Nekromanti Nyfiken i en strut

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
som jag är så skulle det vara kul att veta vilket rollspel som var det första ni kom i kontakt med, och hur det startade en gång i tiden.

Själv kom jag in via en klasskamrat under mitten av 1980-talet när de saknade någon i gruppen och det var ett äventyr till Chock.

Riddaren - nostalgisk när han tänker tillbaka


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>som jag är så skulle det vara kul att veta vilket rollspel som var det första ni kom i kontakt med, och hur det startade en gång i tiden.</I>

Jag kom först in i hobbyn via soloäventyr (Fighting Fantasy, Lone Wolf...), som jag hittade på en lokal spelbutik när några kompisar hade blivit konfliktspelsfrälsta (ASL et al) och började hänga där.
Första rollspelet vi lirade var Traveller, och vi lirade bara det i några års tid. Sen började vi varva det med en kampanj i Twilight:2000. Första fantasyspelet var AD&D (med ett annat spelgäng) som dock rätt snart övergick till Rolemaster.

--
Åke
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Drakar och Demoner (svarta regelboken), 1985, bör det ha varit jag spelade första gången.
Jag hörde talas om rollspel första gången i E.T., där några satt och spelade vad jag antar var (Advanced) Dungeons and Dragons, jag har inget minne av att de gjorde det i filmen, men jag minns att de gjorde det i boken.
Se där, film är skadligt för ungdomen /images/icons/smile.gif

/ Daniel
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Jag började spela med ett gäng som hållit på sedan 1976. Mitt första rollspelsäventyr var i en AD&D-kampanj, och det var i mellandagarna 1982. Snart började jag köra en D&D-kampanj, som tillsammans med Boot Hill och Rolemaster var våra vanligaste rollspel.

http://www.algonet.se/~enda
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Min första kontakt skulle man nog kunns säga var på slutet av 70-talet(jag är född -70). Hade en kompis som pratade om att det fanns ett nytt spel som inte var svenskt, där man själv ritade grottor som det fanns monster och en skatt i, själv kunde man iaf spela människa eller dvärg, minns inte om man även kunde spela någon mer ras och målet var att gå in i grottan döda monstren och hitta skatten. Jag skulle tro att han hade hört talas om D&D. Vi visste inte mycket om regler eller hade några regelböcker så vi hittade väl i princip på reglerna utifrån det han hört. Vi använde bara 1T6, Vår gubbe hade visst antal Kp, likaså monstren. För att avgöra om man träffade monstret så hade vi ett visst värde t.ex. 6 som man måste slå lika med eller över med 1T6 för att lyckas träffa. Den egna gubben hade t.ex. bara 4. Grottorna ritade vi som sagt själv och innehöll förutom monster även dolda dörrar som man måste slå mot för att se om man hittade dem. Skatten låg ofta bakom en sådan dörr tillsammans med ett hemskt monster.

Detta att man själv hittade på spelet facinerade mig så i början på 80-talet när DoD släpptes och det började prata om rollspel blev jag intresserad. Min riktiga kontakt med Rollspel blev sålunda -84 när DoD 2 släpptes som jag köpte för att spela tillsammans med ett par kompisar som oxå var intresserade av rollspel. På den vägen är det. Den ena av kompisarna spelar jag inte längre med då vi inte umgås längre men den andra spelar jag fortfarande med.

Kan dock tillägga att vi hade ett långt speluppehåll, 87-97 ungefär. Vi spelade rock istället och drömde om att bli rockstjärnor och jag flyttade till Göteborg.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
E.T

Vill minnas att de även gjorde det i filmen. Kan dock ha fel.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Få se nu. Det började med att jag någon gång på åttiotalet såg en liten annons angående Stockholms Tolkiensällskap (Forodrim)... Tog ytterliggare några år innan jag gjorde mig involverad i sagda sällskap via Jörgen Städje (Haradrimit). Han lyckades till sist få mig att delta i ett folkmöte, en sak ledde till en annan. Jag deltog i ett antal folkmöten och en stor bankett. Hittade en pojke som spelade både rollspel och lajv. Han gjorde (tillsammans med bla. Anders Blixt, Olle Sahlin och en Stefan Litsenius (hm stavar han det så?)) mig uppmärksam på att man kunde spela rollspel kring bord, men lurade också in mig i SCA och därigenom andra lajvkretsar. Slog upp med honom och sedan dog min älskade far och i samband med detta bad jag Olle Sahlin lägga in en annons i nästkommande Sinkadus om att jag sökte någon som kunde lära mig spela rollspel. Specifikt Sagan om Ringen - givetvis! *flin*

Därefter tog det inte lång tid innan jag kom i kontakt med en grupp i Vällingby som vid första tillfället jag fick prova på lät mig spela med i ett Ringenäventyr - vilket det var minns jag inte, men det gör min make (Ulvtand, som ledde äventyret) som jag kan fråga om ni undrar. Det var våren 1992 och därefter så har jag spelat mycket, ofta och länge. Titta, nästa år firar Ladyn Tio års jubileum! Jösses, det börjar bli några år nu, jag som tyckt jag var nybörjare!

