Nekromanti Nyfiken på Mundana (från idé till vad det är idag)

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Hej!
Har sökt lite här i forumet efter en tråd om Mundana och hur världen jobbades fram en gång i tiden. Jag är så nyfiken på lite mer detaljerad beskrivning om hur det hela gick till. Den frågan kan och får självklart svaras så som nån av författarna (eller annan person som har kunskap såklart) skulle vilja.. Men har också specifika frågor som:

- Finns det nått med Mundana som ni idag skulle skratta åt om det var med i nån modul?
- Ångrar ni nått med Mundana idag.. Typ ett land ni önskar ni inte haft med, nån kultur som borde sett annorlunda ut eller inte skapat så som ni gjorde?
- Om kartan delades upp mellan författare? Och hur de syncade med varandra om länder, kulturer etc i så fall..
- Hur mycket anteckningar det egentligen finns? T.ex. om jag tittade in i någon av författarnas dator, skulle jag kunna ta reda på vad som hände i Menon-Aun 10000 år före Daak och följa ett detaljerat historieförlopp tills "idag"?
- Finns det länder bortom stora slätterna som har tillräckligt med anteckningar för att skriva en hel modul?
- Finns det kartor som visar hur gränser flyttats över tid?
- Som författare måste ni veta saker om länder i Mundana eller historiska händelser som vi konsumenter inte vet något om. Vad händer med slopat och/eller icke-inkluderat material?

Dels intresserad för jag håller själv på att skriva på en påhittad värld och det är få världar som är så detaljerade som Mundana. Men är också nyfiken som ett fan av Eon.
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Jag älskar allt med Eon, helt underbart spel som saknar motstycke både i Sverige och internationellt i min mening. Jag tror det jag är ute efter är att förstå lite mer hur det gick till. Ritades en karta random och sen började ni ge namn och historia? Började ni bakåt och fram eller satte ni nutiden och sen dåtiden? Jag är helt enkelt bara väldigt imponerad av detaljrikedomen i Mundana och det vore spännande att få mer inblick i hur det gick till, vad för komplikationer som kanske uppstod i processen och om den konsekventa realismen i världen hölls väldigt strikt på.. Typ, om det finns spänningar mellan två länder så lär ju det vara en lång process precis som att Israel idag bygger på flera tusen års komplikationer och olika länder som uppstått och försvunnit. I vilken ände angrep ni det? Utvecklades sånt dåtid efter att världen sats som den ser ut idag.. Och HUR STOR är kartan egentligen :D?
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Mäktigt! Kul att få se. Uppenbarligen finns mycket bitar som inte syns på "vår karta". Arbetade ni fram generell eller väldigt detaljerad historia för alla delar innan ni valde ni att fokusera in på det vi ser idag och sätta specifika författare på enskilda delar?

Också tänkt på hur pass mycket som formats inför specifika landsmoduler. Fanns det mesta på plats innan ni började göra alla de moduler som sen kom ut.

Nått som jag alltid tyckt varit så fett med Eon är att när jag köpte första utgåvan fick jag med en gång en känsla för världen och stämningen trots att det var så lite beskrivning av själva världen i grundboken. Det tänker jag har mycket med ert förarbete att göra.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
jascon;n297140 said:
- Finns det länder bortom stora slätterna som har tillräckligt med anteckningar för att skriva en hel modul?
Kanske. Håll utkik i framtiden ^_^

jascon;n297140 said:
- Som författare måste ni veta saker om länder i Mundana eller historiska händelser som vi konsumenter inte vet något om. Vad händer med slopat och/eller icke-inkluderat material?
Allt som skrivs blir givetvis sparat i någon form, med förhoppningen att senare kunna tas med i framtida moduler eller Fenixartiklar. Det finns väldigt, väldigt mycket skrivet som ännu inte är publicerat.
 

jascon

Veteran
Joined
24 Oct 2013
Messages
53
Ymir;n297417 said:
Kanske. Håll utkik i framtiden ^_^
Mumsigt! Okej okej, nu är jag nyfiken! Med 100+ lax i backning på Kickstarter vid det här laget på Strid.. Så hoppas jag produktionen tuffar på ;).. Hungrig efter mer !

Ymir;n297417 said:
Allt som skrivs blir givetvis sparat i någon form, med förhoppningen att senare kunna tas med i framtida moduler eller Fenixartiklar. Det finns väldigt, väldigt mycket skrivet som ännu inte är publicerat.
Måste vara enormt mycket att hålla koll på. Kör ni med nån slags dropbox lagring av allt så alla kan ha koll på allt?
Vore coolt med lite intervjuer nån gång. Lär ju va få företag i Svensk rollspelshistoria som har så mycket erfarenhet som de involverade i Eon. Skulle va så kul att lära sig mer av er process. Förstå hur ni går från det ena till det andra tills en värld blir till.

PS. Är mina frågor lite konstigt formulerade eller håller ni hårt på hemligheterna bakom hur Eon/Mundana skapades och den processen? Vill typ sätta mig ner, käka en pizza och fråga ut er tills ni somnar haha..
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
jascon;n297431 said:
Måste vara enormt mycket att hålla koll på. Kör ni med nån slags dropbox lagring av allt så alla kan ha koll på allt?
Chattar och gemensamt tillgängliga filer gör oerhört mycket nytta. :grin: Jag skulle inte kunna skriva utan den hjälpen, det är ett enormt stöd att ha de andra skribenterna och de ansvariga så nära till hands.
 
Top