Nekromanti Nybliven Sagaspelare; diverse frågor.

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Hej, Tack för ett vackert och användarvänligt spel!

Nu till grillandet:

varför finns det ingenstans att skriva magin på rollforumläret? Länken till det alternativa rollformuläret på er hemsida saknas eller något för formuläret som kan hittas är samma som i boken.

Bastardsvärd; vad fyller det för funktion?

Kan vilket yrke som helst välja besvärjelser bara de uppfyller kraven? Givetvis upp till mig i slutändan, men vore intressant att höra hur ni tänkt.

Jag vet att det finns sagamaterial i tidingen Fenix men vet inte vilka, vet ni?

Viss förvirring angående Färdigheten Iaktagelseförmåga som vissa arketyper har, antar att det är Upptäcka som menas?

Lyssna går tydligen på sinnen, inte närvaro är det korrekt?

SPOILER!!!!!!!!!
Ett visst svärd i slutet av boken sägs göra 1T6+3 i skada är det skademodifikationen eller bara en utskrift och det ska vara +3? Man undrar ju också vad det är för svärd, Bastardsvärd?
!!!!!!!SPOILER END
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Först; kul att du gillar boken! Och bra när folk påpekar saker som är oklara och/eller fel...

Några snabba svar så här mitt i natten efter SSK:

Bastardsvärd har exakt samma värden som ett vanligt "bredsvärd"... det handlar mer om design och stil, än effekt.

Nej jag vet att det finns dålig plats för besvärjelser på rollformulärat, jag skriver dem på baksidan. Jag ska fixa ett grimore-blad att ladda ner när jag får tid.

Saga har inte yrken på samma sätt som en del andra rollspel, och arketyperna är bara stöd för att visa ur olika rollpersoner kan se ut... så en "riddare" kan exempelvis ha helt andra färdigheter än den arketypen har, om man vill, och fortfarande vara riddare (det handlar ju om andra saker vad som gör en riddare eller inte, som exempelvis börd).

Lyssna går på sinnen, korrekt.

Iaktagelseförmåga är en FÖRDEL, inte en färdighet. Det ska vara Upptäcka som är färdigheten. Ett korrfel som slank med eftersom det blev en sen regeländring... tyvärr.

Har tyvärr inte i huvudet vilka nummer av Fenix som har Sagamaterial.. men det rör sig om kanske sju nummer om jag minns rätt... måste kolla upp.

1T6+3 syftar nog på ett tvåhanssvärd, har inte boken här just nu, får kolla upp det.

/Tomas
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
varför finns det ingenstans att skriva magin på rollforumläret?
Med största sannolikhet pga utrymmesbrist. De allra flesta rollfigurer i Saga kommer aldrig att lära sig någon magi och i alla fall jag skulle tycka att en ruta avsedd för besvärjelser, som dessutom i de flesta fall inte skulle användas, bara skulle ta plats från sådant som bättre behöver utrymmet. Magissuystemet i Saga är dessutom såpass simpelt att en magikers rollformulär bara behöver innehålla en kort lista över de besvärjelser denne kan och inget mer. Och detta kan lika gärna skrivas på baksidan eller så.

Bastardsvärd; vad fyller det för funktion?
Man slår ihjäl folk med det? :gremcool: Skämt åsido så skiljer det sig från bredsvärdet, som annars har identiska värden, genom att det kan svingas med två händer. Eller menade du något annat med din fråga?

Kan vilket yrke som helst välja besvärjelser bara de uppfyller kraven? Givetvis upp till mig i slutändan, men vore intressant att höra hur ni tänkt.
Jag tycker det är självklart att, av de arketyper som finns beskrivna, endast magikern ska kunna lägga magi. Det är ju liksom själva definitionen av en magiker. Fast det är självklart att det kan ligga till på annat vis i din kampanj.

Viss förvirring angående Färdigheten Iaktagelseförmåga som vissa arketyper har, antar att det är Upptäcka som menas?
Så skulle jag tolka det. Jag antar att man blandat ihop namnet på färdigheten (upptäcka) med namnet på fördelen (iaktagelseförmåga).

Lyssna går tydligen på sinnen, inte närvaro är det korrekt?
Stämmer. Regelboken är mycket tydlig på den punkten. Vad föranleder frågan? Tycker du att den borde gå på närvaro istället?

SPOILER!!!!!!!!!
Ett visst svärd i slutet av boken sägs göra 1T6+3 i skada är det skademodifikationen eller bara en utskrift och det ska vara +3? Man undrar ju också vad det är för svärd, Bastardsvärd?
!!!!!!!SPOILER END
Det står som sagt inte angivet vilket sorts svärd det rör sig om. Jag gissar att det, då man kan anta att svärdet är tämligen gammalt, är av en sort som inte låter sig kategoriseras till att tillhöra någon av de svärdstyper som vanligen förekommer i Arcaria när äventyret utspelas. Om det nödvändigtvis ska kategoriseras så skulle jag tro att det närmast liknar ett kortsvärd eller, möjligen men inte lika troligt, ett bredvsärd. Att det skulle vara ett bastardsvärd är nog mycket osannolikt då svärd med så långa och smäckra klingor är att anses som senaste high-tech inom svärdsmideskonsten. [/quote]

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Bastardsvärd har exakt samma värden som ett vanligt "bredsvärd"... det handlar mer om design och stil, än effekt.
När jag ögnar igenom stridskapitlet hittar jag ingen regel om att använda enhandsvapen med två händer, något som det poängteras att bastardsvärdet kan. Rent instinktivt skulle jag ge en extra poäng i skada i de fallen. Finns det skrivet nått om tvåhandsfattningar?

