Nekromanti Nyhet: Är World of Darkness illa ute?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Efter debaclet med EVE Online och de minst sagt ansträngda relationerna med användarna, har CCP nu bestämt sig för att ta skeden i vacker mun, och fokusera på just EVE Online.

Det innebär att de drar ner på antalet anställda, vilket främst drabbar de amerikanska kontoren. Detta kan vara dåliga nyheter för rollspelet World of Darkness, eftersom CCP köpte White Wolf för att just komma åt det universat, och de som jobbar med det sitter i USA.

Nu ska man omstrukturera för att fokusera, vilket oftast innebär att man drar ner och låtsas som att det är bra för allt man håller på med. Det finns en chans att rollspelet inte drabbas, eftersom produktionen av nya regler och äventyr ändå går på sparlåga för närvarande, och är mer fokuserad på PDF och print on demand.

Läs mer här:

CCP:s pressrelease

En forumstråd på Whit Wolfs hemsida

/Magnus
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag förstår inte riktigt. Vad är det som hänt med EVE Online och användarna?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Möller said:
Jag förstår inte riktigt. Vad är det som hänt med EVE Online och användarna?
Kortversion: CCP, som utvecklar EVE Online, läckte tidigare i år ett internt dokument där de pratade om hur de skulle göra pengar på sina användare, och kallade dem sin "golden goose". När kritik dök upp var CCP allmänt störiga, och kläckte den klassiska repliken "it’s not what you say, it’s what you do".

Resultatet blev "rage storm". Värre PR-katastrof har jag inte sett något spelbolag råka ut för, och det var helt självförvållat. Så då började folk säga upp sina prenumerationer, vilket nu tydligen påverkat företaget så mycket att det måste till drastiska åtgärder.

VD:n gjorde nyligen avbön:

Hellmars avbön och ursäkt

/M
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,157
Location
Lund
Kanske, kanske inte?

Jag frekventerar både WWs forum och ex. rpg.net och där har det under de senaste åren varit en ständig ström av domedagsprofeter som av olika anledningar dömt ut WW och sagt att det bara är en tidsfråga innan de dör ut.

Med lite mindre frekventa mellanrum går någon officiell person på WW ut och dementerar detta (tror att det var på Grand Masquerade som var senaste gången) tillsammans med den gamla brasklappen att WW inte blev uppköpta av CCP utan att det var en sammanslagning.

Hur som haver så har jag lärt mig att ta de här utropen på att WW är på väg att dö med en nypa salt och sitta ganska lugnt i båten. Går CCP på pumpen så kommer kanske WW också göra det eller så kommer något annat bolag och köper upp dem och deras IP (som trots allt inom spelvärlden är ganska stort). Om inte så får jag klara mig med alla de WoD-böckerna som jag redan har, varav vissa jag inte ens läst till fullo :gremsmile:

Cog.
 
Top