Nekromanti Nybörjarmagiker

Jarjo Bosto

Veteran
Joined
11 Oct 2004
Messages
13
Location
Orminge, Nacka, Stockholm, Sverige, Europa, Jorden
Hej!

Tänkte bara slänga ut en fråga.

Jag ska precis för första gången kasta mig ut i Eons underbara värld och då har jag tänkt att vi tar alla smällar på en gång. Så jag kör en dvärgamagiker. (Och krisa inte ihop alldeles nu, jag och spelledaren har en god kommunitkation och vi är alla införtsådda med att detta kanske inte är den enklaste karaktär att köra. Fun, though. :gremsmile: )

Det jag undrar är mera: finns det någon som har några bra nybörgartips innan jag ger mig i kast med magisystemet? Lite grundläggande do's and dont's så att jag kan undvika de värsta fallgroparna?

Tack på förhand,
Jarjo Bosto
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Fallgropar och sånt

Lite grundläggande do's and dont's så att jag kan undvika de värsta fallgroparna?
Sure ba'!

1) Tro inte att magi kan ersätta ett schysst armborst.
Vill du skada folk och fä ska du använda vapen. Visst kan man orsaka problem med magi också, men vanliga vapen är oftast mycket effektivare. Se till att ha ett rejält armborst som backup om du skulle behöva ta hand om folk lite mera fysistk.

2) Inte ens Ob1T6 är "Automatiskt lyckat".
Se till att du kan ta ett par misslyckanden - undvik att vara helt beroende på att ett visst slag lyckas. Ob-systemet har en ibland övernaturlig förmåga att ställa till det, även i situationer där "man borde ha lyckats".

3) Hellre mästare i EN färdighet än klåpare i HUNDRA.
Det lönar sig att vara bra på en eller två saker hellre än att var sådär halvdan på massor. Du kommer att hitta hundra olika prylar som du vill kunna när du skapar din rollperson. Se till att välja de tre du helst vill ha och lägg mest poäng där. Det kommer att löna sig!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Var inte en krigare med forsen

Mitt bästa tips är nog, som Duddmannen redan tagit upp, att inte försöka substituera en krigare. En magiker är i första hand en magiker, inte en slagskämpe, en duellant eller en soldat. Undvik gärna offensiva besvärjelser totalt och du kommer märka att de ickeoffensiva effekterna/besvärjelserna är väldigt väldigt effektiva. En magiker är en specialist på magi och känner igen och vet hur man handskas med magiska företeelser. Han har på sätt och vis rollen av en lärd man, vilket man inte bör glömma bort. Särskilt inte som dvärgamagiker, som troligtvis är skolade i en kasse ickemagiska ämnen också.

Mitt andra tips är nog att till en början gå efter de besvärjelserna som finns i grundboken. Försök inte använda reglerna för improvisation eller reglerna för att skapa egna besvärjelser. Dom påminner förvisso väldigt mycket om varandra men ändå. Det blir lätt för mycket på en gång om ska ta till sig grundreglerna och extrareglerna på en och samma gång.


/Naug
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Själv har jag spelat väldigt för mycket magiker i de flesta rollspel som jag provat (främst EON).

Det är alltid gött att konka på några kongelat om man vill vara på den säkra sidan (plus att de fungerar som populära bytesvaror magiker emellan).

Jag hoppas att du kommer kunna allting om magi rent regeltekniskt sett.
Dvärgar använder som (kanske) bekant bara elementmagier.

Bestäm dig för en eller två aspekter och se till att du kan dom istället för 4 och inte kunna dom säskilt bra.

Som nämnts två ggr, försök inte göra en duktig stridsman av en magiker. Att kunna kasta ett eldklot kan vara bra MEN om du i ditt spelgäng råkar ut för mänder med strider, snälla ha med ett backup vapen, det kommer behövas (säger en som vet).

