Nekromanti Nybörjarfråga

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Jag vet att detta är en otroligt lätt fråga för de flesta av er, men jag har letat i boken utan att hitta det. Vad ska man slå över när man kastar magi? Vilken DC är det? Jag spelar med 3.5 reglerna för övrigt. Tacksam för svar.

/Mori känner sig som en störande mes :gremblush:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,916
Du behöver inte slå för något alls när du kastar magi. Du liksom, bara kastar den.

Fiffigt vad?

- Vulf
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
I de flesta fall så lyckas man automatiskt med att lägga magi, och sedan så är det upp till motståndaren att slå ett motståndsslag för att se om han lyckas att motstå besvärjelsen. Just den där svårigheten är svår att hitta i boken. Den finns bland informationen hos de huvudsakliga magibrukande klasserna, under Game Rule Information/Abilities.

Saker som kan störa magikers koncentration, och hur pass distraherande de är, kan du läsa om i Concentration-delen av magikapitlet. Om arcane-magiker bär rustning så får dom slå ett Arcane Spell Failure-slag för att inte misslyckas med magi, men med visst undantag för barder. Mer om det kan du läsa i utrustningskapitlet under Armor/Arcane Spell Failure. Tyvärr kan jag inte ge sidhänvisningar eftersom jag kör med version 3.0.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Been there, done that...

Jag minns hur jag spenderade säkert två kvällar med att sitta och läsa magireglerna i Wheel of Time för att hitta precis det du letar. Till slut insåg jag ju att jag inte kommer hitta det iom att det inte finns. Så går det när man är uppfödd på Drakar och Demoner liksom. :gremtongue:
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,313
Location
Göteborg, Lindome
Jag vet att detta är en otroligt lätt fråga för de flesta av er, men jag har letat i boken utan att hitta det. Vad ska man slå över när man kastar magi?
Det är lustigt -- jag satt just och redigerade texten till nybörjarversionen av Dunder&Drakar (dvs min översättning av D&D) och läste:
Du behöver inte slå någon tärning för att kunna kasta en formel, men du kan behöva slå tärning för att bestämma hur mycket skada formeln gör, hur mycket skada den läker, eller liknande. Dessutom får fiender ibland räddningsslag för att undvika effekterna av din formel.
Det här skrev jag redan i Dunder&Drakar - Äventyrsspelet som var en del av Julkalendern 2002, men jag kan inte hitta det lika tydligt uttryckt i själva D&D-reglerna. Jag vet att de har med motsvarande tydliga regel i D&D Basic Game, men i Players Handbook verkar det inte finnas lika rakt på sak.

Alltså, det normala är att din formelkastare inte slår tärning alls för att kasta en formel. Om inget rubbar hans cirklar, lyckas han automatiskt med att få iväg formeln.

/Mikael
 

Schesuz

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
94
Location
Älmhult, Kronobergs Län
Som dom flesta säger kan motståndaren få ett "save" räddningsslag, som antingen är negates eller save for Half.

Men vissa spells kräver att man lyckas med en "ranged touch attack" eller en "touch attack" Dvs du ska träffa motståndaren's ac utan rustning , dvs bara 10 + Dex
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Tack för svaret! Jag blev förvirrad på grund av att det stod att man var tvungen att slå Concentration-slag för varje spell man skulle kasta. Jag spelar Eon sedan något år tillbaka och är överväldigad av enkelheten och snabbheten i Dungeons&Dragons. Förresten är det en annan sak jag undrar. Det finns ju som bekant ingen bestämd världsbild i DaD men det finns speciella böcker om världar. Hur många finns det och vilken/vilka ska man isåfall köpa?
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Förresten är det en annan sak jag undrar. Det finns ju som bekant ingen bestämd världsbild i DaD men det finns speciella böcker om världar. Hur många finns det och vilken/vilka ska man isåfall köpa?
Det finns en gigantisk mängd kampanjvärldar till D&D/D20 och jag har tidigare postat ett svar på denna tråd där jag skrev några mycket kortfattade beskrivningar av några av de mest populära världarna samt länkade till recensioner och tillverkarnas hemsidor. Mina egna favoriter är Wilderlands of High Fantasy, som ges ut av Judges Guild och Necromancer Games samt Greyhawk som ges ut av Wizards of the Coast (det har dock inte kommit så mycket material till den senaste utgåvan av D&D, så den kanske inte är så nybörjarvänlig om man inte vill börja leta gamla böcker på eBay). Båda dessa tillhör standardfantasygenren ("Fjantasy"), men Wilderlands har lite mer Sword & Sorcerykänsla än Greyhawk. Båda är i alla fall trevliga!

Sedan vet jag att både Forgotten Realms, Eberron och Midnight har sina supporters här på forumet. Forgotten Realms är den kampanjvärld som det finns flest utgivna supplement till (det har också givits ut en gigantisk mängd pocketlitteratur till den), så den kanske är enklast att börja med (men också dyrast om man vill ha allt).
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Troberg! Troberg! Var är du?

Jag spelar Eon sedan något år tillbaka och är överväldigad av enkelheten och snabbheten i Dungeons&Dragons.
Men... mår inte troberg bra? :gremgrin:

Men - för att var lite on topic också - helt fel ute var du inte. På episka nivåer (över level 20 alltså) finns det episka spells, och de har jag för mig att man får slå spellcraft för att kasta. Fast du har väl ett tag dit.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jajamen

På episka nivåer (över level 20 alltså) finns det episka spells, och de har jag för mig att man får slå spellcraft för att kasta.
Zant.

(Inom parentes: jag inordnar ändå de episka spellsen i det vanliga systemet genom att ge dem spell level motsvarande 9 + 1/20 DC över 40. DC 41-60 -> lvl 10, DC 61-80 -> lvl 11)
 
Top