1T6+3 syftar nog på ett tvåhanssvärd, har inte boken här just nu, får kolla upp det.
Om man ska lita på illustrationen så rör det sig om ett enhandssvärd. Den extra skadan tolkar jag som att den beror på att det, som det beskrivs i texten, är magiskt.

/Anders
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Kul att du gillar Saga, det gör jag med!

Här kommer ytterligare några tänkbara svar på dina frågor.

varför finns det ingenstans att skriva magin på rollforumläret? Länken till det alternativa rollformuläret på er hemsida saknas eller något för formuläret som kan hittas är samma som i boken.
Jag har gjort egna rollformulär, med 2 sidor. Annars skulle jag skriva Magi på baksidan. Arfert är allergisk mot rollformulär med fler än 1 sida. *SMILE*

Bastardsvärd; vad fyller det för funktion?
Den här diskussionen har vi haft förut och jag tror att vi kom fram till att alla vapen används med både en och två händer när man slåss. Jag har gjort en ändring i vapentabellen för att särskilja Bastardsvärdet. Om du sänker Bredsvärdets Skademodifikation med 1 så ska du se att det händer grejer.


SPOILER!!!!!!!!!
Ett visst svärd i slutet av boken sägs göra 1T6+3 i skada är det skademodifikationen eller bara en utskrift och det ska vara +3? Man undrar ju också vad det är för svärd, Bastardsvärd?
!!!!!!!SPOILER END
Det är ett magiskt enhandssvärd (kanske ett forntida kortsvärd). Så tolkar jag det. När jag har spelat är det dessutom gjort av brons (eller det kanske det är i äventyret också?).
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Tack för alla svar!

Angående Bastardsvärdet, som ni säger är dess fördel att man kan använda det med en eller två händer, men det finns ingen regelteknik för att att beskriva det. +1 på skademod eller nåt tycker jag funkar(naturligtvis inte på vapen som måste användas med två händer).

Angående lyssna, jag la märke till att det var den enda som gick på en term och inte en summa. Så jag tyckte det stack ut lite och kände att jag behövde fråga.

Angående arketyper och magi, Frågan uppstod då vi skulle skapa oss en tempelriddare. Men efter att ha satt in mig lite i religionen känns det nog lite fel, å andra sidan är han utkastad ur orden av nån anledning så vi fortsätter att klura på den biten. :gremsmile:

Angående svärdet så råder det fortfarande förvirring. Å ena sidan skulle det kunna vara ett tvåhands eller huggsvärd med magin att det suger ut livet på en 1:a. Alternativt att det är ett tvåhands eller huggsvärd som har en permanent version av magin Acuere (skärpa) + magin att suga ut livet på en 1:a. Men på bilden ser det mer ut som ett bredsvärd/ kortsvärd..

Ny Fråga:

Vid skapandet av säg en alv, gör man precis som vanligt inte sant?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Vid skapandet av säg en alv, gör man precis som vanligt inte sant?
Ja, än så länge finns det inga specifika regler angående alviska rollpersoner. Det som du kan ha i åtanke är att alverna är smäckrare än människor (kanske +2 i STY istället för +3 och +4 i MOT istället för +3). Dessutom har alla alver minst 5 i Gåvan eftersom det finns någon text någonstans i boken som säger att alla alver kan lägga magi (om de tränas i det antar jag). Jag vet inte hur man bäst löser det där med Gåvan, kanske att den egenskapen slås fram med 1T6+4?

Så har jag tänkt iallafall.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Ang. magi...

Ett sätt att göra en tydlig formellista för sin rollperson är att: kopiera texten för de formler som magikern kan direkt ifrån Saga Grundregler-pdf:en som Saga Games är så hyggliga att bjussa på. Det är bara att markera texten och klistra in i Open Office eller Word t.ex. Bifogar en pdf som jag gjorde med Open Office Writer nu på en stund.

Eventuellt skulle man kunna komplettera med att skriva upp de formler man kan längst ner i färdighetsrutan också. Vad jag förstår ska det väl gå alldeles utmärkt att köpa upp nivåer i formlerna om man vill?
 

Attachments

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Dessutom har alla alver minst 5 i Gåvan eftersom det finns någon text någonstans i boken som säger att alla alver kan lägga magi (om de tränas i det antar jag). Jag vet inte hur man bäst löser det där med Gåvan, kanske att den egenskapen slås fram med 1T6+4?
Eller så genererar man alvers värde i Gåvan som vanligt men säger att "minst 5"-regeln inte gäller för dem. Det innebär att även om alla alver har förutsättningar för att lära sig magi så finns det, även bland dem, de som i slutändan är mer lämpade för det än andra.

/Anders
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Har just gått igenom hela Saga bloggen och hittat mycket intressanta saker.

Hur ligger landet gällande den där spelledarboken? sprang saga trudvang om den på väg till tryckeriet?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Spelledarboken är sedan rätt länge layoutad och klar till 90%, det som saknas är dels ett äventyr som måste renskrivas/uppdateras... och sist men inte minst PENGAR att trycka den... det senare är den främsta anledningen att den inte är ute. Jag har inte råd.

så därför har andra projekt kommit före, som exempelvis PW-boken där fler är med och delar på tryckkostnaderna (det är ett billigare tryck också...)

Jag vill helst ge ut Saga-produkter i schysst tryckt inbundet format med hög kvalitet, som grundboken. Jag kunde iofs digitaltrycka den via Lulu.com, men det känns fel när det gäller Saga. Det passar bättre för andra enklare spel jag funderar på.
 
Top