728
Dante said:
Detta har redan fått de mest högljudda i den amerikanska old school-falangen att utbrista hur sugiga Wizards of the Coast är, hur sugigt spelet (!) måste vara, samt hur korkade alla är som fortsätter sitta och vänta på nedladdningen som lydiga små får.

Jag gillar old school – men blir mindre och mindre förtjust i många av dess förespråkare.
Jag blev nyfiken på hur snacket bland old schoolianerna på OD&D Discussion går så jag var tvungen att titta in i en tråd om saken där.

De typ positiva hela högen. Det känns fint. :gremsmile:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
DeBracy said:
Jag blev nyfiken på hur snacket bland old schoolianerna på OD&D Discussion går så jag var tvungen att titta in i en tråd om saken där.

De typ positiva hela högen. Det känns fint. :gremsmile:
Ja, på de bloggar jag hänger mest så har det inte varit särskilt mycket diskussion och väldigt, väldigt lite negativitet alls. Snarast så att jag hade väntat mig mer, med tanke på hur illa det var när 4th ed kom ut.*

Det känns väl nästan som denne ensamme röst hos Grognardia (för han är ensam om sina åsikter i kommentarstråden och bashas, lugnt och fridfullt, av andra deltagare, fast jag antar att blogginläggets titel om "selling out" kom någonstans ifrån) är lite besviken i tonen, och ser sig undrande omkring var resten av kamraterna tagit vägen.

Men det är ju bara skönt.

* Jag hände på Wizards forum rätt mycket då. Lärde mig rätt många nya engelska invektiv.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
NYHET: Ändringar i D&D Next-speltestet

Mike Mearls avslöjar de ändringar som införts i speltestmaterialet inför nästa öppna testomgång. Ändringar som föranletts av återföringen från den första testomgången.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
AQI gör om sina 4E gubbar till Next med Mike Mearls: Första podcasten: finns här.

De kommer även spela nästa installation av AQI's äventyr på PAX Prime den 1:sep, med D&D Next-reglerna. Länk
 
Top