Fösök aldrig "stila" med magi (säger en som vet).
Jag försökte med magi slå igen en dörr för att stila för en rival men jag fumlade och blev blå i ansiktet, utskrattad och fick ett par syrebristkryss itecknade på rollformuläret.
(Jag har även satt eld på ett antal olika av mina egna kläddesplagg, om du vill veta mer får vi ta det per privat meddelanden :gremgrin: ).

Ett tips som du antagligen kommer vara användbart är att inte fösöka visa att du är en magiker för allt och alla...
Vissa har "fördomar" eller misstycke mot magi.

Ofta är magi en utväg som man inte bör välja framför alla andra.

Gastono, -Den som vet :gremtongue:
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Läs igenom vad de färdigskapade magierna gör i grundboken, välj de du tror du kommer få bra användning för.
kom ihåg att dvärgamagiker endast utnyttjar de 4 elementen som alstringskällor.

Som nybörjare kanske du inte vill ge dig in på Alkemi det första du gör, många anser det ganska krångligt.

Ritualer är helt okej om du hittar någon med rätt aspekter, kan kosta lite mycket magnituder bara.

de tre magi källorna vatten luft och jord är enkla att finna alstrings källor till som du förstår men till eld kan det vara bra med "eldpulver". Ett pulver som när det kommer i kontakt med luft självantänder och kan med fördel användas för alstring.

OM du nu måste vara en slakt maskin se då till att skaffa lite pansar, en vapen färdighet och magier som tex garglias bryne och nån eldbolls...sak.

magiker bland dvärgar är respekterade för deras kunskap och ses inte som något alternativ till deras tro utan är fult kompatibelt om man säger så.

hoppas jag varit till nån hjälp...
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
dvärgmagiteori

kom ihåg att dvärgamagiker endast utnyttjar de 4 elementen som alstringskällor.
De fyra elementarkrafterna och ataxatropi står det väl under magiteoribiten i mystik och magi.

/Ceram, tror att det är för att det inte skulle bli så knepigt med ritualer.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Litet tips bara

Om du inte ska vara en improviserande magiker, se till att kunna dina magier rent regeltekniskt. Att dra upp M&M när man är mitt inne i att bolta blixtar och ska avsluta med en kanon till eldboll är inte det mest stämningsfulla... Oh, förresten, glöm inte effekten Städa :gremtongue:.
 

Jarjo Bosto

Veteran
Joined
11 Oct 2004
Messages
13
Location
Orminge, Nacka, Stockholm, Sverige, Europa, Jorden
Re: Fallgropar och sånt

Tack så mycket!

Nu är jag säker på att jag är inne på rätt väg. Jag får återkomma när jag hunnit spela lite. Får hoppas det inte slutar med ett felriktat "zap!" :gremsmile:

Jag kommer säkert återkomma med fler frågor när jag hunnit bli varm i kläderna.

Återigen, tack!

Jarjo
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
puckodvärg

Ämne: Re: Demirkh klan Roghan e termotropiker...[NT]
Då är han en felskapelse som bryter mot den dvärgiska magiteorin :gremelak:

/Ceram, Tycker numera Demrikh är mer irriterande än baronessan av Silershamn som ska bo i Colonan...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: puckodvärg

Eller så kan dvärgarna använda samtliga aspekter, bara det att de formellt inte erkänner existensen av något annat än de fyra elementarkrafterna. Demirkh ser sig alltså som "eldmagiker", inte som termotropiker. Likaså kan en kryotropialstrande dvärg kalla sig "luftmagiker" eller "vattenmagiker" och så vidare. Man bör nog skilja på filosofin och de faktiska kunskaperna.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: puckodvärg

det finns enligt den dvärgiska magiteorin inga hinder för att använda andra aspekter än elementarkrafterna bara att alstra dem så varför inte låta denna dvärg alstara pyrotropi och sedan i sina formaliserade besvärgelser (dvärgar improviserar nästan aldrig) transformera till termotropi.
 
Top