Så där kan ni se vad en kontaktannons

Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Började spela 92, när jag gick i fyran..
Självklart var det drakar och demoner vi spelade...
En kompis hadfe en bror som hade spelat och han lurade mig att bli intresserad, sen hittade vi ett gäng som spelade i vår nya skola, och började spela lite emd dem.. Sen dess har det bara snurrat på.. :o)

Av orginalgruppen så är det bara jag och en till kvar.. Och nu spelar vi lite mer än drakar och demoner..
Lajvare har vi visst blivit också..

chrull - ska köpa 30'000 fjäderstålsringar idag..

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
De rollspel som jag först kom i kontakt med var DoD och SW. Kul som tusan tyckte man då, och det är det ju fortfarande. Men nu när man vet lite mer så vet man ju att det finns en djungel av bra spel.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Mutants gamla grundbox. En kompis i scouterna hade en kopia han hade fått av en kompis' storebror som kopierat den av en kompis som han spelade Mutant med i lumpen.

Inte så långt därefter piratkopierade vi Dungeons&Dragons från en annan scoutkompis och började spela det också.

Dett var (kisar och försöker övervinna seniliteten) så sent som... 87? Jag gick iaf sista året på högstadiet.

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Jag var nyfiken och vips!

Det var en kompis till mig som hade spelat ett år med ett par äldre kompisar. Jag hade ingen aning om det när dom började. Men så slutade dom äldre, det var dom som hade böckerna. Min kompis vill fortsätta spela och frågade om jag ville pröva... nyfiken som jag var var jag med och det blev givetvis DoD. På den vägen är det.
Har nu hunnit med en hel den spel! Och mer blir det.../images/icons/wink.gif

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Mutants gamla grundbox. En kompis i scouterna hade en kopia han hade fått av en kompis' storebror som kopierat den av en kompis som han spelade Mutant med i lumpen.

Inte så långt därefter piratkopierade vi Dungeons&Dragons från en annan scoutkompis och började spela det också.

Dett var (kisar och försöker övervinna seniliteten) så sent som... 87? Jag gick iaf sista året på högstadiet.


87 låter ganska sent ganska sent tycker jag. Jag är nästan säker på att jag, Janne och Sören spelade med dig någon gång runt 85-86 och då hade du redan spelat ett tag.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Argh! Få se nu, jag är född -71, när slutar man högstadiet (jag VET att det var sista året där, på vårterminen tom) <räknar på fingrarna> argh, kan inte få det annat än VT -87...
<frustration>

Nightowl, som _tror_ han SL:ade Willes första spelsession - men ho vet?

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Nightowl, som _tror_ han SL:ade Willes första spelsession - men ho vet?

Det stämmer alldeles utmärkt. Det var Mutants grundlåda. Jag har för mig att min rp dog ungefär 3 gånger under det äventyret.

Argh! Få se nu, jag är född -71, när slutar man högstadiet (jag VET att det var sista året där, på vårterminen tom) argh, kan inte få det annat än VT -87...

Jag tycker fortfarande att det låter sent. Men det är nog mycket möjligt att jag har fel.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Började med Chronopia faktiskt, har nästan slutat spela det nu. Vissa säger nog att det ger fel uppfattning om många saker i Fantasyrollspel, men jag läste även vid denna tid massor med Fantasy-böcker så det påverkade mig inte så mycket.
Började med det i 6:an 7:an nån gång vad blir det?
3-4 år sen eller nåt... så jag är ganska färsk.

Så det så!
 

Winston

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
32
Location
Umeå
Drakar och Demoner expert äventyret enhörningshornet var det första jag spelade. Jag minns fortfarande hur jag leende körde tvåhandssvärdet igenom magen på en av svartprästerna (om någon är intresserad så spelade jag barbaren Zerak)

In the end, everything is a gag.
Charlie Chaplin
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Järnringen!

Jag tror du bara dog EN gång (skjuten med en laserkanon - ah, the smell of burnt flesh in the morning), men när vi spelade Genbas Alfa dog folk som flugor...

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Hua... Det var ett tag sedan.

Min kusin var 5 år äldre än mig och spelade. Så halkade jag in. Jag vet att det var den blå D&D lådan han hade. Jag spelade nog 83 första gången. Köpte D&D 2.a ytgåvan när det kom ut. Spellede Sarkath Hans gravvalv och jag vet att spelarna absolut skulle slå ihjäl 20 alver vid en hängbro.

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Min första kontakt med rollspel var nog med någon av de första utgåvorna av Dungeons & Dragons. Det spelade jag en gång, och jag gillade idén. Sedan letade jag det i svenska hyllar och till slut hittade jag Drakar & Demoner. Det var det som jag började spela lite mer med.

/Honken
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Mitt första rollspel var Mutant någon gång på 80-talets slut.

"Soylent Green is people!"
 
Top