Mogger
Hipsteranka
Ymir said:Solar System är, som jämförelse, mycket mer generiskt, på gott och ont. Arguably är det dessvärre också mer abstrakt och kanske därför svårare för nybörjare att greppa och uppskatta, och därav mina tvivel som föranledde den här tråden.
Vi kanske skulle kika på vad som blir kvar av SS om vi kokar ner det till ett minimum? Jag är säker på att dess minimala kärna går att använda nästan rätt av utan en massa extra krunsh.
Jag håller med dig om AW, i grund och botten, men mycket av det ligger i playböckernas utformning och de settingspecifika dragen. Byt ut dem till att göra det du vill så har du ett nytt spel.
Nu har jag ju bara läst det vid något enstaka tillfälle, mer har jag inte hunnit, men det kallas ju för "Pickup" och kan mycket väl vara just det om man kör "kom-igång-snabbt"-versionen (finns kapitel om olika sätt att anamma spelet beroende på spelstil och syfte). Boken är iof asafet (ca 400 sidor), men den består mest av listor med en massa utfyllnad på färdigheter, aspekter och skit som man kan ha. Själva spelet egentligen bara några kapitel och så snabbt man fått svung på det sägs det att man ska kunna lira det snabbt och enkelt, med minimala förberedelser osv. FATE-systemet förövrigt. Boken är dyr men